strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-08-20 11:58 / 309
"Cała Bydgoszcz czyta dzieciom"
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole nr 11
Chołoniewskiego 9
85-127 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Beata Kęsik, Mirosława Biskupska
Pnr11@bip.oswiata.bydgoszcz.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia dodatkowe
Adresat zajęć:dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
Cel działania:
• Rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci i dorosłych w dobie technologii informacyjnej;
• zachęcanie dzieci do aktywności i inwencji twórczej;
• wykorzystanie tekstu literackiego do nauki i zabawy;
• angażowanie rodziców w przedsięwzięcia placówki;
• ukazanie dzieciom właściwych wzorców zachowań poprzez poznanie bohaterów literackich;
• propagowanie różnych gatunków literatury dla dzieci (nowości literatury dziecięcej);
• integracja dzieci z placówek oświatowych z Osiedla Szwederowo.


Szczegółowy opis działania:

1. Założenie Klubu "Czytające Skrzaty" w ramach akcji "Cała Polska czyta dzieciom".

2. Przystąpienie do Ogólnopolskiego Programu "Czytające Przedszkole".

3. Marzec - Spotkania w ramach działania Klubu "Czytające Skrzaty":

- czytanie utworów literackich dzieciom przez zaproszonych gości: rodzice, dziadkowie, nauczyciele, dyrektor;

- działalność plastyczna i teatralna dzieci.

4. Kwiecień - Wystawa albumów grupowych związanych z poznawaną literaturą dziecięcą.

5. Organizacja miejskiego konkursu plastycznego związanego z literaturą dziecięcą.

6. Maj - Zorganizowanie przedstawienia teatralnego „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków" z udziałem rodziców, dzieci i pracowników przedszkola.

7. Cały rok szkolny - Zorganizowanie Przedszkolnego Punktu Wymiany Książek dla dzieci i dorosłych.

8. Czerwiec - Parada postaci bajkowych; przemarsz dzieci wraz z zaprzyjaźnionymi placówkami na Stary Rynek - rozdawanie ulotek zachęcających dorosłych do czytania dzieciom.

9. Czerwiec - Tydzień Czytania Dzieciom. W programie: słuchanie bajek czytanych przez zaproszonych gości (przedstawiciele władz miejskich, wojewódzkich, oświatowych, Rady Osiedla Szwederowo, TVB Bydgoszcz, gazety regionalnej, kultury, sportu i sztuki, absolwentów przedszkola.

Miejsce czytania: Przedszkole nr 11, Przystań Bydgoszcz-Marina, Biblioteka Osiedlowa, Szkoła Podstawowa nr 41 oraz inne zaprzyjaźnione placówki.

10. Zaproszenie - do słuchania bajek - dzieci z Przedszkola nr 66 , SP-41, SP-56 i Pogotowia Opiekuńczego osiedla Szwederowo.
11. Zorganizowanie Międzyprzedszkolnego Turnieju Wiedzy „ Bajki poznajemy, o bajkach dużo wiemy".

12. Październik/listopad

- osiedlowy konkurs recytatorski we współpracy z biblioteką osiedlową pt. „Czy to wczoraj, czy to dziś - wszystkim jest potrzebny Miś" oraz - przy udziale rodziców - „Wiersze, wierszyki Juliana Tuwima";

- udział w międzyprzedszkolnym konkursie recytatorskim w Wojewódzkiej Bibliotece Pedagogicznej.

13. Światowy Dzień Pluszowego Misia – udział starszych dzieci w obchodach w bibliotece osiedlowej, Pałacu Młodzieży, Zespole Szkół Specjalnych (konkursy plastyczne – udział w międzyprzedszkolnych konkursach, zabawy z przyjacielem misiem, urodzinowy tort dla misia, Akcja Szpital Pluszowego Misia) oraz wszystkich dzieci w przedszkolu przy współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Studentów Medycyny IFMSA.

12. Grudzień - „Książka dla szpitala" - wspieranie małych pacjentów szpitali poprzez zbiórkę książek.

13. Cykliczne prezentowanie dzieciom spektakli teatralnych w wykonaniu aktorów scen polskich: „Żółw i zając", „Kot w butach", „Doktor Dolittle", „Jaś i Małgosia", „Niebezpieczne zabawy pirata Barnaby", „Rubinowy książe", „Lato u Kubusia Puszatka", „Dobre maniery", „Dwie Dorotki", „Smoczy festyn" oraz „Wesołe przedszkole".



Efekty działania:
Projekt jest realizowany w placówce od czterech lat. Zawiera wysokie walory edukacyjne oraz ntegracyjne. Realizowany jest w różnorodnych obszarach w związku z tym pozwala na prezentację i poszerzenie wiedzy i umiejętności dzieci w połączeniu z zabawą. Pozwala na integrację środowiska przedszkolnego z placówkami oświatowymi i innymi instytucjami miejskimi, wspierającymi edukację przedszkolną oraz angażuje do współpracy rodziców.
Projekt sprzyja:
* integracji i zaangażowaniu dzieci, rodziców, pracowników placówki i dalszego środowiska lokalnego;
* rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dzieci i dorosłych;
* promocji placówki;
* stworzeniu warunków do edukacji czytelniczej, literackiej dzieci z przedszkoli, szkół i innych placówek;
* efektywnej współpracy z placówkami Osiedla Szwederowo;
* współpracy ze Szkołą Podstawową nr 41, która przyjmuje najwięcej absolwentów z naszego przedszkola.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Urząd Miasta Bydgoszczy, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Wydział Edukacji i Sportu UM Bydgoszczy, TVP Bydgoszcz, Przystań Bydgoszcz-Marina, Kabaret KLIKA, olimpijczycy sportowi, Biblioteka Osiedlowa , SP-41, SP-56, P-66, P-70, pisarze.




Informacje dodatkowe:
Czytanie to najlepsza zabawa jaką ludzkość sobie wymyśliła. Chcemy, aby nasze przedsięwzięcie promowało hasło: „Czytajmy dziecku 20 minut dziennie, codziennie” jako sposobu na pogłębienie więzi emocjonalnej między dzieckiem a rodziną.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.przedszkole11.bydgoszcz.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl