strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-09-02 13:47 / 332
Realizacja programu Centrum Edukacji Obywatelskiej "Poczytaj mi, przyjacielu"
Działanie opracowano w placówce:Gimnazjum dla Dorosłych w Bydgoszczy
Wiślana 27
85-773 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Małgorzata Belter, Ewa Gierszewska, Dorota Podgórska
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:wrzesień 2013-czerwiec 2014
Forma zajęć:zajęcia pozaloekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie ZS nr 17, mieszkańcy Siernieczka
Cel działania:
- rozwijanie u uczniów pasji czytania i zainteresowania literaturą;
- uczenie zasad zachowania się w grupie i współpracy w celu realizacji wytyczonego celu;
- rozwijanie pozytywnych cech takich jak: tolerancja, życzliwość, szacunek dla pracy innych;
- wzrost samooceny u uczniów biorących udział w projekcie;
- włączenie rodziców do współdziałania ze szkołą;
- promowanie pozytywnego wizerunku zespołu szkół dla dorosłych w środowisku lokalnym.


Szczegółowy opis działania:

Grupa uczniów z Zespołu Szkół dla Dorosłych w Bydgoszczy, działająca pod nazwą „Jesteśmy młodzi i aktywni” postanowiła udowodnić trafność wybranej przez siebie nazwy. W roku szkolnym 2013/2014 młodzież wybrała z oferty Centrum Edukacji Obywatelskiej program "Poczytaj, mi przyjacielu".

Działania grupy były skierowane głównie do dwóch grup wiekowych: dzieci i osób starszych.

Realizację projektu rozpoczęto od  zaprezentowania montażu słowno-muzycznego związanego ze Wszystkimi Świętymi
i Dniem Zadusznym. Aby dotrzeć do osób starszych skorzystaliśmy z propozycji proboszcza parafii, na terenie której znajduje się szkoła, który zaproponował występ w kościele. Zaprezentowany montaż bardzo się spodobał; pojawiły się łzy wzruszenia, kiedy młodzież prezentowała wiersze o bliskich, którzy choć odeszli, wciąż trwają w pamięci. Wykorzystano głównie utwory księdza Jana Twardowskiego, np. "Trochę plotek o świętych", "Którędy do Ciebie", "Żal".

Kolejne spotkanie z książką przeznaczone było dla młodszych odbiorców – „zerówkowiczów” z zaprzyjaźnionego Zespołu Szkół nr 17. Ponieważ odbyło się ono w grudniu, tematyka zajęć była zimowa. Uczennice, w mikołajkowych czapkach, przeczytały młodszym kolegom książkę pt. Sekretna księga Świętego Mikołaja. Młodzi słuchacze odpowiadali na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu, bawili się w ramach zajęć ruchu rozwijającego, uczestniczyli w zabawach na spostrzegawczość.

Dla mieszkańców Siernieczka młodzież  przygotowała  składankę z okazji świąt Bożego Narodzenia. Czytane były utwory m.in. Ernesta Brylla, Matki Teresy z Kalkuty, Jana Kasprowicza i ks. Jana Twardowskiego.

W II semestrze realizacja programu była kontynuowana. Na spotkanie z sześciolatkami zostały przygotowane zajęcia tematycznie związane z wiosną. Uczennice z  grupy „Jesteśmy młodzi  i aktywni” przeczytały młodszym koleżankom i kolegom wiersze o wiośnie. Dzieci z uwagą słuchały i dlatego bez problemów odpowiadały na pytania do zaprezentowanych tekstów. Łatwo poradziły sobie również z „wiosennymi” zagadkami. Z dużym zaangażowaniem "zerówkowicze" brali udział w zabawach ruchowych. Ponieważ wizyta wypadła przed świętami wielkanocnymi, przygotowane  zostały dla małych gospodarzy odlewy gipsowe jajek i zajączków, które  były wspólnie kolorowane.

Ostatnim przedsięwzięciem, zorganizowanym w ramach projektu, było spotkanie dla rodziców z okazji Dnia Rodziny. Młodzież wybrała utwory, które jej zdaniem, najpełniej przekazywały uczucia do rodziców. Wszyscy uczestnicy grupy chcieli wypaść w tym dniu wyjątkowo dobrze, z dużym zaangażowaniem ćwiczyli odpowiednią dykcję i intonację. Próby przyniosły doskonały rezultat. Piękne wiersze o rodzicach wzruszyły dorosłych oraz młodsze pokolenia.



Efekty działania:
Liczne próby i występy wpłynęły pozytywnie na podniesienie jakości głośnego czytania uczniów Gimnazjum dla Dorosłych. Zrozumieli, jak ważna jest nie tylko płynność czytania, ale również dykcja i intonacja. Dzięki występom, które spotkały się
z bardzo pozytywnym oddźwiękiem, młodzież nauczyła się jak radzić sobie z nieśmiałością i stresem oraz podniosła swoją samoocenę. Ważne jest również to, że uczniowie utwierdzili się w przekonaniu, że warto działać dla środowiska lokalnego, ponieważ przynosi to dużo satysfakcji.
Spotkania z "zerówkowiczami" nauczyły młodzież empatii i odpowiedzialności za młodszych. Stanowiły przykład, w jaki sposób można wspólnie bawić się i spędzać wolny czas.
Niewątpliwym sukcesem - w przypadku szkoły dla dorosłych - jest fakt, iż udało się włączyć w działania również rodziców, którzy mobilizowali swoje dzieci, wspierali je i odczuwali ogromną satysfakcję z ich sukcesów.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Zespół Szkół nr 17 w Bydgoszczy - uczestnictwo w programie;
- proboszcz parafii pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Bydgoszczy - pomoc w organizacji spotkania.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl