Cel działania:- rozwijanie wśród młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim zainteresowania hotelarstwem i gastronomią;
- poszerzenie wiedzy zawodowej;
- twórcze rozwiązywanie problemów z zakresu hotelarstwa i gastronomii;
- nabywanie umiejętności prezentowania swojej wiedzy i zdolności na forum.
Szczegółowy opis działania:Od roku szkolnego 2007/2008 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Toruniu organizowany jest Szkolny Konkurs Wiedzy o Hotelarstwie. Konkurs kierowany jest do uczniów kształcących się w zawodzie pracownik pomocniczy obsługi hotelowej.
Konkurs przebiega w dwóch etapach.
- W pierwszym etapie biorą udział wszyscy uczniowie klas I-III zasadniczej szkoły zawodowej kształcący się w zawodzie pracownik pomocniczy obsługi hotelowej. Etap ten polega na rozwiązaniu testu wiedzy zawodowej. Każdego roku konkurs obejmuje inny zakres tematyczny, np. usługi hotelarskie, bezpieczeństwo w hotelu, gastronomia hotelowa itp. Celem pierwszego etapu jest wyłonienie najlepszych uczniów z każdej klasy, którzy następnie wezmą udział w drugim etapie konkursu.
- Drugi etap konkursu (przeznaczony dla laureatów pierwszego etapu) jest zwykle sprawdzianem umiejętności zawodowych. Etap ten najczęściej obejmuje dwa zadania. Pierwsze polega na zaprezentowaniu swojej pracy na ustalony w danym roku temat przewodni konkursu. Prace te przygotowywane są w formie plakatu, prezentacji multimedialnej itp. Drugie zadanie polega na rozwiązaniu sytuacji, które odzwierciedlają rzeczywistość hotelową.
Po podsumowaniu punktów uzyskanych w drugim etapie konkursu, komisja - złożona z nauczycieli hotelarstwa - wyłania laureatów.
Konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów placówki. Zwycięzcy pierwszego etapu chętnie angażują się w przygotowania do drugiego etapu konkursu. Przygotowując samodzielnie pracę konkursową uczniowie wykazują się pomysłowością, kreatywnością i nabywają nowe umiejętności.
Każdego roku laureaci otrzymują atrakcyjne nagrody rzeczowe oraz dyplomy i wyróżnienia.
Efekty działania:Dzięki udziałowi w konkursie młodzież wzbogaca i utrwala poznane wiadomości i umiejętności zawodowe. Ponadto poszerza wiedzę dotyczącą zachowania się w różnych relacjach gość – pracownik hotelu, dzięki której potrafi właściwie zachować się podczas zajęć praktycznych odbywających się w hotelach. Uzyskany sukces oraz pozyskanie atrakcyjnych nagród motywuje laureatów do dalszej pracy, a pozostałych uczestników do wytężonej nauki, by w kolejnej edycji konkursu samemu stanąć na podium.
Informacje dodatkowe:Konkurs realizowany jest z powodzeniem do chwili obecnej. W roku szkolnym 2016/2017 odbędzie się już X edycja.