strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-03-10 21:32 / 54
LEKCJE OTWARTE - PREZENTACJA KOMPETENCJI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
Działanie opracowano w placówce:Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Radziejowie
Szkolna 28
88-200 Radziejów
Autor / autorzy działania:Grażyna Trzmielewska
grazyna_t@o2.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od 2003 r. do dziś
Forma zajęć:zajęcia obowiązkowe
Adresat zajęć:uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej, rodzice
Cel działania:
- badanie kompetencji i umiejętności uczniów;
- prezentacja wiedzy zdobytej na zajęciach lekcyjnych;
- wykorzystanie umiejętności zdobytych w kole recytatorskim, teatralnym i literackim,
w konkursach przedmiotowych i artystycznych;
- kształtowanie współdziałania w grupie i odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy;
- prezentacja talentów klasowych i szkolnych;
- prezentacja sukcesów uczniów;
- integracja uczniów, rodziców, nauczycieli i środowiska lokalnego;
- przygotowanie uczniów do wystąpień publicznych.

Szczegółowy opis działania:

Lekcje w szkole to rzecz normalna. Uczniowie zdobywają wiedzę na lekcjach tradycyjnych i poza murami szkoły: na konkursach, w teatrze, w kinie, z mediów itp. Zdecydowana większość zajęć edukacyjnych odbywa się w gronie uczniów tworzących daną klasę. Bywają i takie, w których uczestniczy więcej gości niż uczniów. Są to otwarte lekcje diagnozujące, przeznaczone dla rodziców, dyrekcji szkoły, nauczycieli, innych uczniów, zainteresowanych pracą szkoły.

Prowadzę takie lekcje od pierwszych lat pracy zawodowej, ale od 9 lat są one stałym punktem moich zajęć obowiązkowych. W każdej klasie, w której uczę języka polskiego, raz w roku odbywają się zajęcia, obserwowane przez kilkadziesiąt (20-40) osób. Miejscem takich lekcji jest najczęściej sala szkolna, ale odbywały się one także i nadal będą odbywać się w kawiarence literackiej oraz czytelni MiPBP w Radziejowie. Okazją do pokazu umiejętności uczniów są: w klasie czwartej – baśnie, w klasie piątej – mity i legendy, a w klasie szóstej – tematyka biblijna.

Podczas lekcji diagnozujących zwraca się uwagę na osiągnięty przez uczniów poziom sprawności i umiejętności oraz skupia się na działaniach i zachowaniu uczniów w czasie lekcji. Uczestniczący w niej rodzice, dyrektor, nauczyciele i inni uczniowie są zainteresowani umiejętnościami dzieci, obserwują, w jakim stopniu wykorzystują one w praktyce zdobytą wcześniej wiedzę, w jakim stopniu opanowały umiejętność samodzielnego myślenia, jak przebiega współpraca w grupie, jak wykorzystywana jest wiedza do rozwiązywania konkretnych problemów.

Uczniowie mają stworzone możliwości do prezentacji swoich pomysłów, otrzymują zadania dostosowane do swoich możliwości. Zajęcia aktywizują wszystkich uczniów, rozwijają wyobraźnię, pozwalają improwizować, eliminować stres, uczą obiektywnej oceny swojej pracy i wiedzy, dają szansę pochwalenia się sukcesami w różnych konkursach oraz zaprezentowania wyników pracy zajęć pozalekcyjnych. Cała uwaga skupiona jest na uczniach. Wykorzystujemy także lubiane przez dzieci formy: pantomimę, recytację wierszy, przedstawienia teatralne i kukiełkowe, utwory autorskie nagrodzone w konkursach.

Cieszy fakt, że rodzice są zainteresowani taką formą pracy i licznie uczestniczą w niej, a uczniowie z innych klas i szkół zdobywają nowe doświadczenia i umiejętności.  Otrzymujemy zawsze obiektywną ocenę naszej pracy od osób obserwujących takie zajęcia. Jest to ciekawe doświadczenie i warto je kontynuować.



Efekty działania:
- wszyscy uczniowie danej klasy są zaangażowani w lekcje otwarte;
- uczniowie są bardzo aktywni w procesie dydaktycznym;
- taka forma zajęć wyzwala inicjatywę, kreatywność i rozwija wyobraźnię uczniów;
- uczniowie pracują w obecności gości bez tremy;
- w zajęciach otwartych uczestniczą licznie rodzice, rodzeństwo, dyrekcja szkoły, goście, uczniowie innych klas i szkół, którzy mają możliwość obserwować kompetencje i umiejętności dzieci, zdobyte na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych oraz na zajęciach pozalekcyjnych;
- integracja różnych środowisk;
- uczniowie potrafią wykorzystać posiadaną wiedzę w praktyce;
- uczniowie mają okazję zaprezentować efekty pracy zajęć pozalekcyjnych i pochwalić się swoimi sukcesami w różnych konkursach;
- uczniowie potrafią pracować indywidualnie oraz w grupach;
- zacieśnienie współpracy z różnymi placówkami oświatowymi.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- rodzice;
- uczniowie PSP nr 1 oraz innych szkół podstawowych - wymiana doświadczeń;
- dyrekcja szkoły - informacja o poziomie sprawności i umiejętności uczniów;
- nauczyciele - wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą;
- dyrektor MiPBP w Radziejowie - pomoc w organizowaniu zajęć otwartych dla uczniów różnych szkół.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl