strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-07-28 11:46 / 300
"Asystent ucznia" - realizacja godzin karcianych
Działanie opracowano w placówce:Zespół Publicznych Szkół nr 1 w Żninie
SZKOLNA 4
88-400 ŻNIN
Autor / autorzy działania:Jacek Pietraszko, Małgorzata Kubanek
zpsznin@poczta.onet.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cały rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia edukacyjne
Adresat zajęć:uczniowie klas I-VI szkoły podstawowej
Cel działania:
1. Kształtowanie umiejętności skutecznego uczenia się, porozumiewania i efektywnego współdziałania w zespole.
2. Rozbudzanie wśród uczniów ciekawości poznawczej poprzez poszerzanie i usystematyzowanie wiedzy.
3. Zaktywizowanie działań na różnych przedmiotach.
4. Podnoszenie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji w grupie rówieśniczej, integracja grupy klasowej.
5. Rozwijanie pasji i zainteresowań.
6. Podnoszenie świadomości prawidłowego wykorzystania czasu na naukę i wypoczynek.


Szczegółowy opis działania:

Zajęcia przy współpracy z innym nauczycielem nazywane „asystent ucznia” są realizowane od roku szkolnego 2012/13 w ramach tzw. godzin karcianych (godz. z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karty Nauczyciela). Odbywają się w czasie zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej, również przy współpracy z nauczycielami uczącymi w gimnazjum. W klasach najmłodszych (I-III) są to np. zajęcia komputerowe. Ze względu na to, że klasy są liczne zajęcia zostały podzielone na grupy. W ramach zajęć nauczyciel uczący w klasie z jedną grupą przechodzi na zajęcia praktyczne do sali komputerowej, natomiast „asystent ucznia”, jako nauczyciel pomagający w procesie nauczania, przeprowadza w tym czasie zajęcia teoretyczne z drugą grupą. Podobnie - nauczyciel uczący w naszej szkole muzyki w klasach pierwszych przeprowadza cyklicznie zajęcia muzyczno-rytmiczne umuzykalniając i rozwijając w ten sposób uzdolnienia muzyczne uczniów. Podobnie na zajęciach z edukacji polonistycznej, matematycznej oraz różnych przedmiotach w klasach IV-VI nauczyciele pełniący funkcję „asystenta ucznia” pomagają w pracy uczniowi z trudnościami w nauce, także uczniowi zdolnemu rozwijać umiejętności oraz poszerzać wiedzę.

Sposób prowadzenia zajęć przy pomocy „asystenta ucznia” okazał się sukcesem. Różnorodność proponowanych metod i form pracy rozwija kreatywne myślenie i zachęca uczniów do większej aktywności, rozwija ich zainteresowania i uzdolnienia. Współpraca stanowi płaszczyznę wymiany refleksji oraz doświadczeń pomiędzy nauczycielami na temat efektywności działań w edukacji. Cieszy nas to, że uczniowie, którzy mają problemy w nauce chętnie wypowiadają się na forum klasy, pracują systematyczniej i aktywniej oraz pokonują swoje własne bariery np. nieśmiałość oraz podnoszą wartość własnej osoby.



Efekty działania:
1. Podnoszenie efektywności w nauce oraz umiejętności skutecznego uczenia się.
2. Nabycie umiejętności prezentowania wiedzy i radzenia sobie ze stresem podczas wypowiedzi np.: na forum klasy.
3. Rozwój zachowań społecznych aktywizujących ucznia.
4. Podnoszenie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji przez grupę rówieśniczą i zdobycie umiejętności współpracy w grupie.
5. Stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania w kontaktach dziecko-nauczyciel.
6. Zdrowa rywalizacja.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl