strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-02-06 22:36 / 336
Zielona Szkoła - ścieżka ekologiczna
Działanie opracowano w placówce:Zespół Szkół i Placówek w Radziejowie Specjalny Ośrodek-Szkolno Wychowawczy
Szkolna 12
88-200 Radziejów
Autor / autorzy działania:Wioletta Czerniejewska, Renata Sikorska
sekretariat@radziejow.edu.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:14-16 maja 2014 roku
Forma zajęć:zajęcia pozaszkolne, pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum
Cel działania:
- wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa w czasie trwania pobytu w "zielonej szkole",
- systematyczne poszerzenie wiedzy o regionie,
- inicjowanie działalności zabawowej według własnych pomysłów i na miarę własnych możliwości,
- zapoznawanie z formami ochrony przyrody w Polsce,
- rozpoznawanie pospolicie występujących gatunków roślin,
- poznawanie śladów bytności różnych zwierząt i ich wpływu na ekosystem,
- rozpoznawanie kształtów figur i porównywanie wielkości z wykorzystaniem naturalnego środowiska,
- rozwijanie talentów artystycznych.


Szczegółowy opis działania:

W dniach 14-16.05.2014 r. 80-osobowa grupa wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radziejowie uczestniczyła w zajęciach edukacyjnych w Regionalnym Ośrodku Edukacji Ekologicznej „WILGA” w Górznie. 

Pobyt obejmował m.in.: zwiedzanie ścieżki edukacyjnej na terenie Rezerwatu Przyrody Szumny Zdrój, wokół Jeziora Górzno oraz zajęcia w sali dydaktycznej.

Zajęcia prowadzone przez przewodników Ośrodka Edukacji Ekologicznej "WILGA" angażowały wszystkich uczestników, a przygotowane eksponaty dodatkowo absorbowały dzieci i młodzież. Podczas wycieczki do Rezerwatu Przyrody Szumny Zdrój uczestnicy zapoznawali się z formami ochrony przyrody w Polsce, poznawali rzadkie rośliny i ich zbiorowiska występujące na terenie Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego, rozpoznawali pospolicie występujące zioła i poznawali ich właściwości, obserwowali ślady bytności różnych zwierząt oraz ich wpływ na ekosystem. Uczyli się rozpoznawać wybrane gatunki drzew liściastych i ich właściwości.

Wędrując wokół Jeziora Górzno uczestnicy zapoznawali się z historią Górzna, rozpoznawali drzewa iglaste na terenie parku, poznawali typy jezior oraz budowę geomorfologiczną terenu.

W sali dydaktycznej dzieci uczestniczyły w zajęciach "Sowy polski - historie o duchach lasu".

Korzyści z odbytych zajęć: każdy z uczniów poznał motywy i sposoby ochrony środowiska naturalnego, nabył umiejętność przewidywania i oceniania następstw działalności człowieka w środowisku przyrodniczym, ugruntował wiadomości z zakresu rozpoznawania wybranych gatunków roślin i zwierząt. Uczniowie wzbogacili się o wrażliwość przyrodniczą, poczucie odpowiedzialności za stan oraz pomnażanie zasobów środowiska przyrodniczego oraz zdolność oceny niewłaściwego zachowania się wobec przyrody.



Efekty działania:
- poszerzenie wiedzy na temat najbliższego środowiska,
- wypowiadanie się uczniów na zadane tematy,
- poznanie form ochrony przyrody,
- poszerzenie wiedzy z zakresu przyrody - gatunki drzew, nazwy ziół,
- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się rowerem,
- utrwalenie nazw figur geometrycznych.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu,
- Ośrodek Edukacji Ekologicznej Wilga w Górznie.


Informacje dodatkowe:
Informacje umieszczone zostały na stronie internetowej szkoły www.radziejów.edu.pl

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.radziejow.edu.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl