strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-12-07 18:50 / 326
Trylogia w Muchomorku
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Niepubliczne "Muchomorek"
Morcinka 10
85-317 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Danuta Fijałkowska, Bożena Stypczyńska
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:6 września 2014
Forma zajęć:indywidualna, zespołowa
Adresat zajęć:Rodzice i dzieci
Cel działania:
1. Promowanie czytania trylogii Henryka Sienkiewicza, wzmacnianie tożsamości narodowej
2. Podejmowanie wspólnej aktywności dziecko-rodzic
3. Wdrażanie do współdziałania
4. Wyrabianie nawyku aktywnego uczestnictwa dzieci w imprezach
5. Radość ze wspólnej zabawy

Szczegółowy opis działania:

6 września 2014 roku Prezydent Bronisław Komorowski zaprosił wszystkich Polaków do czytania "Trylogii" Henryka Sienkiewicza. Nasze przedszkole "Muchomorek" włączyło się do tej akcji i zorganizowało spotkanie dla dzieci i rodziców. Grono pedagogiczne przygotowało ciekawe scenki z wybranych części Trylogii, które podczas czytania przeniosły nas w  czasy pełne przygód i zazdrości. Nauczycielki zadbały o odpowiednie stroje oraz rekwizyty stanowiące ciekawą oprawę spotkania.

Rodzice brali udział w konkursach znajomości lektury, odpowiadali na zadawane pytania związane z treścią usłyszanych fragmentów, samodzielnie kończyli wybrane fragmenty powieści. Można było poznać kto lubi i dobrze zna wątki zawarte w omawianych częściach. Dzieci chętnie uczestniczyły w licznych zabawach oraz podejmowały różnorodne działania plastyczne. Każde dziecko miało możliwość rysowania zamków i rycerzy na przygotowanych sztalugach. Rodzice również aktywnie włączyli się w zabawy plastyczne podejmowane przez swoje pociechy. Chętnie pomagali i podpowiadali, jak może wyglądać dany element w rysunku. Dzieci aktywnie uczestniczyły również zabawach związanych z ozdabianiem wyciętych z tektury szabli. Każdy mógł wykazać się kreatywnością i zdolnościami plastycznymi. Rekwizyty te zostały wykorzystane w późniejszej zabawie muzyczno-ruchowej.

Inną propozycją zabawy plastyczno-konstrukcyjnej było budowanie zamku z papierowych kul. Każde dziecko wraz z rodzicem "dobudowywało" kolejne elementy zamku, aby stworzyć imponujące wspólne dzieło.

Przedszkolaki otrzymały balony w kształcie szabli i mieczy, z którymi chętnie wystąpiły na zakończenie spotkania podczas zabawy w rycerzy.

Po wspólnej zabawie przyszedł czas na poczęstunek; dzieci otrzymały od organizatorów spotkania owoce i soki.

Na koniec każdy uczestnik imprezy, który przyniósł ze sobą własną książkę otrzymał specjalną pieczątkę od Prezydenta Rzeczpospolitej Polski Bronisława Komorowskiego. Będzie ona pamiątką udziału w tak szczytnej akcji , która wzmacnia polską tożsamość i pozwala pamiętać o wybitnych dziełach polskiej literatury.



Efekty działania:
1. Dobra współpraca z rodzicami. Pogłębienie ich zainteresowania w działania na rzecz przedszkola.
2. Aktywne włączenie się rodziców do przygotowania narodowego czytania.
3. Radość całego środowiska przedszkolnego - dzieci, rodziców nauczycieli ze spotkania.
4. Wspólne przeżywanie pięknych emocji związanych ze słuchaniem fragmentów trylogii Henryka Sienkiewicza.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rodzice - przygotowanie stroju, akcesoriów dla swojego dziecka, przyniesienie książek, aktywne uczestnictwo w zabawach.

Informacje dodatkowe:
Organizatorzy przygotowali:
1. scenę oraz dekoracje i rekwizyty
2. stroje nawiązujące do epoki opisanej w trylogii
3. obsługę techniczną oraz nagłośnienie
4. pamiątkowe pieczątki
5. program artystyczny podczas imprezy
6. pomoce do zajęć i zabaw z dziećmi (balony, gazety, kleje, papier kolorowy, taśmy klejące, itp.)
7. owoce i napoje dla dzieci




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl