strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-07-07 16:57 / 99
Projekt rozwojowy "Pokolenie Ekonomicznie Odpowiedzialnych"
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 27 im. gen. Elżbiety Zawackiej w Toruniu
Turystyczna 19
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Beata Wilmanowicz
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cały rok szkolny
Forma zajęć:koło ekonomiczne, giełda klas
Adresat zajęć:uczniowie klas I-VI
Cel działania:
a) Moduł I-III:
- Zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami podmiotów gospodarczych jak przedsiębiorstwo i gospodarstwo domowe oraz instytucją banku wraz z relacjami zachodzącymi między nimi w uproszczonym modelu ekonomicznym.
- Kreowanie postaw świadomego gospodarowania dostępnymi zasobami.
- Wykształcenie w uczniach potrzeby oszczędzania i planowania przyszłych potrzeb.
b) Moduł IV-VI:
- Zapoznanie z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania giełdy papierów wartościowych w uproszczonym modelu.
- Nabycie praktycznych umiejętności analitycznego myślenia, przewidywania zachowań innych graczy oraz gospodarowania dostępnymi zasobami.
- Stworzenie uczestnikom środowiska, w którym podejmowane przez nich decyzje obarczone są ryzykiem i mogą pociągać za sobą straty wirtualnych środków pieniężnych.


Szczegółowy opis działania:

a)  Moduł I-III

Pierwszy moduł projektu realizowany jest podczas cyklicznych spotkań edukacyjnych. W ramach części teoretycznej uczestnicy zapoznawani są  z podstawowymi pojęciami ekonomicznymi w 4 obszarach:

· Co to jest gospodarka?

· Ekonomia w moim domu.

· Bank i znaczenie pieniądza.

· Skąd się biorą ceny?

 W czasie zajęć wykorzystywane są animacje i filmy edukacyjne publikowane przez Narodowy Bank Polski. Podczas części praktycznej dzieci m.in. grają w gry komputerowe i planszowe, podczas których mogą wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. Ekonomiczne zabawy są także okazją do utrwalenia przedstawionych treści oraz przetestowania na własnej „kieszeni” swoich strategii i pomysłów.

b)  Moduł IV-VI

Drugi moduł realizowany jest w formie gry symulacyjnej. Uczestnicy na początku rywalizacji otrzymują stałą kwotę wirtualnych środków pieniężnych. Na potrzeby gry wprowadzona została waluta „WilMoney”. Środki mogą być inwestowane w jedną z trzech spółek, których wartości odzwierciedlają średnie ocen z ostatniej pracy klasowej danej klasy. Wyniki wartości publikowane są na  szkolnej tablicy informacyjnej przed oddaniem przez nauczyciela danego sprawdzianu. Dzięki temu nie dochodzi do „przecieków” na temat „sprawozdań ocenowych” danej spółki. Symulacja owocuje nie tylko rozwojem umiejętności analitycznych i większą skłonnością do podejmowania ryzyka, ale także pozytywnie wpływa na poziom przygotowania do prac klasowych, zwłaszcza wśród uczestników inwestujących w spółkę swojej klasy. Podsumowanie wyników graczy odbywa się poprzez spieniężenie wszystkich posiadanych akcji według aktualnego kursu pod koniec roku szkolnego. Dokonywany jest ranking według końcowej wartości środków pieniężnych uczestników i najlepszym przyznawane są nagrody rzeczowe.



Efekty działania:
Projekt zakłada edukację ekonomiczno-gospodarczą uczniów Szkoły Podstawowej nr 27 w Toruniu. W celu dostosowania zdobywanych umiejętności, informacji i form edukacyjnych do poszczególnych poziomów nauczania projekt został podzielony na dwa odrębne moduły: Szkolne koło ekonomiczne dla klas I-III i Szkolną Giełdę Wartości Wiedzy dla klas IV-VI.
Efektem jest duże zainteresowanie uczniów ekonomią oraz wartością nauki.

Informacje dodatkowe:
Materiały wykorzystane podczas zajęć:
www.NBPortal.pl
www.money.pl





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl