Cel działania:• dostosowanie poziomu nauczania języka do poziomu umiejętności i możliwości uczniów;
• rozwijanie umiejętności językowych;
• pomoc uczniom zdolnym oraz chętnym do nauki w rozwoju i osiąganiu coraz lepszych wyników w nauce;
• pomoc uczniom z trudnościami w nauce w wyrównywaniu braków w umiejętnościach i wiedzy z języka angielskiego;
• ocenianie przede wszystkim postępów w nauce języka, a w mniejszym stopniu wiedzy.
Szczegółowy opis działania:W gimnazjum w Rogowie są trzy poziomy grup językowych, nazwanych odpowiednio:
- zaawansowana
- średniozaawansowana
- podstawowa
O przypisaniu ucznia do danej grupy językowej na kolejny rok szkolny decydują:
- test diagnostyczny, przeprowadzony na koniec roku szkolnego
- ocena roczna z języka obcego
- indywidualne możliwości ucznia (posiadane opinie i orzeczenia)
Test diagnostyczny przeprowadza się po klasie 6 szkoły podstawowej oraz po klasach pierwszej i drugiej gimnazjum. Termin testu jest uzgodniony przez nauczyciela języka obcego z uczniami co najmniej dwa tygodnie przed jego przeprowadzeniem.
Ma on na celu sprawdzenie sprawności językowych takich jak: rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu czytanego, znajomość gramatyki i słownictwa oraz reagowanie językowe. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do testu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez nauczyciela języka obcego. Wynik testu rocznego podawany jest w skali procentowej. O przynależności do danej grupy językowej decyduje wyliczona średnia arytmetyczna testu i oceny.
Ustalone na początku pierwszej klasy gimnazjum grupy językowe (według wyliczonej średniej) obowiązują przez cały czas nauki gimnazjum. Mogą one ulegać jednak pewnym modyfikacjom po klasie pierwszej i drugiej w oparciu o osiągnięte efekty pracy na lekcji (ocena roczna) oraz przeprowadzanym teście diagnostycznym. Przyjmuje się, że corocznie w gimnazjum dla klas drugich i trzecich reorganizuje się grupy językowe według następującej zasady – stosowanej nierestrykcyjnie:
- dwie najlepsze osoby z grupy zmieniają grupę na bardziej zaawansowaną
- dwie najsłabsze osoby z grupy zmieniają grupę na mniej zaawansowaną
Regulamin stosuje się dla języka wiodącego w Gimnazjum w Rogowie.
Efekty działania:Zastosowanie podziału na międzyoddziałowe grupy językowe w gimnazjum w oparciu o wstępną diagnozę pozwoliły osiągnąć lepsze efekty nauczania. Uczniowie wykazujący zbliżony poziom zdolności językowych znajdując się w jednej grupie motywują się nawzajem do lepszej pracy, a jednocześnie w grupie podstawowej uczniowie nie blokują się podczas wypowiedzi ustnych przed rówieśnikami.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Rada Rodziców