strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-07-10 23:42 / 299
Talent jest po to, by dzielić się nim z ludźmi
Działanie opracowano w placówce:Miejski Zespół Szkół w Radziejowie
Szkolna 28
88-200 Radziejów
Autor / autorzy działania:Grażyna Trzmielewska
grazyna_t@o2.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:2011-2014
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne, indywidualna praca z uczniem
Adresat zajęć:uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Cel działania:
- odkrywanie i rozwijanie zdolności ucznia;
- wdrażanie do samodzielnej pracy;
- przygotowanie do udziału w konkursach;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej i poetyckiej;
- motywowanie do poznawania i stosowania poprawnej polszczyzny;
- promowanie ucznia zdolnego i jego pracy;
- przygotowanie do wystąpień publicznych;
- osiągnięcie sukcesu.

Szczegółowy opis działania:

Każdy nauczyciel szuka różnych narzędzi i form pracy, uaktywnia proces myślenia ucznia, daje mu możliwość odkrywania, rozwijania i prezentowania umiejętności, kreatywności oraz oryginalności. O zdolnościach i talencie powiedziano wiele. Przytoczę słowa Stanisława Staszica: „Ta­lent jest jak ka­wałek szlachet­ne­go, ale su­rowe­go me­talu: do­piero pil­na pra­ca go ob­ro­bi i war­tość mu wielką nada”  oraz przysłowie koreańskie: „Bez pracy i największy talent nie da ci kolacji”, ponieważ one doskonale pasują do mojej pracy z uczennicą kl. VI a PSP nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Radziejowie. Spotkałyśmy się trzy lata temu, kiedy  rozpoczęła naukę w klasie czwartej. Była dziewczynką grzeczną, sumienną, pracowitą i pilną, ale nieśmiałą. Zaczęłyśmy od częstego mówienia i pięknego głośnego czytania na forum klasy, stopniowego pozbywania się tremy, przyzwyczajania się do występów publicznych. Następnym krokiem była praca w środowisku lokalnym, zabawa w teatr kukiełkowy, udział w konkursach recytatorskich, występy w szkolnej grupie teatralnej, odkrycie „poetyckiej duszy”. Pochwały i sukcesy w różnych konkursach, dodały jej pewności siebie, pozwoliły odkryć swoją wartość, nauczyły cieszyć się pracą i sukcesami. Tak było do drugiego semestru klasy piątej. Wiedza i umiejętności nabyte w kołach: teatralnym, recytatorskim i literackim, przydały się w czasie zajęć koła języka polskiego. Praca indywidualna oraz w grupie pomogła jej osiągać coraz lepsze wyniki w nauce i zdobywać nagrody w konkursach. Kiedy przyszedł czas na to, co dla ucznia szkoły podstawowej jest najważniejsze, czyli na przygotowania do konkursu języka polskiego, pojawił się problem, ponieważ dziewczynka uczęszczała także do szkoły muzycznej i musiała dzielić swój czas na dwie placówki. Muzyka to jej pasja, więc trzeba było znaleźć jakieś rozwiązanie. Jedynym wyjściem był indywidualny tok przygotowań do konkursu kuratoryjnego i skorzystałyśmy z niego. Potem pracę kontynuowałyśmy w grupie. Te działania przyniosły znakomity efekt - uzyskanie tytułu laureata i zwolnienie z pisania sprawdzianu szóstoklasisty. Równolegle trwały przygotowania do Konkursu Ojczyzny Polszczyzny. Kilkumiesięczny wysiłek został nagrodzony pierwszym miejscem w etapie rejonowym i uzyskaniem miana finalisty Ogólnopolskiego Konkursu Ojczyzny Polszczyzny. Udział w Wielkim Finale jest wspaniałym doświadczeniem i nabyciem nowych umiejętności, które powinny procentować w dalszej edukacji. Spotkanie z piękną polszczyzną i prof. Janem Miodkiem pozostanie w naszej pamięci do końca życia.

W naszej działalności wspierali nas rodzice, którzy interesowali się postępami w każdej podjętej przez nas dziedzinie, obserwowali rozwój i uczestniczyli w wielu działaniach. Ich obecność była i jest bardzo ważna.

Uczennica zadziwiła swoich kolegów, nauczycieli, znajomych osiągnięciami i sukcesami. Stała się wzorem dla młodszych koleżanek, które przekonały się, że warto  pracować, rozwijać się, osiągać sukcesy i chcą ja naśladować. Usłyszała wiele ciepłych i serdecznych słów, zebrała gratulacje za wytrwałą pracę. Wkrótce ukończy szkołę podstawową i rozpocznie kolejny etap edukacyjny, a ja jestem całkowicie spokojna o jej przyszłość, bo wiem, że jest do niej przygotowana. Osiągnęłyśmy sukces i o to chodziło w naszej kilkuletniej wspólnej pracy.

Mówi się, że najczęściej spotykane cechy negatywne u dzieci zdolnych to zarozumiałość, lekceważenie nauczycieli i rówieśników oraz chęć imponowania czy dominowania w grupie. Moja uczennica jest tego zaprzeczeniem, bowiem pozostała dziewczynką skromną, chętnie dzielącą się swoją wiedzą z innymi. Nie spoczęła na laurach i nadal rozwija swoje zdolności, bo przecież „talent jest po to, by dzielić się nim z ludźmi”.



Efekty działania:
1. Nagrody:
- laureatka konkursu języka polskiego;
- I miejsce w rejonowym etapie, finalistka etapu krajowego Ogólnopolskiego Konkursu Ojczyzny Polszczyzny;
- I i II miejsca w powiatowych konkursach recytatorskich, teatralnych.
2. Bogata wiedza w zakresie języka polskiego.
3. Działalność w środowisku lokalnym.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- PSP nr 1 w Radziejowie;
- Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Radziejowie;
- Parafia rzymsko-katolicka p.w. Wniebowzięcia NMP w Radziejowie;
- rodzice uczennicy.

Informacje dodatkowe:
Zajęcia były prowadzone bezpłatnie. Uczennica miała możliwość poznać różne techniki i formy pracy. Zdjęcia oraz notatki ukazały się w prasie i na stronie internetowej – www.mzs-radziejow.pl, www.diecezja.wloclawek.pl/parafia/radziejow/.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl