Cel działania:- zachęcanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ich dzieci;
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego.
Szczegółowy opis działania:Poszukując inspirujących, nowych (nie praktykowanych jeszcze w przedszkolach) propozycji współpracy z rodzicami natknęłyśmy się na książkę Cindy J. Christopher „Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się”. Lektura tej książki dała nam podstawy do stworzenia własnej nowej propozycji współpracy z rodzicami, którą zatytułowałyśmy „Mania utrwalania, mania ćwiczenia”.
Jest to forma listu kierowanego do rodziców, w którym informujemy o tym, co sprawia dziecku trudności i zapraszamy do podjęcia zaproponowanych ćwiczeń. Do listu załączamy tabelę oraz konkretne propozycje ćwiczeń lub zadań do wykonania. W tabeli rodzice i dzieci codziennie potwierdzają wspólne dziesięciominutowe współdziałanie. Po upływie określonego w liście terminu (np. jednego tygodnia) dzieci przynoszą do przedszkola uzupełnioną, odciętą i podpisaną tabelę. Za włożony wysiłek i zdobyte umiejętności dziecko zostaje nagrodzone drobnym upominkiem, np. naklejkami.
Załącznik Nr 1
Droga Mamo! /w przypadku, gdy dziecko wychowuje się tylko pod opieką matki/
Zapraszamy do udziału w programie, który nazwałyśmy „Mania utrwalania, mania ćwiczenia”. Pani córka (syn) …/imię dziecka/… ma trudności z uaktywnianiem słownictwa biernego; nie radzi sobie z nazywaniem elementów obrazka czy wyrażaniem swoich myśli. Ćwiczenia polegać będą na kierowaniu uwagi dziecka na skojarzenia werbalno-obrazkowe, werbalno-ruchowe, werbalno-dotykowe. Prosimy, aby w najbliższym czasie podjęła Pani działania polegające na ćwiczeniu tych umiejętności.
Do listu załączamy tabelę i proponowany zestaw zabaw (ćwiczeń). Prosimy, aby Pani razem z dzieckiem, codziennie potwierdzała, że wykonywane były ćwiczenia prowadzące do opanowania przez …/imię dziecka/… ww. umiejętności, wpisując literki R i D (R oznacza rodzica, a D dziecko). W najbliższy (ą) .../dzień tygodnia/… tj. …/data/… proszę przesłać przez dziecko uzupełnioną, odciętą i podpisaną tabelę.
Dzieci, które będą przez cały tydzień ćwiczyły w domu zostaną nagrodzone. Wkrótce powiadomimy Panią o uzyskanych efektach.
Dziękujemy za pomoc i zainteresowanie przyszłością dziecka. To naprawdę ważne!
Serdecznie pozdrawiamy
Nauczycielki /podpisy/
Tabela „Mania utrwalania. Mania ćwiczenia”
|
Wtorek
|
Środa
|
Czwartek
|
Piątek
|
Sobota
|
Poniedziałek
|
Tydzień
|
R
|
|
|
|
|
|
|
D
|
|
|
|
|
|
|
/podpis rodzica/
Proponowane ćwiczenia
- Oglądanie z dzieckiem obrazków: nazywajcie przedmioty i opisujcie sytuacje prostymi zdaniami. Każdy przedmiot, rzecz opisujcie dokładnie - co to jest? do czego służy? jaki ma kolor, kształt? itd.
- Rozwiązywanie i układanie zagadek.
- Układanie historyjki obrazkowej: składanie obrazków powiązanych tematycznie; daje dziecku dużo okazji do ćwiczeń w mówieniu, rozwija spostrzegawczość, logiczne myślenie, zachęca do wypowiadania się na określony temat.
- W czasie czytania książeczek (oglądania obrazków) należy często zadawać dziecku pytanie: dlaczego? wskazując na widoczne związki między sytuacjami, zdarzeniami, emocjami lub zachowaniami bohaterów. Następnie należy sprawdzić rozumienie poprzez stawianie pytania: dlaczego? czy – z jakiego powodu?
- Podczas wykonywania czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem, spożywaniem posiłków, myciem rąk, w czasie prac porządkowo-gospodarczych należy utrwalać, wzbogacać słownictwo dziecka: pytać o nazwy używanych przedmiotów, określać wykonywane czynności, określać zbiory przedmiotów i miejsce ich zastosowania, np. mydło, pasta do zębów, szczoteczka to przybory toaletowe używane w łazience; widelec, łyżka, nóż to sztućce, lalka, miś, samochód, wózek to zabawki itd.).
- Wykorzystywać każdą naturalną sytuację wychowawczą do prowadzenia ćwiczeń słownikowych, głównie zabawę, w czasie której dziecko uczy się najwięcej i nabywa wiele różnych umiejętności.
Załącznik Nr 2
Drodzy Rodzice!
Zapraszamy do udziału w programie, który nazwałyśmy „Mania utrwalania, mania ćwiczenia”. Państwa córka (syn), ……(imię dziecka)……, ma problemy z opanowaniem umiejętności prawidłowego rozpoznawania i wskazywania kolorów. W najbliższym czasie będziemy się więc koncentrowali na ćwiczeniu tej umiejętności. Tydzień I - zaczniemy od zabaw pozwalających opanować umiejętność nazywania i rozpoznawania koloru czerwonego i zielonego. Tydzień II – nazywanie i rozpoznawanie koloru żółtego i niebieskiego.
Do listu załączamy tabele. Prosimy, abyście Państwo razem z dzieckiem, codziennie potwierdzali, że przez dziesięć minut wykonywaliście ćwiczenia prowadzące do opanowania przez …(imię dziecka)…… tej umiejętności wpisując literki R i D (R oznacza rodzica, a D dziecko). W najbliższy(ą) …(dzień tygodnia)…. tj. …(data)… proszę przesłać przez dziecko uzupełnioną, odciętą i podpisaną Tabelę Nr I, a za tydzień, w …(dzień tygodnia) tj. …(data)… Tabelę Nr II.
Dzieci, które będą przez cały tydzień ćwiczyły w domu zostaną nagrodzone. Wkrótce powiadomimy Państwa o uzyskanych efektach.
Dziękujemy za pomoc i zainteresowanie przyszłością dziecka. To naprawdę ważne!
Serdecznie pozdrawiamy
Nauczycielki /podpisy/
Tabela „Mania utrwalania. Mania ćwiczenia”
|
Wtorek
|
Środa
|
Czwartek
|
Piątek
|
Sobota
|
Poniedziałek
|
Tydzień
|
R
|
|
|
|
|
|
|
D
|
|
|
|
|
|
|
/podpis rodzica/
Proponowane ćwiczenia
- Wymień owoce, które mają taki sam kolor jak słońce – żółty (banan, cytryna).
- Pudełko z kredkami – pokaż kredkę, która ma kolor żółty; (lub) wyjmij kredkę w takim kolorze (pokazujemy coś w kolorze żółtym) – pytamy: jaki to kolor?
- Pokoloruj małe kółka na żółto (rysunek - po kilka kół dużych i małych).
- Pokazywanie na dworze przedmiotów, na których jest kolor żółty (pomalowane drabinki, napis na reklamach, szyldach, kolor budynku…) - pytamy dziecko "jaki to kolor?"
- Ułóż budowle tylko z klocków żółtych (lub - tylko z takich klocków) - jaki kolor mają te klocki?
- Wskaż (przynieś) trzy przedmioty w pokoju, które mają kolor żółty?
- Spośród zgromadzonych zabawek wybierz te, które są koloru żółtego.
- Wskaż na zabawkach kolor żółty, albo wskaż na zabawkach taki (pokazujemy dziecku) kolor - jaki to kolor? itd.
Podobnie postępujemy przy utrwalaniu nazw i umiejętności rozpoznawania kolejnych kolorów.
Załącznik Nr 3
Drodzy Rodzice!
Zapraszamy do udziału w programie, który nazwałyśmy "Mania utrwalania, mania ćwiczenia". Państwa cóka/syn (imię dziecka), wykazuje małą wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych, związaną ze zbyt małym napięciem mięśni. W najbliższym czasie będziemy więc koncentrowali się na ćwiczeniu tej umiejętności.
Bardzo prosimy, aby dziecko wykonywało w domu zaproponowane ćwiczenia, a Państwo wspierali je w czasie ćwiczeń i motywowali do ich wykonywania. Miło nam będzie, gdy przyniesie do przedszkola efekty swojej pracy, np. kartki z wykonanymi ćwiczeniami.
Dziękujemy za pomoc i zainteresowanie przyszłością dziecka. To naprawdę ważne!
Serdecznie pozdrawiamy
Nauczycielki
Proponowane ćwiczenia
- Malowanie (rysowanie) jednocześnie obydwiema rękami na dużym arkuszu papieru.
- Zamalowywanie pól między liniami poziomymi.
- Malowanie (rysowanie) krótkich, pionowych kresek.
- Kreślenie linii poziomych i pionowych "po śladzie" i samodzielnie.
- Przekładanie ziaren grochu, fasoli z pojemnika do pojemnika chwytem pęsetkowym.
- Wałkowanie cienkich wałków plasteliny i obwodzenie nimi narysowanych figur.
Efekty działania:Zaproponowana przez nas forma kontaktu nauczyciela z rodzicami sprawia, że są oni bardzo pozytywnie nastawieni do współdziałania. Sami mają okazję zaobserwować, co sprawia dziecku trudności, a podane przez nas propozycje pracy z dzieckiem sprawiają, że nie czują się bezradni wobec problemu.
Po trzech latach realizowania tej formy współpracy możemy śmiało stwierdzić, że daje ona oczekiwane efekty.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Rodzice (opiekunowie prawni) dzieci.
Informacje dodatkowe:Zachęcamy do skorzystania z naszej propozycji wszystkich nauczycieli, którym nie jest obojętny stopień rozwoju ich podopiecznych i własny komfort pracy. Pragniemy nadmienić, że raz opracowane "listy" mogą okazać się przydatne w pracy z kolejnymi grupami dzieci. Wszystkie opracowujemy samodzielnie i dostosowujemy do potrzeb i możliwości dzieci.