Cel działania:Cel ogólny programu:
- poprawa frekwencji uczniów na zajęciach.
Cele szczegółowe:
- zwiększenie frekwencji w stosunku do roku ubiegłego;
- poznanie czynników wpływających na niską frekwencję uczniów;
- rozważenie strategii postępowania wobec uczniów opuszczających zajęcia;
- wypracowanie metod kształcenia właściwego zachowania uczniów;
- kształtowanie umiejętności nauczycieli w radzeniu sobie z problemami wynikającymi z dyscyplinowania i motywowania uczniów;
- stworzenie możliwości współpracy pomiędzy różnymi grupami nauczycieli na terenie szkoły, nauczycielami i rodzicami, nauczycielami - rodzicami i uczniami.
Szczegółowy opis działania:Działania ukierunkowane na poprawę frekwencji uczniów:
1. Zadania wychowawcy:
- systematycznie monitorować frekwencję uczniów swojej klasy;
- sporządzać miesięczne zestawienia frekwencji uczniów w klasie z dokonaniem wpisu do dziennika lekcyjnego do tabel dotyczących zestawienia miesięcznego frekwencji do 10 dnia kolejnego miesiąca;
- poinformować rodziców o Programie Poprawy Frekwencji;
- współpracować z nauczycielami, pedagogiem i rodzicami ucznia.
2. Zadania nauczycieli:
- współdziałać i komunikować się ze sobą we wszystkich sprawach dotyczących uczniów;
- prowadzić zajęcia w sposób atrakcyjny z użyciem różnorodnych metod aktywizujących ucznia.
3. Zadania rodziców:
- współpracować ze szkołą;
- informować na bieżąco wychowawcę o przyczynach nieobecności dziecka w szkole;
- wspierać, w miarę możliwości finansowych Rady Rodziców, szkołę w zakresie nagradzania uczniów.
4. Zadania uczniów:
- przebudować swoją hierarchię wartości i potrzeb, zauważać związek pomiędzy absencją a wynikami w nauce;
- uczyć się brania odpowiedzialności za nieobecność na zajęciach;
- wspierać osoby nieobecne na zajęciach z powodu choroby poprzez pomoc w uzupełnieniu braków;
- reagować na niewłaściwe zachowanie kolegów;
- poszukiwać akceptacji, poczucia przynależności do grupy i chęci osiągnięcia sukcesu.
Efekty działania:Poprawa frekwencji i sytuacji szkolnej uczniów zagrożonych niepowodzeniem szkolnym. Upowszechnienie "mody" na chodzenie do szkoły. Pozyskanie rodziców jako sprzymierzeńców programu.
W szkole:
- istnieje jednolity, spójny system usprawiedliwień;
- monitorowana jest frekwencja uczniów (raz w miesiącu);
- uczniowie znają korzyści płynące z uczenia się;
- uczniowie, rodzice i nauczyciele znają system usprawiedliwień;
- nauczyciele prowadzą lekcje metodami aktywizującymi.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Pedagog szkolny;
- Nauczyciele - opiekunowie sklepiku szkolnego.
Informacje dodatkowe:Program Poprawy Frekwencji był odzewem na wzrastającą absencje uczniów na zajęciach. Został skonstruowany przez pedagoga szkolnego i przyjęty przez Radę Pedagogiczną. Czynnikiem motywującym są przede wszystkim nagrody, a zwłaszcza wycieczka dla uczniów z najwyższą frekwencją, niezależnie od wyników nauczania. Wycieczka fundowana jest ze środków wypracowanych przez sklepik szkolny.