strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-08-07 08:06 / 95
Praca dydaktyczno-wychowawcza
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Niepubliczne POD MUCHOMORKIEM
Szosa Chełmińska 226A
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Urszula Jasińska, Elżbieta Churska
podmuchomorkiem@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Ostatnie dziesięć lat działania placówki
Forma zajęć:Zaj. dydaktyczne,uroczystości,konkursy,warsztaty
Adresat zajęć:Dzieci przedszkolne, rodzice, środowisko
Cel działania:
Rozwijanie uzdolnień, zainteresowań, aktywności i pasji dzieci.

Szczegółowy opis działania:

     W Prywatnym Przedszkolu „Pod Muchomorkiem” w Toruniu już od 21 lat  w sposób niekonwencjonalny rozwijamy pasje i zainteresowania u swoich wychowanków. Okazją do rozbudzania i poszerzania ich umiejętności i zdolności  są cyklicznie organizowane przeglądy, turnieje, konkursy itp.

      Zainteresowania  literaturą i  kulturą żywego słowa dzieci mają okazję rozwijać między innymi podczas organizowanego od roku szkolnego 2005/06 turnieju „Magiczny świat bajek”. Dzielą się tam znajomością twórczości różnych autorów oraz poznają nowe formy literackie. Wypowiadając się na temat wybranych utworów literackich kształcą umiejętność poprawnego  budowania zdań i wypowiedzi wielozdaniowych. W imprezie tradycyjnie uczestniczą rodzice, którzy również biorą udział w pracach jury. Aby wzbogacić zainteresowania naszych przedszkolaków literaturą zaprosiliśmy do przedszkola między innymi Wandę Chotomską, która czytała dzieciom swoje utwory, bawiła się razem z nimi, a na koniec wzbogaciła biblioteczkę dziecięcą o swoje książki z dedykacją i autografem. 

      „Muchomorkowe Potyczki Komputerowe” są imprezą, w której już od roku szkolnego 2001/02 biorą chętnie udział  dzieci  z toruńskich  przedszkoli. Konkurs  ten daje możliwość rozwijania  zainteresowań  dzieci  informatyką, kształci  umiejętność współzawodnictwa zespołowego. Nie można także pominąć innych umiejętności, które rozwijają się podczas obcowania z komputerem: rozwijanie wyobraźni, sprawności manualnych, jakże ważnych w przygotowaniu dzieci do nauki pisania. Potyczki komputerowe są wspaniałą zabawą, do której jak zwykle włączają się rodzice naszych wychowanków.

       Inną formą czynnego obcowania z komputerem jest  VIII Ogólnopolski Konkurs  Grafiki Komputerowej  „Zwierzaki-Cudaki, komputerowe fantazje”, na który  już od kilku lat przesyłają swoje  prace  uzdolnione  dzieci  z  całej Polski.  Mają  one możliwość przedstawienia swoich pomysłów dotyczących zastosowania wiedzy komputerowej w  działaniach plastycznych.

Praca z komputerem zaowocowała przystąpieniem  przedszkola  do  programu  eTwinning,  który ma  na  celu nawiązanie międzynarodowej współpracy i budowanie społeczności online. Jest to program promujący korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnej. Przedszkole bierze w nim udział od roku szkolnego 2010/11. Zostały przeprowadzone dwa projekty międzynarodowe, poprzez które dzieci nawiązały współpracę z europejskimi szkołami i przedszkolami, poznały inne kultury, kształtowały postawę tolerancji i otwartości na innych ludzi.

       Częste wyjazdy do Fundacji Piękniejszego Świata w Skłudzewie są okazją do poznania ciekawych technik plastycznych, oraz do rozbudzenia w dziecku duszy artysty. W ciągu tych kilku lat odwiedzania  fundacji przedszkole nawiązało szeroką współpracę z plastykami. Organizują oni w naszej placówce cyklicznie warsztaty dla dzieci. Nasi wychowankowie poznają takie techniki jak: monotypia, rzeźba w glinie, malowanie na folii itp.

       Wielu naszych wychowanków posiada zdolności plastyczne,  dlatego  też  biorą  udział   w organizowanym przez  nas od roku szkolnego 2005/06 Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym pod nazwą  „Zdrowy Przedszkolak”. Wystawa prac konkursowych dostarcza niesamowitych wrażeń estetycznych. Talent i pasja uczestników uwidacznia się w różnorodności zastosowanych technik, oraz bogatej gamie kolorystycznej. W pracach zauważa się wcześniej wykształconą u  dzieci  znajomość zasad zdrowego odżywiania, przestrzegania zasad  zdrowego trybu życia i umiejętność przedstawienia tego w sposób plastyczny.

Konkursy,  przeglądy  i  turnieje to nie  jedyna forma rozwijania zainteresowań i umiejętności przedszkolaków. Nasi wychowankowie biorą także udział  w  międzyprzedszkolnych warsztatach, turniejach, spotkaniach  itp. W  naszym przedszkolu priorytetem jest zdobywanie wiedzy poprzez doświadczenia i eksperymenty.  Aby  zainteresować przedszkolaków różnymi dziedzinami nauki  systematycznie już od trzech  lat współpracujemy z Gimnazjum Akademickim - najlepszą szkołą w Toruniu - oraz Uniwersytetem Mikołaja Kopernika. Studenci, nauczyciele wraz z uczniami przygotowują dla przedszkolaków pokazowe lekcje fizyki, chemii, biologii i historii,  w których dzieci biorą czynny udział. Poznają w ten sposób nowe dziedziny nauki przedstawione w oryginalny i ciekawy sposób, przystępny dla ich wieku. Dzięki  tym  spotkaniom  rozbudzają  zamiłowanie  do  nauk  ścisłych, jakże trudnych do przyswojenia przez małe dzieci.

Nawiązaliśmy także współpracę z Akademią Profesora Ciekawskiego. Dzięki tym spotkaniom maluchy poznają tajniki takich nauk, jak: chemia i fizyka. Uczą się wykorzystywać powszechnie dostępne produkty i przedmioty do wyjaśniania niezrozumiałych zjawisk zachodzących w przyrodzie.

     Efektem rozbudzania u dzieci  przez cały rok szkolny zainteresowania historią było zorganizowanie Festynu Średniowiecznego. Łączył się on z głównym kierunkiem rocznego planu pracy „Toruń, stary Toruń, nadwiślański gród” – budzenie szacunku, dostrzeganie piękna i oryginalności swojego regionu. Festyn poprzedzony był cyklicznymi spotkaniami z przewodnikami toruńskimi, którzy opowiadali historię powstania naszego miasta, pokazywali jego piękne zabytki. Opowiadania przewodników przybliżyły wychowankom sposób życia i ubierania się ludzi żyjących w dawnych czasach. Dzieci poznały także wygląd dawnych naczyń, narzędzi itp. Podczas imprezy średniowiecznej dzieci  zdobywały nowe umiejętności i doświadczenia typu: strzelanie z łuku, rzucanie podkową do celu, lepienie garnków, bicie monet itp. Tradycyjnie  rodzice  naszych wychowanków  aktywnie uczestniczyli w przebiegu imprezy. Wszyscy uczestnicy  festynu zaprezentowali się w średniowiecznych strojach, co między innymi przyczyniło się do rozbudzenia ciekawości i aktywnego poszukiwania śladów historii w otaczającym nas środowisku.

     Pisanie światłem , warsztaty z robotyki i archeologii to tylko niektóre, najnowsze formy spontanicznego działania dzieci  wyzwalające ich pasję, aktywność i zdolność do inicjatywy. Zajęcia z robotyki dostarczają fascynujących przeżyć związanych z zastosowaniem elektroniki i programowania. Dzieci wykorzystując zabawki mogą poczuć się „inżynierami” budującymi roboty i tworzącymi najprostsze oprogramowanie. Natomiast, warsztaty prowadzone przez archeologów dają możliwość poznania sposobów odkrywania przeszłości ukrytej w wykopanych przedmiotach i innych znaleziskach.

     Pozytywne efekty rozwijania zainteresowań i talentów naszych przedszkolaków skłaniają nas do dalszego poszukiwania niekonwencjonalnych sposobów oddziaływania na wszechstronny rozwój dziecka.

Pozostałe, ważne wydarzenia i imprezy z życia dzieci z Prywatnego Przedszkola „Pod Muchomorkiem” są dostępne na stronie www.podmuchomorkiem.eu



Efekty działania:
Rozwój inteligencji dzieci, wykształcenie odpowiednich podstaw, wzbogacenie wiedzy, zainteresowanie informatyką, historią, nauką i innymi dziedzinami, wszechstronny rozwój dziecka.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- rodzice - udział w uroczystościach, konkursach;
- osiedlowe instytucje kulturalno-oświatowe;
- władze oświatowe i miejskie;
- przedszkola z całej Polski i krajów europejskich.

Informacje dodatkowe:
www.podmuchomorkiem.eu


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.podmuchomorkiem.eu



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl