Cel działania:- pobudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów zawodem;
- upowszechnianie wzorców etyki i kultury zawodowej;
- rozwijanie umiejętności zawodowych;
- poszerzanie wiedzy uczniów zakresu teorii i praktyki zawodu;
- współzawodnictwo uczniów z różnych szkół;
- nawiązywanie współpracy między szkołami;
- promocja szkolnictwa zawodowego.
Szczegółowy opis działania:Od roku szkolnego 2008/2009 organizujemy Międzyszkolny Konkurs „Najsprawniejszy w zawodzie…” w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Toruniu. Konkurs ten cieszy się dużym zainteresowaniem. Uczestniczą w nim uczniowie z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim z Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Inowrocławiu, we Włocławku, w Bydgoszczy i w Aleksandrowie Kujawskim. Konkurs składa się z dwóch etapów. Etap pierwszy – teoretyczny w formie testu, głównie dotyczy wiedzy z określonej grupy ciast. Drugi etap – praktyczny, polega na wykonywaniu ćwiczenia z podanego wcześniej rodzaju ciasta. W Międzyszkolnym Konkursie Cukierniczym dochodzi do wspólnego zaangażowania nauczycieli w pracę z uczniem oraz podniesienia kompetencji uczniów przygotowujących się do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Przygotowania
Scenariusz z regulaminem wraz z zaproszeniem rozsyłany jest do zapraszanych szkół. Tuż przed konkursem organizatorzy przygotowują stanowiska pracy dla każdego uczestnika zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi. Każdy z uczestników ma przygotowane produkty oraz sprzęt do wykonania zadania. Jurorami w etapie pisemnym i praktycznym są nauczyciele przyjeżdżający z uczniami. Na zakończenie konkursu jest poczęstunek, który jest okazją do wzajemnej integracji uczniów i nauczycieli. Konkurs wymaga także przygotowania szeregu dokumentów usprawniających jej przebieg w postaci zaproszeń, scenariusza z regulaminem.
Przebieg konkursu
Spotykają się zaproszeni goście, gospodarze, dyrekcja. Każdy z uczestników walczy o jak największą ilość punktów
z części pisemnej i praktycznej. Konkurs rozpoczyna się etapem teoretycznym i polega na rozwiązaniu testu składającego się z dwudziestu pytań jednokrotnego wyboru. Podczas konkursu o tytuł „Mistrza rogala” uczestnicy rozwiązują test dotyczący ciast drożdżowych. Następnie w stroju cukiernika przystępują do części praktycznej w pracowni gastronomicznej. Każdy z uczniów pracuje przy wylosowanym stanowisku pracy. Walcząc o tytuł „Mistrza rogala” wykonują rogale z ciasta kruchodrożdżowego z marmoladą oraz musem jabłkowym oraz je dekorują.
Po zakończeniu konkursu nastąpiło ogłoszenie wyników i przyznania uczestnikom I-III miejsca oraz wyróżnień. Wręczane są dyplomy i nagrody oraz podziękowania dla opiekunów.
Nagrody
Intencją organizatora jest docenienie pracy wszystkich uczestników, zatem każdy z uczniów otrzymuje nagrodę, która stanowi szeroki zakres upominków. Czasami konkurs wspierają nauczyciele naszej placówki przekazując od siebie nagrody dla uczestników.
Efekty działania:Uczniowie rywalizują ze sobą na poziomie regionu zdobywając nowe doświadczenia przydatne podczas egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Zdobywają doświadczenie, radzą sobie w sytuacjach trudnych, stresujących. Nauczyciele mają okazję do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem podczas merytorycznej dyskusji na temat szkolnictwa zawodowego, dzielą się z koleżankami ościennych placówek wypracowanymi pomocami dydaktycznymi.
Konkurs spotyka się z uznaniem uczestników, co przyczyniło się do poprawy wizerunku naszej szkoły w regionie.