strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2017-04-13 09:50 / 324
"Mania utrwalania, mania ćwiczenia" - współpraca z rodzicami
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Miejskie nr 11
Niesiołowskiego 4
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Bogumiła Główka, Aleksandra Wiśniewska
bogusia93@wp.pl, aleksandrawisniewska@poczta.fm
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:charakter stały, w zależności od potrzeb
Forma zajęć:współpraca z rodzicami, praca indywidualna
Adresat zajęć:dzieci uczęszczające do przedszkola i ich rodzice
Cel działania:
- zachęcanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ich dzieci;
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego.


Szczegółowy opis działania:

Poszukując inspirujących, nowych (nie praktykowanych jeszcze w przedszkolach) propozycji współpracy z rodzicami natknęłyśmy się na książkę Cindy J. Christopher „Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się”. Lektura tej książki dała nam podstawy do stworzenia własnej nowej  propozycji współpracy z rodzicami, którą zatytułowałyśmy „Mania utrwalania, mania ćwiczenia”.

Jest to forma listu kierowanego do rodziców, w którym informujemy o tym, co sprawia dziecku trudności i zapraszamy do podjęcia zaproponowanych ćwiczeń. Do listu załączamy tabelę oraz konkretne propozycje ćwiczeń lub zadań do wykonania. W tabeli rodzice i dzieci codziennie potwierdzają wspólne dziesięciominutowe współdziałanie. Po upływie określonego w liście terminu (np. jednego tygodnia) dzieci przynoszą do przedszkola uzupełnioną, odciętą i podpisaną tabelę. Za włożony wysiłek i zdobyte umiejętności dziecko zostaje nagrodzone drobnym upominkiem, np. naklejkami.

 

 

Załącznik Nr 1

 


Droga Mamo!  /w przypadku, gdy dziecko wychowuje się tylko pod opieką matki/

            Zapraszamy do udziału w programie, który nazwałyśmy „Mania utrwalania, mania ćwiczenia”. Pani córka (syn) …/imię dziecka/ ma trudności z uaktywnianiem słownictwa biernego; nie radzi sobie z nazywaniem elementów obrazka czy wyrażaniem swoich myśli. Ćwiczenia polegać będą na kierowaniu uwagi dziecka na skojarzenia werbalno-obrazkowe, werbalno-ruchowe, werbalno-dotykowe. Prosimy, aby w najbliższym czasie podjęła Pani działania polegające na ćwiczeniu tych umiejętności.

Do listu załączamy tabelę i proponowany zestaw zabaw (ćwiczeń). Prosimy, aby Pani razem z dzieckiem, codziennie potwierdzała, że wykonywane były ćwiczenia prowadzące do opanowania przez …/imię dziecka/  ww. umiejętności, wpisując literki R i D (R oznacza rodzica, a D dziecko). W najbliższy (ą) .../dzień tygodnia/… tj. …/data/… proszę przesłać przez dziecko uzupełnioną, odciętą i podpisaną tabelę.

            Dzieci, które będą przez cały tydzień ćwiczyły w domu zostaną nagrodzone. Wkrótce powiadomimy Panią o uzyskanych efektach.

            Dziękujemy za pomoc i zainteresowanie przyszłością dziecka. To naprawdę ważne!

 

Serdecznie pozdrawiamy

Nauczycielki /podpisy/

 

 

Tabela „Mania utrwalania. Mania ćwiczenia”


 

 

 

Wtorek

 

Środa

 

Czwartek

 

Piątek

 

Sobota

 

Poniedziałek

 

Tydzień

 

 

R

 

 

 

 

 

 

 

D

 

 

 

 

 

 

 

                                           

                                                                                                                                                     /podpis rodzica/

 


Proponowane ćwiczenia

  • Oglądanie z dzieckiem obrazków: nazywajcie przedmioty i opisujcie sytuacje prostymi zdaniami. Każdy przedmiot, rzecz opisujcie dokładnie - co to jest? do czego służy? jaki ma kolor, kształt? itd.
  • Rozwiązywanie i układanie zagadek.
  • Układanie historyjki obrazkowej: składanie obrazków powiązanych tematycznie; daje dziecku dużo okazji do ćwiczeń w mówieniu, rozwija spostrzegawczość, logiczne myślenie, zachęca do wypowiadania się na określony temat.
  • W czasie czytania książeczek (oglądania obrazków) należy często zadawać dziecku pytanie: dlaczego? wskazując na widoczne związki między sytuacjami, zdarzeniami, emocjami lub zachowaniami bohaterów. Następnie należy sprawdzić rozumienie poprzez stawianie pytania: dlaczego? czy – z jakiego powodu?
  • Podczas wykonywania czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem, spożywaniem posiłków, myciem rąk, w czasie prac porządkowo-gospodarczych należy utrwalać, wzbogacać słownictwo dziecka: pytać o nazwy używanych przedmiotów, określać wykonywane czynności, określać zbiory przedmiotów i miejsce ich zastosowania, np. mydło, pasta do zębów, szczoteczka to przybory toaletowe używane w łazience; widelec, łyżka, nóż to sztućce, lalka, miś, samochód, wózek to zabawki itd.).
  • Wykorzystywać każdą naturalną sytuację wychowawczą do prowadzenia ćwiczeń słownikowych, głównie zabawę, w czasie której dziecko uczy się najwięcej i nabywa wiele różnych umiejętności.

 

 

Załącznik Nr 2


Drodzy Rodzice!

            Zapraszamy do udziału w programie, który nazwałyśmy „Mania utrwalania, mania ćwiczenia”. Państwa córka (syn), ……(imię dziecka)……, ma problemy z opanowaniem umiejętności prawidłowego rozpoznawania i wskazywania kolorów. W najbliższym czasie będziemy się więc koncentrowali na ćwiczeniu tej umiejętności. Tydzień I - zaczniemy od zabaw pozwalających opanować umiejętność nazywania i rozpoznawania  koloru czerwonego i zielonego. Tydzień II – nazywanie i rozpoznawanie koloru żółtego i niebieskiego.

            Do listu załączamy tabele. Prosimy, abyście Państwo razem z dzieckiem, codziennie potwierdzali, że przez dziesięć minut wykonywaliście ćwiczenia prowadzące do opanowania przez …(imię dziecka)…… tej umiejętności wpisując literki R i D (R oznacza rodzica, a D dziecko). W najbliższy(ą) …(dzień tygodnia)…. tj. …(data)… proszę przesłać przez dziecko uzupełnioną, odciętą i podpisaną Tabelę Nr I, a za tydzień, w  …(dzień tygodnia) tj. …(data)…  Tabelę Nr II.

            Dzieci, które będą przez cały tydzień ćwiczyły w domu zostaną nagrodzone. Wkrótce powiadomimy Państwa o uzyskanych efektach.

            Dziękujemy za pomoc i zainteresowanie przyszłością dziecka. To naprawdę ważne!

 

Serdecznie pozdrawiamy

Nauczycielki /podpisy/

 

 

Tabela „Mania utrwalania. Mania ćwiczenia”

 

 

 

Wtorek

 

Środa

 

Czwartek

 

Piątek

 

Sobota

 

Poniedziałek

 

Tydzień

 

 

R

 

 

 

 

 

 

 

D

 

 

 

 

 

 

 

                                           

                                                                                                                                                     /podpis rodzica/

 

Proponowane ćwiczenia

  • Wymień owoce, które mają taki sam kolor jak słońce – żółty (banan, cytryna).
  • Pudełko z kredkami – pokaż kredkę, która ma kolor żółty; (lub) wyjmij kredkę w takim kolorze (pokazujemy   coś w kolorze żółtym) – pytamy: jaki to kolor?
  • Pokoloruj małe kółka na żółto (rysunek - po kilka kół dużych i małych).
  • Pokazywanie na dworze przedmiotów, na których jest kolor żółty (pomalowane drabinki, napis na reklamach, szyldach, kolor budynku…) - pytamy dziecko "jaki to kolor?"
  • Ułóż budowle tylko z klocków żółtych (lub - tylko z takich klocków) - jaki kolor mają te klocki?
  • Wskaż (przynieś) trzy przedmioty w pokoju, które mają kolor żółty?
  • Spośród zgromadzonych zabawek wybierz te, które są koloru żółtego.
  • Wskaż na zabawkach kolor żółty, albo wskaż na zabawkach taki (pokazujemy dziecku) kolor - jaki to kolor? itd.

Podobnie postępujemy przy utrwalaniu nazw i umiejętności rozpoznawania kolejnych kolorów.

 

 

Załącznik Nr 3

 


Drodzy Rodzice!

 

       Zapraszamy do udziału w programie, który nazwałyśmy "Mania utrwalania, mania ćwiczenia". Państwa cóka/syn (imię dziecka), wykazuje małą wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych, związaną ze zbyt małym napięciem mięśni. W najbliższym czasie będziemy więc koncentrowali się na ćwiczeniu tej umiejętności.

Bardzo prosimy, aby dziecko wykonywało w domu zaproponowane ćwiczenia, a Państwo wspierali je w czasie ćwiczeń i motywowali do ich wykonywania.  Miło nam będzie, gdy przyniesie do przedszkola efekty swojej pracy, np. kartki z wykonanymi ćwiczeniami.

        Dziękujemy za pomoc i zainteresowanie przyszłością dziecka. To naprawdę ważne!

 

Serdecznie pozdrawiamy

Nauczycielki

 

 

Proponowane ćwiczenia

  • Malowanie (rysowanie) jednocześnie obydwiema rękami na dużym arkuszu papieru.
  • Zamalowywanie pól między liniami poziomymi.
  • Malowanie (rysowanie) krótkich, pionowych kresek.
  • Kreślenie linii poziomych i pionowych "po śladzie" i samodzielnie.
  • Przekładanie ziaren grochu, fasoli z pojemnika do pojemnika chwytem pęsetkowym.
  • Wałkowanie cienkich wałków plasteliny i obwodzenie nimi narysowanych figur.

 

 



Efekty działania:
Zaproponowana przez nas forma kontaktu nauczyciela z rodzicami sprawia, że są oni bardzo pozytywnie nastawieni do współdziałania. Sami mają okazję zaobserwować, co sprawia dziecku trudności, a podane przez nas propozycje pracy z dzieckiem sprawiają, że nie czują się bezradni wobec problemu.
Po trzech latach realizowania tej formy współpracy możemy śmiało stwierdzić, że daje ona oczekiwane efekty.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rodzice (opiekunowie prawni) dzieci.

Informacje dodatkowe:
Zachęcamy do skorzystania z naszej propozycji wszystkich nauczycieli, którym nie jest obojętny stopień rozwoju ich podopiecznych i własny komfort pracy. Pragniemy nadmienić, że raz opracowane "listy" mogą okazać się przydatne w pracy z kolejnymi grupami dzieci. Wszystkie opracowujemy samodzielnie i dostosowujemy do potrzeb i możliwości dzieci.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl