strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-03-18 14:21 / 355
Szkolne Koło Teatralne "Promyk"
Działanie opracowano w placówce:Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wielkim Komorsku
Wielki Komorsk, Grudziądzka 3
86-160 Warlubie
Autor / autorzy działania:Barbara Śliwa
spkomorsk@gazeta.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od 2008 roku do chwili obecnej
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie, rodzice, środowisko lokalne
Cel działania:
- rozwijanie zdolności teatralnych i zainteresowań uczniów;
- umożliwienie kontaktu ze sztuką;
- uatrakcyjnienie zajęć pozalekcyjnych i rozwijanie kreatywności u dzieci;
- rozwijanie osobowości, zmysłów, fantazji, wyobraźni, wrażliwości i inwencji twórczej uczniów;
- doskonalenie umiejętności wyrażania swoich odczuć, emocji i wczuwania się w stany emocjonalne innych;
- kontrolowanie poprawnej wymowy i doskonalenie dykcji, ruchu i gestu scenicznego;
- rozwijanie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł;
- ćwiczenie pamięci, myślenia i obserwacji;
- stwarzanie możliwości do swobodnej ekspresji plastycznej podczas tworzenia dekoracji, rekwizytów i strojów;
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy, budowanie więzi emocjonalnej, umiejętności pracy w zespole;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej;
- promowanie szkoły i dokonań jej uczniów w środowisku lokalnym i regionie.


Szczegółowy opis działania:

Koło teatralne „Promyk" powstało w 2008 roku. Aktorzy pracują nad wyrażaniem stanów emocjonalnych oraz budują świadomość własnego ciała poprzez ruch sceniczny. Wszystkie techniki teatralne pobudzają ciało i wyobraźnię dziecka, pozwalają każdemu uczniowi wcielić się w postać, w którą chce. Umożliwiają wyzwolić emocje i przezwyciężyć lęk przed wystąpieniem publicznym. Większość wykonywanych przedstawień, to przedstawienia kukiełkowe, w których rekwizyty - w tym kukiełki - są wykonywane własnoręcznie przez uczniów oraz rodziców. Przedstawienia powstają na podstawie różnych znanych bajek, wartościowych utworów literackich i problemowych tematów do zilustrowania. Scenariusze głównie opracowywane są przez nauczycielkę prowadzącą kółko szkolnego teatrzyku. Ich treści obrazują sens walki dobra ze złem, miłości, przyjaźni oraz wiary w dobro człowieka. Tytuły odegranych, między innymi przedstawień kukiełkowych to: „Calineczka", „Czerwony Kapturek", „Kot w Butach", „Zaczarowany las", „Nie ma tego złego"; przedstawień uświadamiających dzieciom w jaki sposób należy pomagać zwierzętom przetrwać zimę oraz zachęcających do oszczędzania w cyklu „Słuchaj Kalkuluj Oszczędzaj". Uczniowie przygotowali również inscenizacje z okazji różnych imprez środowiskowych, takich jak: Dożynki, jubileusze KGW, OSP, Zjazd Małej Rodziny Szkół im. Jana Pawła II, uroczyste otwarcie sali gimnastycznej połączonej z obchodami X rocznicy nadania imienia szkole. Obecnie kółko pracuje nad przedstawieniami związanymi z programem profilaktycznym „Nie pal przy mnie proszę" oraz przeciwdziałaniu przemocy i agresji. Młodzi artyści prezentowali przedstawienia dla naszej szkolnej społeczności, dla rodziców podczas Środowiskowego Dnia Matki oraz dla dzieci ze szkół w Warlubiu i przedszkoli w Nowem. Szkoła zaprasza również na przedstawienia uczniów pobliskich szkół. Poza tym uczniowie uczestniczyli w warsztatach teatralnych, wyjazdach do Opery Nova w Bydgoszczy, do teatru w Grudziądzu, w lekcjach teatralnych, przedstawieniach kukiełkowych.

Uczestnicząc w kółku uczniowie rozwijają indywidualne zdolności i kreatywność, poszerzają wiedzę o technikach wyrazu artystycznego oraz wzbogacają swój warsztat aktorski. Zaangażowanie w podejmowane przedsięwzięcia wzmacnia w nich wiarę w możliwość osiągnięcia celu. Młodzi aktorzy przygotowują i prezentują przedstawienia teatralne nie tylko dla społeczności szkolnej. "Zwalczają" na scenie uzależnienia, prezentują własne interpretacje bajek wydobywając z nich treści o wartościach wychowawczych i prozdrowotnych. Łączą naukę z zabawą na scenie. W czasie spotkań uczą się rozpoznawać swoje mocne i słabe strony, pokonywać stres i panować nad emocjami. Współpraca w zespole wymaga od nich odpowiedzialności za przydzielone zadania. Prezentowanie inscenizacji rówieśnikom oraz społeczności szkolnej i lokalnej sprzyja pokonywaniu własnych lęków, barier i kompleksów. Działania te przygotowują również do funkcjonowania w różnych rolach społecznych.



Efekty działania:
- uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w zajęciach kółka teatralnego;
- dzieci nieśmiałe, które na początku wstydziły się występować na scenie, przezwyciężają tremę i chętnie odgrywają role;
- coraz więcej uczniów szkoły podstawowej interesuje się teatrem i wyraża chęć uczestniczenia w zajęciach teatralnych;
- integracja środowiska szkolnego, zaangażowanie się rodziców w działalność teatralną;
- rozbudzenie potrzeby rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień;
- rozwój osobowości uczniów- terapeutyczna funkcja teatru;
- zwiększenie zakresu promocji działań szkoły w środowisku lokalnym.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
rodzice – pomoc w przygotowywaniu rekwizytów;
nauczyciel muzyki - oprawa muzyczna;
Gazeta Pomorska, Czas Świecia – zamieszczanie informacji o działalności koła.


Informacje dodatkowe:
Szczegółowe opisy z realizacji działań poparte zdjęciami znajdują się na szkolnej stronie internetowej oraz w artykułach publikowanych w Gazecie Pomorskiej i Czasie Świecia, które znajdują się w teczce „Szkoła w mediach” w szkolnej bibliotece.



Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.spkomorsk.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl