strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-06-25 21:43 / 291
Przedszkolak małym artystą
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole nr 11
Chołoniewskiego 9
85-127 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Ilona Klinikowska, Iwona Koncewicz
Pnr11@bip.oswiata.bydgoszcz.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia dodatkowe
Adresat zajęć:dzieci w wieku przedszkolnym
Cel działania:
- rozwijanie u dzieci aktywności własnej poprzez kontakt ze sztuką;
- wpojenie wychowankom zasad kulturalnego odbioru sztuki i bezpośredniego kontaktu z nią;
- zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia;
- czerpanie radości z własnej twórczości, integracja grupy;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej i ekspresji twórczej;
- wyrażanie własnych obserwacji i doświadczeń w formie plastycznej, muzycznej, teatralnej;
- rozwijanie poczucia estetyki, piękna i harmonii;
- poznanie, rozróżnianie i nabywanie doświadczeń w różnych dziedzinach sztuki, muzyki i tańca;
- budowanie poczucia własnej wartości, pozytywnego obrazu samego siebie i wiary we własne siły;
- nauczanie harmonijnego współżycia w grupie;
- rozwijanie koordynacji i sprawności ruchowej.


Szczegółowy opis działania:

Założenie kółka plastycznego „ Plastuś' i kółka muzycznego „ Muzyczna jedenastka".
Nawiązanie systematycznej współpracy z Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

  • udział dzieci w lekcjach muzealnych;
  • cykliczne zwiedzanie galerii i wystaw muzealnych oferowanych dla młodych odbiorców sztuki;
  • udział w konkursach plastycznych organizowanych w muzeum;
  • zwiedzanie zabytków Bydgoszczy z przewodnikiem – pracownikiem muzeum;
  • zorganizowanie wystawy pokonkursowej prac naszych dzieci w muzeum;
  • zapraszanie pracownika muzeum do udziału w pracach jury w konkursach plastycznych organizowanych przez naszą placówkę.

Zajęcia ceramiczne w przedszkolu - cykliczne spotkania z ceramikiem.

Cykliczne spotkania z artystą plastykiem dla wszystkich dzieci w przedszkolu.
Coroczna organizacja Międzyprzedszkolnego Konkursu Plastycznego dla placówek oświatowych Bydgoszczy; wystawy pokonkursowe prac dziecięcych w Muzeum Okręgowym, Oddziale PCK, Zagrodzie Edukacyjnej w Kozielcu oraz na festynie Osiedlowym P-11.
Aktywny udział w konkursach plastycznych o charakterze Ogólnopolskim, Wojewódzkim i Miejskim.
Organizacja artystycznych warsztatów dla rodziców i dzieci „Do czego służą ręce" i Rodzinnych Konkursów Plastycznych.
Nawiązanie systematycznej współpracy z Filharmonią Pomorską W Bydgoszczy:

  • udział w koncertach na terenie filharmonii;
  • zwiedzanie kuluarów filharmonii;
  • uczestnictwo na próbie generalnej Orkiestry Filharmonii Pomorskiej;
  • zapraszanie muzyków z filharmonii na koncerty dla dzieci w przedszkolu;
  • zapoznanie dzieci z różnymi instrumentami, rodzajami muzyki oraz kulturami muzycznymi różnych stron świata.

Udział dzieci w konkursach muzycznych.

Zapraszanie artystów prezentujących różne gatunki taneczne do przedszkola (hip-hop, akrobacja, tańce ludowe, standardowe, latynoamerykańskie, disco).

Dni Szwederowa, Olimpiada Sportowa, Festyn Osiedlowy - prezentacja umiejętności artystycznych naszych wychowanków.

Rada pedagogiczna systematycznie podwyższa kompetencje w zakresie umiejętności artystycznych.

Aktywna współpraca ze Szkołą Podstawową nr 41 w Bydgoszczy w ramach projektu edukacyjnego „Otwarta szkoła – od przedszkolaka do ucznia", zabawy z warsztatem teatralnym; zdobycie sprawności  „Znawca teatru".

Organizacja wycieczek edukacyjnych i warsztatów plastycznych dla dzieci:

  • Skłudzewo - Fundacja Piękniejszego Świata;
  • Sienno - Akademia Młodych Miłośników Przyrody;
  • Koziele - Zagroda Edukacyjna;
  • Gąsawa – Skansen Wsi Pałuckiej;
  • Toruń - Muzeum Piernika.

Festyn Osiedlowy:

  • warsztaty artystyczne przy sztalugach - dzieci i absolwenci przedszkola;
  • zorganizowanie przedstawienia teatralnego w wykonaniu dzieci, rodziców i pracowników przedszkola;
  • zorganizowanie kącika  "Mały artysta";
  • prezentacja dziecięcych talentów.

Uczestnictwo w spektaklach teatralnych i seansach filmowych.



Efekty działania:
Dziecko staje się aktywnym odbiorcą i twórcą sztuki. Tworząc, doznaje jednocześnie różnych wrażeń wywołanych sztuką jak: obraz, teatr, muzyka i taniec. Odbiór sztuki jest inspiracją do dziecięcej twórczości, wyobraźni i w znacznym stopniu wpływa na rozwój zainteresowań i zdolności dzieci, pozwala kształcić świadomego i kulturalnego odbiorcę sztuki.
Pozytywne przeżycia dopingują do działania, uaktywniają wszystkie funkcje twórcze, a jednocześnie w sposób nieprzymuszony wzbogacają doświadczenia dziecka, zachęcają do twórczych poszukiwań i niekonwencjonalnych rozwiązań.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Muzeum Okręgowe, Filharmonia Pomorska, Teatr Polski, Opera Nova, Fundacja Piękniejszego Świata, Zagroda Edukacyjna Kozielec, SP-41, MDK nr 1 i 2, Rada Osiedla Szwederowo, Centrum Edukacji Przyrodniczej Sienno, Kinoteatr Adria, KPCEE Myślęcinek, Galeria Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej, Muzeum Historii Brudu i Mydła, Studio Tańca Bailamos.

Informacje dodatkowe:
W przedszkolu dzieci mają stworzone warunki i możliwości do poznawania dzieł sztuki w różnych dziedzinach (literatura, malarstwo, muzyka, teatr,) a tworząc dzieła samodzielnie odczuwają namiastkę sztuki w sobie, czują się kimś bardzo ważnym. Podnoszą w ten sposób poczucie własnej wartości. Uczą się wiary we własne siły, wyrozumiałości dla innych, współpracy i wzajemnej pomocy zachęcając swoją rodzinę do szeroko pojętego kontaktu ze sztuką jako formy spędzania wolnego czasu. Chcemy wychować mądrego, kulturalnego człowieka w myśl powiedzenia "Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci".

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.przedszkole11.bydgoszcz.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl