Cel działania:- rozwijanie u dzieci aktywności własnej poprzez kontakt ze sztuką;
- wpojenie wychowankom zasad kulturalnego odbioru sztuki i bezpośredniego kontaktu z nią;
- zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia;
- czerpanie radości z własnej twórczości, integracja grupy;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej i ekspresji twórczej;
- wyrażanie własnych obserwacji i doświadczeń w formie plastycznej, muzycznej, teatralnej;
- rozwijanie poczucia estetyki, piękna i harmonii;
- poznanie, rozróżnianie i nabywanie doświadczeń w różnych dziedzinach sztuki, muzyki i tańca;
- budowanie poczucia własnej wartości, pozytywnego obrazu samego siebie i wiary we własne siły;
- nauczanie harmonijnego współżycia w grupie;
- rozwijanie koordynacji i sprawności ruchowej.
Szczegółowy opis działania:Założenie kółka plastycznego „ Plastuś' i kółka muzycznego „ Muzyczna jedenastka".
Nawiązanie systematycznej współpracy z Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
- udział dzieci w lekcjach muzealnych;
- cykliczne zwiedzanie galerii i wystaw muzealnych oferowanych dla młodych odbiorców sztuki;
- udział w konkursach plastycznych organizowanych w muzeum;
- zwiedzanie zabytków Bydgoszczy z przewodnikiem – pracownikiem muzeum;
- zorganizowanie wystawy pokonkursowej prac naszych dzieci w muzeum;
- zapraszanie pracownika muzeum do udziału w pracach jury w konkursach plastycznych organizowanych przez naszą placówkę.
Zajęcia ceramiczne w przedszkolu - cykliczne spotkania z ceramikiem.
Cykliczne spotkania z artystą plastykiem dla wszystkich dzieci w przedszkolu.
Coroczna organizacja Międzyprzedszkolnego Konkursu Plastycznego dla placówek oświatowych Bydgoszczy; wystawy pokonkursowe prac dziecięcych w Muzeum Okręgowym, Oddziale PCK, Zagrodzie Edukacyjnej w Kozielcu oraz na festynie Osiedlowym P-11.
Aktywny udział w konkursach plastycznych o charakterze Ogólnopolskim, Wojewódzkim i Miejskim.
Organizacja artystycznych warsztatów dla rodziców i dzieci „Do czego służą ręce" i Rodzinnych Konkursów Plastycznych.
Nawiązanie systematycznej współpracy z Filharmonią Pomorską W Bydgoszczy:
- udział w koncertach na terenie filharmonii;
- zwiedzanie kuluarów filharmonii;
- uczestnictwo na próbie generalnej Orkiestry Filharmonii Pomorskiej;
- zapraszanie muzyków z filharmonii na koncerty dla dzieci w przedszkolu;
- zapoznanie dzieci z różnymi instrumentami, rodzajami muzyki oraz kulturami muzycznymi różnych stron świata.
Udział dzieci w konkursach muzycznych.
Zapraszanie artystów prezentujących różne gatunki taneczne do przedszkola (hip-hop, akrobacja, tańce ludowe, standardowe, latynoamerykańskie, disco).
Dni Szwederowa, Olimpiada Sportowa, Festyn Osiedlowy - prezentacja umiejętności artystycznych naszych wychowanków.
Rada pedagogiczna systematycznie podwyższa kompetencje w zakresie umiejętności artystycznych.
Aktywna współpraca ze Szkołą Podstawową nr 41 w Bydgoszczy w ramach projektu edukacyjnego „Otwarta szkoła – od przedszkolaka do ucznia", zabawy z warsztatem teatralnym; zdobycie sprawności „Znawca teatru".
Organizacja wycieczek edukacyjnych i warsztatów plastycznych dla dzieci:
- Skłudzewo - Fundacja Piękniejszego Świata;
- Sienno - Akademia Młodych Miłośników Przyrody;
- Koziele - Zagroda Edukacyjna;
- Gąsawa – Skansen Wsi Pałuckiej;
- Toruń - Muzeum Piernika.
Festyn Osiedlowy:
- warsztaty artystyczne przy sztalugach - dzieci i absolwenci przedszkola;
- zorganizowanie przedstawienia teatralnego w wykonaniu dzieci, rodziców i pracowników przedszkola;
- zorganizowanie kącika "Mały artysta";
- prezentacja dziecięcych talentów.
Uczestnictwo w spektaklach teatralnych i seansach filmowych.
Efekty działania:Dziecko staje się aktywnym odbiorcą i twórcą sztuki. Tworząc, doznaje jednocześnie różnych wrażeń wywołanych sztuką jak: obraz, teatr, muzyka i taniec. Odbiór sztuki jest inspiracją do dziecięcej twórczości, wyobraźni i w znacznym stopniu wpływa na rozwój zainteresowań i zdolności dzieci, pozwala kształcić świadomego i kulturalnego odbiorcę sztuki.
Pozytywne przeżycia dopingują do działania, uaktywniają wszystkie funkcje twórcze, a jednocześnie w sposób nieprzymuszony wzbogacają doświadczenia dziecka, zachęcają do twórczych poszukiwań i niekonwencjonalnych rozwiązań.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Muzeum Okręgowe, Filharmonia Pomorska, Teatr Polski, Opera Nova, Fundacja Piękniejszego Świata, Zagroda Edukacyjna Kozielec, SP-41, MDK nr 1 i 2, Rada Osiedla Szwederowo, Centrum Edukacji Przyrodniczej Sienno, Kinoteatr Adria, KPCEE Myślęcinek, Galeria Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej, Muzeum Historii Brudu i Mydła, Studio Tańca Bailamos.
Informacje dodatkowe:W przedszkolu dzieci mają stworzone warunki i możliwości do poznawania dzieł sztuki w różnych dziedzinach (literatura, malarstwo, muzyka, teatr,) a tworząc dzieła samodzielnie odczuwają namiastkę sztuki w sobie, czują się kimś bardzo ważnym. Podnoszą w ten sposób poczucie własnej wartości. Uczą się wiary we własne siły, wyrozumiałości dla innych, współpracy i wzajemnej pomocy zachęcając swoją rodzinę do szeroko pojętego kontaktu ze sztuką jako formy spędzania wolnego czasu. Chcemy wychować mądrego, kulturalnego człowieka w myśl powiedzenia "Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci".