strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-02-22 09:25 / 342
Międzyszkolne Warsztaty Logopedyczne "Teatr z Łyżki"
Działanie opracowano w placówce:Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
Żwirki i Wigury 15 i 21
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Anna Pawluczuk , Hanna Wyszogrodzka
ania.pawluczuk@wp.pl, hanna.wyszogrodzka@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Od roku szkolnego 2012/2013
Forma zajęć:Warsztaty logopedyczne
Adresat zajęć:Uczniowie niepełnosprawni umysłowo
Cel działania:
- usprawnianie pracy z zakresu emisji głosu;
- wywoływanie aktywności językowych u dzieci i młodzieży z trudnościami w mówieniu;
- stworzenie okazji do wzajemnej integracji uczniów i współpracy logopedów z różnych placówek i szkół;
- praca nad rozwojem mowy z wykorzystaniem rozbudzania wyobraźni plastyczno-teatralnej;
- kształtowanie umiejętności i nawyku poprawnej i wyraźnej dykcji;
- upowszechnianie wiedzy logopedycznej i troski o poprawność językową;
- rozwijanie kompetencji językowych.


Szczegółowy opis działania:

W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Toruniu od roku 2012 organizowane są przez logopedów Międzyszkolne Warsztaty Logopedyczne „Teatr z Łyżki". W warsztatach logopedycznych uczestniczą uczniowie z niepełnosprawnością umysłową w wieku od 10 do 24 lat z Zespołu Szkół Specjalnych w Chełmży, z Zespołu Szkół Specjalnych nr 6 w Toruniu, ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Toruniu oraz szkoły podstawowe nr 5 i nr 13 w Toruniu.  Warsztaty logopedyczne składają się z dwóch etapów:

- etap pierwszy dotyczy twórczości związanej z wykonaniem kukiełek z drewnianych łyżek ozdobionych różnymi elementami z udostępnionych materiałów pozostawionych już wyobraźni uczniom;

- drugi etap to artystyczny występ każdej grupy, która przedstawia treść wybranego wiersza logopedycznego przez poprawne odczytywanie go z podziałem na rolę.

Uczniowie mają okazje wcielić się w kukiełkowe postacie i zaprezentować się na scenie. Podczas Międzyszkolnych Warsztatów Logopedycznych dochodzi do zaangażowania w pracę nad rozwojem mowy i języka w sposób atrakcyjny dla ucznia.

Przygotowania

Scenariusz z regulaminem wraz z zaproszeniem oraz formularzem zgłoszeniowym rozsyłany jest do zapraszanych szkół i placówek. Z roku na rok do warsztatów logopedycznych zgłasza się większa liczba uczestników. Doceniany jest fakt uzyskania sponsorów fundujących nagrody i słodki poczęstunek dla uczestników. Tuż przed warsztatami logopedycznymi organizatorzy przygotowują salę i w niej stanowiska dla poszczególnych grup, ustawiają kurtynę teatrzyku kukiełkowego. Na zakończenie zapraszają na słodki poczęstunek, który jest okazją do wzajemnej integracji uczniów i logopedów.

Warsztaty logopedyczne wymagają także przygotowania szeregu dokumentów usprawniających jej przebieg w postaci zaproszeń, scenariusza z regulaminem, formularza zgłoszeniowego, dyplomów dla uczestników i ich opiekunów, czyli nauczycieli-logopedów potwierdzających uczestnictwo oraz przygotowanie uczniów przez wybór odpowiednich wierszy logopedycznych, ćwiczenia poprawnego, wyraźnego czytania z podziałem na rolę.

Przebieg konkursu

Spotykają się zaproszeni goście, gospodarze, dyrekcja i publiczność. Warsztaty logopedyczne prowadzi logopeda. Sześć grup, czyli reprezentanci poszczególnych szkół, placówek wraz z logopedą bądź nauczycielem wykonuje - z udostępnionych różnych materiałów - kukiełkę, której podstawą jest drewniana łyżka. Wykonane kukiełki ilustrują postacie - bohaterów wybranych wierszy logopedycznych. Po zakończeniu prac rozpoczynaja się występy teatralne poszczególnych grup z wykorzystaniem zrobionych kukiełek, przedstawiających treść wiersza. Na zakończenie wręczane są dyplomy i nagrody dla uczestników oraz odbywa się słodki poczęstunek, który jest okazją do wzajemnej integracji uczniów i logopedów.

Nagrody

Intencją organizatora jest docenienie pracy wszystkich uczestników, dlatego każdy z uczniów otrzymuje dyplom

i nagrodę.



Efekty działania:
- zaktywizowanie uczniów z trudnościami w mówieniu do uczestniczenia w warsztatach logopedycznych;
- dostrzeganie znakomitych i ciekawych inscenizacji teatralnych na podstawie wybranych wierszy;
- nabieranie pewności siebie, wiary we własne umiejętności językowe w sytuacji sceniczno-teatralnej;
- upowszechnianie wiedzy logopedycznej i troski o poprawność językową;
- umożliwienie młodym talentom publicznej prezentacji swoich uzdolnień;
- zwiększenie zakresu promocji działań szkoły w środowisku lokalnym;
- integracja uczestników oraz logopedów.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Zespół Szkół Specjalnych w Chełmży
- Zespół Szkół Specjalnych nr 6 w Toruniu
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Toruniu
- Szkoła Podstawowa nr 5 w Toruniu
- Szkoła Podstawowa nr 13 w Toruniu
- Dyrekcja SOSW w Toruniu (współfinansowanie nagród)
Uczniowie szkół i ich opiekunowie - udział w warsztatach.

Informacje dodatkowe:
Scenariusz Międzyszkolnych Warsztatów Logopedycznych "Teatr z Łyżki" powstał w wyniku spotkania z dr Elżbietą Minczakiewicz, logopedą pracującym z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykładowcą. Spotkanie zainspirowało do realizacji pomysłu, jako elementu wspierającego proces terapii logopedycznej. Docenienie Międzyszkolnych Warsztatów Logopedycznych "Teatr z Łyżki" przyczyniło się do ich kontynuowania oraz rozpowszechniania poprzez szkolną stronę internetową www.sosw.torun.pl




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl