strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-06-02 12:07 / 77
Bezpieczna Szkoła-Bezpieczny Uczeń
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 6 w Toruniu
Łąkowa 13
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania: Małgorzata Kusińska, Jolanta Januszewska, Beata Szczepankiewicz
szkolapodstawowa6torun@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od 28 października 2011 r. do 31 marca 2012 r.
Forma zajęć:konkurs, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie klas I-VI
Cel działania:
Celem konkursu jest spopularyzowanie wśród uczniów podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki w tym ucznia i obywatela.
Kształtowanie uczuć i postaw patriotycznych.
Poznanie podstawowych praw związanych z ochroną dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej.
Poznanie podstawowych reguł prawa cywilnego i karnego,uświadomienie potrzeby przestrzegania prawa.
Przeciwdziałanie patologiom, poznanie podstawowych zasad postępowania związanych z profilaktyką uzależnień.
Wdrażanie do tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego.
Rozpoznawanie zagrożeń płynących z kontaktów z grupą nieformalną.
Uświadomienie uczniom, gdzie szukać pomocy w przypadku zaistniałego zagrożenia.
Podniesieniu poziomu bezpieczeństwa uczniów w szkole, domu i na ulicy.

Szczegółowy opis działania:

W ramach projektu we wszystkich klasach I-VI, ogółem 311 uczniów z 13 klas zrealizowano 10 zadań. W miarę możliwości do realizacji zadań włączano również dzieci przedszkolne.

Zadanie 1.

Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę.

Ocena wartości debat, wnioski:

Wykorzystując zgromadzone informacje uczniowie potwierdzili, że są świadomymi obywatelami RP, członkami społeczeństwa, przestrzegają prawa. W części ewaluacyjnej debaty uczniowie starali się odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób wpływają na kształt państwa i społeczeństwa w którym żyją? Przeprowadzone testy wykazały dużą wiedzę uczniów. Większość prawidłowo zakreśliła odpowiedzi dotyczące podstawowych pojęć obywatelskich, potrafiła podać pełną nazwę najważniejszego aktu prawnego RP, wymienić symbole RP, prawa i obowiązki obywateli.

Zadanie 2.

Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).

Wykonanie:

Konkurs  przeprowadzono w dwóch kategoriach: klasy I-III oraz klasy IV-VI.

Ocena efektów zadania. Wnioski, spostrzeżenia.

Biorąc pod uwagę, że w klasach 4-6 konkurs był indywidualny i dla dzieci chętnych to uważamy, że wpłynęło dużo prac. Cieszy też spora ilość starannie wykonanych prac angielskojęzycznych. Dzieci, aby wykonać te prace musiały się najpierw zapoznać z problematyką, następnie przemyśleć jak ją przedstawić oraz przedstawić swoje przemyślenia w formie plastycznej bądź multimedialnej. Rozmowy poprzedzające wykonanie prac plastycznych odsłoniły relacje panujące w domu, zarówno te właściwe, jak i niewłaściwe. Były wyjściem do tematyki poruszanej podczas zebrań z rodzicami.

Zadanie 3.

Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp.

Wykonanie:

Przeprowadzono cztery akcje ogólnoszkolne, jedną wyjazdową do Centrum Caritas w Przysieku oraz lekcje na temat bezpiecznego zachowania w szkole i na ulicy prowadzone przez nauczycieli i wychowawców w klasach oraz pielęgniarkę szkolną. W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele policji, straży pożarnej,  ratownictwa medycznego, straży miejskiej oraz rodzice (lekarz, pielęgniarka)

Zadanie 4.

Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego …”

Wnioski, ocena zadania, uwagi.

Realizacja zadania spotkała się z żywym zainteresowaniem uczniów i dostarczyła im wielu pozytywnych przeżyć. Uczniowie chętnie angażowali się w odgrywanie scenek, utożsamiali się z bohaterami, otwarcie rozmawiali o przedstawionych w nich problemach. Na podstawie zachowań można wnioskować, że omawiane przypadki dotyczyły ich aktualnych doświadczeń. Dzieci szukały różnych rozwiązań i wyjść z trudnych sytuacji, a także przewidywały konsekwencje pewnych zachowań. Wykazały się wielką empatią wobec ofiar agresji.

Uczniowie posiedli wiedzę dotyczącą dóbr osobistych, nietykalności cielesnej, poszanowania prawa i szacunku wobec drugiego człowieka i jego praw. Ponadto poszerzyli zagadnienia związane  z kulturą słowa oraz uświadomili sobie dramatyczne skutki agresji słownej czasami boleśniejsze niż w przypadku agresji fizycznej. Podjęto też tematykę relacji dziewczęta-chłopcy. Uczniowie dokonywali porównań między płcią męską i żeńską, wyciągali wnioski o równości płci i konieczności wzajemnego szacunku.

Imprezy i konkursy szkolne, które przeprowadzono w ramach tej tematyki: Dzień Chłopaka, konkurs na rymowankę Św. Mikołaja, konkurs „Mistrz Dobrego Zachowania”. Liczne wystawy na temat prawa oraz pogadanki w klasach wpłynęły na podniesienie poziomu kultury osobistej wśród naszych uczniów oraz świadome respektowanie przez nich praw człowieka.

Zadanie 5.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?

Wykonanie:

W ramach realizacji tego zadania przeprowadzono szereg działań: 3 programy profilaktyczne „Nie pal przy mnie, proszę” klasy I „Znajdź właściwe rozwiązanie” w klasach V i VI oraz w 5 grupach przedszkolnych „Czyste powietrze wokół nas” (łącznie 55 godzin), rajd pt. „Wybieram zdrowie”, 2 – dniowe warsztaty w Centrum Caritas w Przysieku, 3 akcje ogólnoszkolne, konkurs plastyczny, 2 debaty, 2 wycieczki do Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii, 2 projekcje filmów.

Wnioski, ocena zadania, uwagi.

Uczniowie poznali zagrożenia społeczne i zdrowotne płynące z używania środków psychoaktywnych. Poznali mechanizmy „wchodzenia” w uzależnienia, sposoby radzenia sobie z namową rówieśników, uczyli się zachowań asertywnych. Maluchy uczyły się rozpoznawania miejsc zagrożonych oraz sposobów unikania zagrożeń. Starsi uczniowie zostali zapoznani z sygnałami wskazującymi na potencjalne zagrożenia, uświadamiali sobie mechanizmy nacisku grupowego. Rozpoznali odczucia przeżywane w trudnych sytuacjach oraz skutki nieradzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Uczniowie poznali argumenty „za” i „przeciw” używkom, uczyli się zbierania, argumentowania oraz przetwarzania informacji. Poznali miejsce, w którym można otrzymać pomoc w związku z problemem uzależnienia.

Zadanie 6.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”. Wskazany udział specjalisty ds.. prewencji z Policji, pedagoga-specjalisty z zakresu resocjalizacji. Wykonanie:

Wnioski, ocena zadania, uwagi:

W Toruniu działają dwa kluby sportowe, pomiędzy którymi, a raczej pomiędzy kibicami tych klubów, jest dużo niechęci, niezdrowej rywalizacji – kibice nie lubią się, dochodzi do bójek, pobić, czasem bardzo brutalnych.  W tej „rywalizacji” uczestniczą już małe dzieci i pytanie „Czy jesteś za Elaną czy Apatorem?”  jest bardzo często zadawane na szkolnych korytarzach. Problem dotyczy już dzieci w szkole podstawowej. Zorganizowaliśmy konferencję,  w której wzięli udział przedstawicie czołowych toruńskich klubów sportowych  KS Elana oraz Unibaksu Toruń . Z zaproszenia skorzystali również: trenerka judo UKS KODOKAN działającego przy Szkole Podstawowej nr 6  oraz czołowy zawodnik tego klubu. Na spotkaniu był obecny przedstawiciel policji i lokalnych mediów.

Konferencja miała charakter otwarty, przedstawiciele klubów namawiali młodzież na kibicowanie obu klubom, zaś uczniowie wyjaśniali dlaczego nie lubią któregoś klubu  mimo, że jest z tego samego miasta.  Praktycznie każdy z uczestników dyskusji, a w szczególności uczniowie potrafił przytoczyć przykłady pobić, wymuszeń, rozbojów ze swojego otoczenia. Nikt zaś nie potrafił uzasadnić przyczyn rywalizacji. Wielu uczniów wskazywało na swoich ojców czy dziadków, gdyż to całe rodziny kibicują jednemu lub drugiemu klubowi, rzadko zaś obu klubom. Wielu dzieciom starsi koledzy mówią, że powinni opowiedzieć się po jakiejś stronie. I to chyba jest głównym powodem tej niezdrowej rywalizacji. Nasi goście namawiali młodzież do kibicowania obu klubom.

Sukcesem tej dyskusji było przekonanie wielu uczniów do kibicowania wszystkim klubom  z Torunia, jednak pewnej grupy dzieci nie udało się przekonać, co świadczy o powadze problemu i głęboko zakorzenionej w społeczeństwie świadomości, że nie można kibicować wszystkim toruńskim klubom. Spotkanie było potrzebne i odniosło skutek, nawet jeśli jest to niewielki krok w celu zmiany postawy. Mamy głęboką nadzieję, że dyskusja przeniosła się do domów rodzinnych i tam też rodzice zwrócą uwagę na problem szkodliwości uczestnictwa dzieci w rywalizacji między kibicami dwóch klubów z jednego miasta. W planie wychowawczym naszej placówki  na przyszłe lata zostanie wpisane zadanie: „Bezpieczny kibic”. Po spotkaniu w lokalnej prasie ukazał się obszerny artykuł.

Zadanie 7:

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasam Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność.

Wykonanie:

Liczba przeprowadzonych konwersatoriów: 13 , wystawa, happening, apel, rodzinne malowanie bombek dla fundacji.

Wnioski, ocena zadania, uwagi:

Podjęte działania pozwoliły uwrażliwić uczniów na zagadnienie niepełnosprawności, kształtować pozytywne postawy wobec osób niepełnosprawnych. Uczniowie poznali podstawowe rodzaje niepełnosprawności. Praca w  grupach udowodniła, że osoby niepełnosprawne napotykają  na trudności w pokonywaniu trudów i barier życia codziennego.  Konwersatoria uświadomiły, że osoby niepełnosprawne przeżywają bezradność, zagubienie, strach, niepokój, zawstydzenie, złość.

Cel akcji edukacyjnej został osiągnięty – poza zwerbalizowaniem  właściwego słownictwa związanego z  problemem niepełnosprawności, dzieci poczuły potrzebę tolerancji i pozytywnego nastawienia do niepełnosprawności i każdej odmienności. Zauważyły, że takim osobom można i należy pomagać, a nawet uczyć się od nich siły , hartu ducha i paradoksalnie optymizmu. Uczniowie zauważyli, że należy zmienić nie tylko mentalność ludzi w stosunku do osób  niepełnosprawnych, ale istnieje ogromna potrzeba urbanistycznych dostosowań  dla potrzeb ludzi niepełnosprawnych.   

Zadanie 8

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa”, gdzie szukać pomocy? Wskazany udział przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej i pomocy rodzinie, zawodowych kuratorów sądowych.

Wykonanie: liczba konwersatoriów 13 (w każdej klasie od I do VI), konferencja dla uczniów klas IV-VI oraz przedstawiciele klas młodszych- klasa II a.

Partnerzy: Agnieszka Borawska kierownik Działu Interwencji Kryzysowej MOPR w Toruniu oraz  pracownicy socjalni: Krzysztof Janiszewski, Iwona Oscypiuk, Ewa Sumińska kurator dla nieletnich, Mariola Tuszyńska Rzecznik Praw Ofiar, siostra Edyta z Toruńskiego Centrum Caritas, Małgorzata Woźniak przewodnicząca Rady Rodziców SP 6.

Opis realizacji zadania:

Wprowadzeniem do omawianej tematyki była gazetka informacyjna o instytucjach pomocowych działających na terenie miasta. Ponadto przygotowano scenariusze, na podstawie których we wszystkich klasach I-VI przeprowadzono lekcje dotyczące tematyki radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Lekcje te miały na celu również rozpoznanie  problemów, z jakimi spotykają się uczniowie naszej szkoły. Konkluzją przeprowadzonych lekcji było zdanie, że w każdej sytuacji można znaleźć sojuszników, którzy będą potrafili pomóc lub wskazać osoby i instytucje, do których warto zwrócić się o pomoc. Ponadto lekcje służyły kształtowaniu właściwych postaw społecznych, zapobieganiu znieczulicy, budzeniu empatii.  Na lekcjach dzieci zapoznały się z pojęciem rzecznika oraz zawodami pracownika socjalnego i kuratora zawodowego. Kolejny raz przypomniano uczniom numery telefonów alarmowych oraz sposób, w jaki należy wzywać pomoc przez telefon. W trakcie tych lekcji powstały plakaty informacyjne.

                Przeprowadzone zajęcia były przygotowaniem do konferencji, która odbyła się w naszej szkole w dniu 29 marca 2012 r. Na początku każdy z gości biorących udział w spotkaniu opowiedział o swojej pracy oraz zadaniach instytucji, którą reprezentuje. Potem uczniowie z wytypowanych klas odczytywali listy od dzieci, które znalazły się w dramatycznej sytuacji życiowej lub zaobserwowały trudne sytuacje swoich kolegów. Listy te napisali uczniowie klas V po odbytych zajęciach w klasie. Goście zgłaszali propozycje rozwiązań, w jaki ich oni i ich instytucje mogą pomóc w tych konkretnych przypadkach. Każda z osób, która w danej sytuacji czuła się władna pomóc przyklejała kartkę z nazwą swojego zawodu na sylwecie symbolizującej poszkodowane dziecko. Na zakończenie uczniowie zadawali pytania gościom. Potem prowadząca zapytała uczniów o korzyści z konferencji oraz poprosiła o zapisanie  na kartkach swoich wrażeń po spotkaniu co stanowiło wstępny etap ewaluacji podjętych działań. Uczniowie wklejali kartki na sylwety dzieci stojących pod wielkim parasolem symbolizującym instytucje chroniące dziecko. Gościom za przybycie i udział w spotkaniu podziękowano wiosennymi okienkami wykonanymi przez dzieci. Dalszą częścią ewaluacji  były sprawozdania napisane przez uczniów klas VI. Zawierają one informacje, że dostrzegają problemy, ale potrafią sobie z nimi poradzić.

                Ocena efektów, wnioski :

Uczniowie mieli możliwość poznania problemów innych i zetknięcia się trudnymi sytuacjami na różnych płaszczyznach: szkolnej, domowej, osiedlowej, sąsiedzkiej. Uczniowie wykazali się wysokim poziomem empatii i przenikliwością obserwacji. Potrafili wskazać trudne dziecięce problemy i wspólnie z nauczycielem szukali rozwiązania. Wizualizacja rozwiązań omawianych problemów pozwoliła zrozumieć dzieciom, że w trudnych chwilach jest wiele osób, do których mogą, a nawet powinny zwrócić się o pomoc. Z wypowiedzi dzieci można wywnioskować, że wiele z treści przekazanych podczas konferencji było interesujących i pouczających. Szczególnie zainteresowała ich osoba pracownika socjalnego oraz fakt, że tak wiele osób jest w stanie im pomóc.

W efekcie wszystkich działań uczniowie zrozumieli, że samotność z powodu trudnej sytuacji jest do pokonania.

Zadanie 9

Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia …. Prezentacja może obejmować podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego – w konwencji odpowiedniej dla grup wiekowych, a także tematykę przestępczości nieletnich i wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz sądy powszechne.

 

Wykonanie: zaproponowane formy zajęć realizowane były na godzinach wychowawczych, apelach okolicznościowych, zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, konkursach, gazetkach, happeningach, przedstawieniach, pogadankach, spotkaniach uczniów, wystawach.  

Konwersatoria realizowali wychowawcy klas, bibliotekarz, historyk, wychowawcy świetlicy, pedagodzy, plastyk.

Wnioski, ocena zadania, uwagi.

Realizację tego tematu zaplanowano w ramach projektu „Kolorowy tydzień”.

Celem projektu było uświadomienie uczniom potrzeby przestrzegania zasad i praw, zrozumienie skutków łamania ustalonych norm postępowania oraz poznanie podstawowych reguł prawa cywilnego i karnego. Opracowaliśmy formułę, w której drogą do osiągnięcia celów było popularyzowanie norm współżycia w grupie oraz wytworzenie w szkole miłej, przyjaznej atmosfery poprzez oddziaływanie kolorów. Tygodniowy cykl zajęć skoncentrowany był wokół wartości takich jak: Przyjaźń, Szacunek, Pokój, Bezpieczeństwo, Bez przemocy.

Wnioski:

- w znacznym stopniu wyeliminowano i ograniczano zachowania społecznie niepożądane: agresję i przemoc,

- nastąpiło wzmacnianie więzi pomiędzy uczniami w klasie i w szkole,

- stworzone zostały jasne zasady zapobiegania zachowaniom agresywnym,

- nastąpił wzrost samoświadomości i odpowiedzialności za własne czyny,

- uczniowie nabyli  umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

- dostarczono uczniom wiedzy o mechanizmach powodujących wzrost zachowań agresywnych i sposobach ich ograniczania.

Akcja przyczyniła się do doskonalenia relacji interpersonalnych, uczyła tolerancji i empatii. Nastąpiło wzmocnienie więzi i odpowiedzialności pomiędzy nauczycielami i uczniami we wspólnym działaniu sprzyjającym poprawie bezpieczeństwa dzieci.

Zadanie 10

Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestniczącą w konkursie szkołę, dotyczącego kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów.

„Jestem bezpieczny, bo pomagać umiem i wiem, że nigdy nie będę sam w tłumie”.

Szczegółowy opis zadania i jego realizacji:

Liczne przedsięwzięcia realizowane w tym roku szkolnym  w ramach projektu „Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń” nie mogły pominąć tak wartościowej formy działalności jaką jest wolontariat. Szeroko propagowana wśród naszych uczniów idea wolontariatu spowodowała ich zaangażowanie w szereg działań charytatywnych, w wyniku  czego szkoła w ubiegłym roku szkolnym otrzymała tytuł Szkoły Humanitarnej.

W bieżącym roku kontynuujemy działalność Klubu Humanitarnego. Zorganizowaliśmy spotkanie z panią Janiną Ochojską, która na przykładzie własnych doświadczeń zapoznawała uczniów m.in. z problemem biedy i niedostatku. Celem spotkania było zwiększenie wiedzy uczniów i uczennic z zakresu globalnych współzależności, na przykładzie trzech tematów: prawa do wody, prawa do edukacji oraz dostępu do żywności.

Na stałe do kalendarza imprez szkolnych w dniu 22 marca  w Światowy Dzień Wody wpisała się kampania „Studnia dla Południa”. Również w tym roku mówiliśmy o problemie niedostatku wody w Afryce i na świecie oraz zbieraliśmy pieniądze na budowę studni w Sudanie. „ Murzyńskie tancerki” zebrały 361 zł.

W szkole od 10 lat działa Szkolne Koło Caritas. Członkowie koła biorą udział w licznych akcjach, np.: zbiórki żywności, Dzień Chorego, organizują kiermasze świąteczne. W ramach współpracy z fundacją „Dziewczynka z zapałkami” nasi uczniowie przez cały rok brali aktywny udział w akcjach organizowanych przez fundację.

Od lat wspieramy też wspaniałe dzieło WOŚP. W tym roku zebraliśmy 1286,86 złotych!

W dniu 26 stycznia 2012 roku uczniowie klasy 6 b odwiedzili Toruńskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt. Dzieci okazały serce i ofiarowały pomoc. Przekazano 80 złotych, karmę suchą, mokrą, koce oraz zabawki. A potem zachęcały całą społeczność szkoły tej formy pomocy.

Powyższe przykłady pokazują, że wolontariat stwarza szansę rozwoju własnych umiejętności i zainteresowań, a także zdobycia doświadczenia w nowych dziedzinach i zaangażowania w życie społeczne. Poprzez wolontariat dzieci i młodzież rozwijają swoją osobowość, uczą się otwartości, odpowiedzialności i wrażliwości na innych. Wolontariusze swoją postawą zarażają całą społeczność szkoły.

W naszej szkole od wielu lat wolontariat traktujemy jako metodę pozwalającą budować zachowania i cechy naszych uczniów, które dają im odwagę i siłę w pokonywaniu niepowodzeń oraz poczucie bezpieczeństwa  z powodu przekonania o własnej wartości. Wolontariat pozwala też skupić się na zaletach i mocnych stronach uczniów, uczy jak wykorzystać mocne strony, żeby pomagać innym. Wolontariat pozwala również rozwijać zdolności naszych uczniów i wpływa na osiąganie przez nich dojrzałości.

                Na podsumowanie akcji  przeprowadziliśmy konkurs plastyczny pod hasłem: Prawo, Przyjaźń, Tolerancja. Celem konkursu było przypomnienie, utrwalenie wiedzy zdobytej w trakcie całego roku. W konkurs zaangażowali się wszyscy uczniowie szkoły, dzięki czemu do jury konkursu wpłynęło około 200 prac. Konkurs rozstrzygnięto w  dwóch kategoriach (klasy I-III i IV-VI). Z prac wyłonionych przez jury przygotowano w szkole wystawę. Uroczystego podsumowania konkursu i wręczenia nagród dokonano podczas apelu.

 

 



Efekty działania:
Przystąpienie naszej szkoły do konkursu Bezpieczna Szkoła - Bezpieczny Uczeń; zainspirowało nas do popularyzowania zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego. Przedsięwzięcia podjęte w ramach tego projektu pozwoliły usystematyzować działania wykonywane w placówce w związku z bezpieczeństwem uczniów, szeroko pojętą tolerancją, przyjaźnią, poszanowaniem i przestrzeganiem prawa, szacunkiem do drugiego człowieka. To był bardzo ciekawy rok. Wszyscy razem, uczniowie i nauczyciele, oprócz normalnych lekcji robili coś, co pomoże wszystkim uczestnikom życia szkolnego wspólnie działać przeciw agresji i przemocy oraz zastąpić te złe zachowania atmosferą zrozumienia, życzliwości i przyjaźni.
W maju br. szkoła zdobyła tytuł Bezpiecznej Szkoły oraz członkostwo Ogólnopolskiego Klubu Bezpieczne Szkoły


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Policja, straż miejska, straż pożarna, Policealna Szkoła Ratownictwa Medycznego, harcerze, Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii, Toruńskie Centrum Caritas, Agnieszka Borawska kierownik Działu Interwencji Kryzysowej MOPR w Toruniu oraz pracownicy socjalni: Krzysztof Janiszewski, Iwona Oscypiuk, Ewa Sumińska kurator dla nieletnich, Mariola Tuszyńska Rzecznik Praw Ofiar, siostra Edyta z Toruńskiego Centrum Caritas, Rada Rodziców SP 6, Janina Ochojska i Polska Akcja Humanitarna, przedstawicie czołowych toruńskich klubów sportowych KS Elana oraz Unibaksu Toruń ,tenerka judo UKS KODOKAN działającego przy Szkole Podstawowej nr 6 oraz czołowy zawodnik tego klubu, lokalne media.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.sp6torun.edu.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl