strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-01-16 14:59 / 28
Szkolny Klub Europejski "Hades"
Działanie opracowano w placówce:Zespół Szkół - Szkoła Podstawowa i Gimnazjum
Szkolna 2
88-133 Dąbrowa Biskupia
Autor / autorzy działania:Krzysztof Walczak - opiekun, Agnieszka Chrubczyńska - współpraca
krzysztof.w10@wp.pl
Dział i zakres działania:edukacja europejska
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:czerwiec 2002- sierpień 2011
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne, warsztaty wymiany
Adresat zajęć:uczniowie gimnazjum, nauczyciele, społ. lokalna
Cel działania:
Cele główne:
- Powstanie, działalność i promocja Szkolnego Klubu Europejskiego;
- zaktywizowanie i zintegrowanie całej społeczności szkolnej;
- propagowanie wiedzy o UE i krajach członkowskich;
- wywołanie pozytywnych emocji i skojarzeń związanych z UE;
- poznanie bogactwa i różnorodności kultury europejskiej oraz wspólnego dziedzictwa;
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za sprawy społeczności lokalnej;
- przygotowanie uczniów do aktywnego życia obywatelskiego;
- inicjowanie wnioskowania o przyznanie funduszy na wymiany międzynarodowe;
- promowanie edukacji formalnej i pozaformalnej;
- realizacja zadań wynikających z planu pracy szkoły.

Cele szczegółowe:
- odkrywanie historii, tradycji i kultury własnego regionu w kontekście kultury narodowej; kształtowanie postaw patriotycznych;
- poznanie tradycji i kultury państw uczestniczących w projektach wymiany;
- wzbogacenie wiedzy uczniów nt. dziedzictwa kulturowego państw szkół partnerskich.

Szczegółowy opis działania:

Szkolny Klub Europejski "Hades" powstał przy Gimnazjum w Dąbrowie Biskupiej w czerwcu 2002 r. Skupia uczniów i absolwentów obecnego Zespołu Szkół - Szkoła Podstawowa i Gimnazjum - im. Ziemi Kujawskiej. Motto Klubu brzmi: "Przyszłość jest prezentem, jaki otrzymaliśmy od przeszłości". Od początku swego istnienia Klub zajął się propagowaniem idei wspólnej Europy. Przygotował wiele imprez (debaty o zasięgu powiatowym, przedstawienia) oraz happeningów przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Następnie jego działalność polegała na zaktywizowaniu i zintegrowaniu społeczności uczniowskiej , kształtowaniu postawy odpowiedzialności za sprawy społeczności lokalnej i przygotowaniu uczniów do aktywnego życia obywatelskiego. Obecnie największy nacisk kładziemy na wychowanie patriotyczne i promowanie własnego regionu na tle kultury europejskiej. Przygotowujemy wnioski na realizację projektów we współpracy z dyrekcją szkoły i władzami samorządowymi  Od początku istnienia bierzemy udział w konkursach organizowanych przez UKIE. Uczestniczymy w szkoleniach i spotkaniach organizowanych przez RCIE w Toruniu
Dwukrotnie prezentowaliśmy swój dorobek -  raz na zaproszenie Starosty Inowrocławskiego, drugi jako przykład dobrej praktyki Programu Comenius.
Zajęcia, spotkania, imprezy Klubu opierają się na europejskim modelu kształcenia, a mianowicie:
-    uczyć się, aby wiedzieć,
-    uczyć się, aby działać,
-    uczyć się, aby żyć wspólnie,
-    uczyć się, aby być.

1. Imprezy, debaty, spotkania

WARSZTATY EDUKACJI EUROPEJSKIEJ DLA UCZNIÓW
W czasie ferii zimowych (5 – 6 lutego 2003 r.) odbyły się dwudniowe warsztaty, których celem było przygotowanie uczniów do aktywnego i świadomego członkostwa w UE. Tematyka zajęć objęła: historię UE, jej instytucje oraz zasady ich działania, miejsce Polski w Unii, możliwości stwarzane przez UE obszarom wiejskim, aktywność europejską w szkole. Atrakcją spotkania było przygotowywanie potraw krajów UE.
Pischinger okazał się pyszny, zupa cebulowa – w naszym wykonaniu – nie smakowała.

BOHATEROWIE JEDNOCZĄCEJ SIĘ EUROPY
Klasy gimnazjalne zaprezentowały postacie wylosowanych bohaterów europejskich (11 marca 2003 r.). Były m.in. sceny batalistyczne, anegdoty, wywiady, piosenki oraz informacje biograficzne. Gimnazjaliści przybliżyli sylwetki J. Rettingera, T. Kościuszki, K. Adenauera, R Schumana, Jana III Sobieskiego.

FORUM EUROPEJSKIE
W styczniu i lutym 2003 r. odbyły się debaty klasowe i międzyklasowe, podczas których uczniowie wypracowali argumenty „za” i „przeciw” przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Ukoronowaniem tych działań było zorganizowanie w szkole Forum Europejskiego (30 kwietnia 2003 r.). W pierwszej części uczniowie przedstawili referaty: „Byliśmy i jesteśmy w Europie” (Dorota Kowalczyk), „Stosunek Kościoła do UE” ( Edyta Ślusarek), „Sytuacja kobiet w UE” (Sylwia Nitkiewicz). Prowadzący Forum, Natalia Kilimiak i Ewaryst Posadzy, kilkakrotnie podkreślali, iż stoimy w obliczu jednej z najważniejszych decyzji dotyczącej własnej przyszłości. Drugą część Forum poprowadził p. R. Żurowski z Gminnego Ośrodka Informacji Europejskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele władz gminnych oraz uczniowie i nauczyciele zaprzyjaźnionych szkół. Gościem specjalnym była p. Joanna Kuchta, specjalista do spraw integracji ze Starostwa Powiatowego w Inowrocławiu.

GMINNE SPOTKANIA EUROPEJSKIE
W 2003 roku odbyły się I Gminne Spotkania Europejskie, w czasie których uczniowie ze szkół podstawowych z terenu gminy: Ośniszczewka, Pierania i Parchania  uczestniczyli w konkursie wiedzy o UE. Prezentowali przygotowany taniec. Obecnie spotkania są kontynuowane jako Turniej Klas VI.

DZIEŃ STROJU HISTORYCZNEGO
Grota Lascaux, mamut z La Madeline, oszczep z cisowego drzewa odnaleziony w Clacton – On – Sea, Stonehege, myśliwi, pierwsi rolnicy i rzemieślnicy – taką propozycję mieli dla społeczności ZS członkowie Klubu w „Święto Wiosny” (21 marca 2003 r.). Uczniowie w strojach z epoki, przygotowywali mąkę, mając do dyspozycji jedynie pszenicę i dwa kamienie oraz lepili garnek z gliny. Pomagali też paleontologom złożyć kości dziwnego przodka słonia

ŚPIEWOGRAJ
W latach 2002 – 2007 SKE organizował Przegląd Dorobku Artystycznego „Śpiewograj”, w którym uczestniczyli uczniowie z terenu naszej gminy oraz Rojewa, Inowrocławia, Bachorc, Zakrzewa, Kruszwicy. Obecnie impreza jest w dalszym ciągu w planie pracy szkoły.

TUTAJ BYLIŚMY
Popołudnie wspomnień (14 października 2004 r.), podczas którego nasi szkolni turyści zaprezentowali pamiątki i zdjęcia ze swoich podróży po krajach Europy. Na koniec spotkania stworzyliśmy mapę Europy „Tutaj byliśmy”, na której zaznaczyliśmy miejsca odwiedzone przez nas w czasie wyjazdów.

HAPPENING PATRIOTYCZNY
4 czerwca 2009 r. obchodziliśmy wspólnie 20. rocznicę odzyskania wolności w Polsce. Wzięliśmy udział w akcji  Flagi wolności, truskawki radości, formując dziesięciometrową biało--czerwoną żywą flagę.

WIELKA ORKIESTRA ŚWIĄTECZNEJ POMOCY
Od początku istnienia Klubu jego członkowie uczestniczą w pracach Sztabu WOŚP, organizując imprezy towarzyszące  i kwestując w dniu zbiórki.

WYCIECZKI SZKOLNE TURYSTYCZNO - KRAJOZNAWCZE
Każdego roku członkowie Klubu wspólnie z Samorządem Uczniowskim organizują wycieczkę szkolną z jednodniowym wyjazdem za granicę. W ten sposób byliśmy m.in. w Pradze, Dreźnie, Szawle, Wilnie, Skalnym Mieście.

ŻYWA LEKCJA HISTORII
Na bieżąco współpracujemy z Bractwem Rycerskim KERIN, które co roku proponuje inną tematykę żywych lekcji historii. Ostatnio mieliśmy możliwość przenieść się w „czasy Mieszka I”.
Również dzięki Zbigniewowi Dolskiemu (Muzeum w Biskupinie) możemy uczestniczyć w różnorodnych zajęciach, np. wytop zapinki z brązu.

HISTORIA W KAMIENIACH WYRYTA
Jest to szkolny projekt edukacyjny polegający na upamiętnieniu ważnych wydarzeń z dziejów naszego kraju w postaci tablic umieszczanych na kamieniach. Uczniowie na lekcjach historii  dokonują wyboru wydarzeń. Odsłonięcie tablic odbywa się co roku w kwietniu, podczas  imprezy patriotycznej. W ten sposób powstaje chronologiczna „kamienna aleja”.

2. Projekty, programy

SCORATES – COMENIUS
Bringing history alive, 2004 - 2007
Jego celem było odkrywanie kulturowego i historycznego dziedzictwa państw uczestniczących w projekcie "Powrót do przeszłości" - Hiszpanii, Holandii i Polski. Uczestnicy zbierali informacje o swoich miejscowościach i wymieniali się nimi, promując region, w którym mieszkają.

PROGRAM MŁODZIEŻ
Szczypta kultury, 2005
Ideą projektu było poznanie kultury i sztuki poprzez wyjazdy do kina, teatru, opery. Zainspirowani tym, co obejrzeliśmy, przygotowaliśmy sztukę teatralną i film. Celem propagowania naszej kultury i historii zrealizowaliśmy film pt.” Kujawy dla Europy”. Koordynatorem projektu była Grażyna Rup, uczennica I Liceum Ogólnokształcącego w Inowrocławiu.

MŁODZI OBYWATELE DZIAŁAJĄ
Ciepły napój, 2006
Członkowie Klubu z klasy I b wzięli udział w szkoleniu przeprowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej z Warszawy. W wyniku podjętych działań wdrożyli do realizacji w szkole możliwość picia herbaty przez uczniów gimnazjum. 28 maja na zaproszenie CEO uczestniczyli w Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych.

POLSKO- UKRAIŃSKA WYMIANA MŁODZIEŻY
Każdy dzień jest podróżą przez historię, 2007
To projekt  współpracy z Ukrainą. Jego celem nadrzędnym było przyczynienie się do zmiany nastawienia wobec siebie  obu społeczeństw poprzez wytworzenie poczucia wspólnoty historycznej oraz wspólnoty współczesnych celów i zadań, jakie stoją przed Polską i Ukrainą. Po ich zakończeniu uczestnicy są przekonani o konieczności badania i ochrony przeszłości w wymiarze zarówno narodowym jak i europejskim.

LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA CZARNOZIEM NA SOLI
Tutaj są moje korzenie, tutaj działam, jestem ciekaw tego, co nowe..., 2007
Projekt polegał na zorganizowaniu dla młodzieży w wieku 13 – 18 lat z terenu gminy Dąbrowa Biskupia dodatkowych zajęć w szkole oraz dwóch wycieczek: do Będomina i Sztutowa. Celem zajęć było przybliżenie uczniom, młodzieży historii regionu na tle historii Polski oraz kształtowanie postaw patriotycznych.

PODRÓŻE HISTORYCZNO-KULTUROWE W CZASIE I PRZESTRZENI
Wycieczka historyczno-kulturowa do Krakowa, 2007
Uczniowie klas II gimnazjum poznali najważniejsze zabytki Krakowa, uświadomili sobie rolę tego miasta w ważnych wydarzeniach historycznych, wzbogacili swoją wiedzę historyczną i kulturową. Zwiedzenie obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu przybliżyło młodzieży i pozwoliło skonfrontować temat okupacji hitlerowskiej w wymiarze narodowym i lokalnym (wzbogacenie „Wspomnień okupacyjnych”, zbioru opowiadań o czasach II wojny światowej o dodatkowy rozdział o obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu). Wizyta w Krakowie pozwoliła na utrwalenie materiału historycznego z klasy I i wprowadzenie w tematykę klasy II. Zdobyta wiedza zaowocowała już lepszymi ocenami ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności z rozdziału Rzeczpospolita i Europa w okresie renesansu. Uczniowie samodzielnie pracowali z wcześniej przygotowanymi kartami, gromadzili materiały i selekcjonowali je, dokonywali dokumentacji fotograficznej. Dodatkowo uczniowie uczestniczyli w obchodach Dni Kultury Słowackiej. Poznali muzykę, taniec i stroje ludowe tego kraju. Szczególnych wrażeń i wielu wzruszeń dostarczyła uczniom wycieczka do Oświęcimia. Dodatkowo również uczniowie wyszukali i zaprezentowali legendy związane z Krakowem.
Uważamy, że został osiągnięty najważniejszy założony cel: rozbudzenie w uczniach patriotyzmu, wrażliwości na piękno sztuki, architektury, zadumy nad wielowiekową tradycją i historią. Lekcja, w której uczestniczyliśmy w Oświęcimiu, uświadomiła młodym ludziom rozmiar bólu oraz ogromnego poświęcenia naszych przodków.

Wycieczka patriotyczno – edukacyjna do Będomina, „Jak to z hymnem było...”, 2007
Uczniowie klasy VI  poznali historię hymnu narodowego, okoliczności jego powstania. Na podstawie lekcji muzealnej „Śladami Mazurka Dąbrowskiego” oraz bezpośredniego zetknięcia się z eksponatami, dokumentami i pamiątkami znajdującymi się w Muzeum Hymnu Narodowego uczniowie dowiedzieli się,  jaki wpływ na Polaków miał hymn. Podczas wizyty w Będominie uczniowie pracowali samodzielnie w oparciu o przygotowane wcześniej przez zespół nauczycieli „Karty zwiedzania muzeum”. Dodatkowo uczestnicy wycieczki zwiedzili wystawę czasową Polskie hymny narodowe (od „Bogurodzicy” do hymnu „Solidarności”). Spośród 10 pieśni do scenariusza imprezy podsumowującej wycieczkę oraz z okazji Narodowego Święta Niepodległości zostało włączonych 5 utworów: Żeby Polska była Polską, Modlitwa obozowa, Mazurek Dąbrowskiego, Boże, coś Polskę, Pierwsza Brygada.
Wyjazd był ważnym elementem działań edukacyjno – wychowawczych. Lekcja muzealna i wystawa prezentująca rolę Mazurka Dąbrowskiego w utrzymaniu świadomości narodowej Polaków i w walkach o odzyskanie utraconej państwowości była o wiele silniejszym przekazem niż lekcja historii.

PROGRAM eTwinning
Członkowie Klubu ze szkoły podstawowej otrzymali 5 lutego 2007 r. Odznakę eTwinning za swoje partnerstwo ze szkołą I CIRCOLO Giuseppe Settanni (Włochy) i 3 rd Primary School of New Ionia (Grecja).

POLSKO – LITEWSKI FUNDUSZ WYMIANY ŁODZIEŻY
Przyjaźń w historii zaklęta, 2008
Projekt polegał na zorganizowaniu siedmiodniowej wymiany dla 30 uczestników ze Szkoły Średniej im. Sofii Kowalewskiej z Wilna /Litwa/ i Zespołu Szkół im. Ziemi Kujawskiej w Dąbrowie Biskupiej /Polska/. W ramach podjętych działań zajmowano się odkrywaniem tradycji, historii i kultury regionu w kontekście kultury narodu. Młodzież udoskonaliła umiejętność prezentowania własnego regionu w kraju i za granicą, promowania dialogu międzykulturowego. Niektóre działania umożliwiły uczniom aktywne spędzanie czasu wolnego. Uczniowie poznali też współczesne miejsca kultury oraz najbliższą okolicę /Wilno, Troki, Toruń, Inowrocław, Kruszwicę/.

MIĘDZYNARODOWA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I WYMIANA MŁODZIEŻY
„Jedność w różności. Spotkajmy się!”, 2008
Ministerstwo Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej umożliwiło nam zorganizowanie wymiany, której bezpośrednimi uczestnikami byli kolejny raz uczniowie i nauczyciele Szkoły Średniej im. Sofii Kowalewskiej z Wilna i naszego Zespołu Szkół, jednak korzyści
 ( ekspozycje, przekazanie wypracowanych materiałów ) odniosły całe społeczności szkolne i lokalne.
Ważnym elementem ułatwiającym realizację przedsięwzięcia były bezpośrednie spotkania, rozmowy ukazujące wkład różnorodnych kultur we współczesne dziedzictwo europejskie oraz uświadomienie młodym ludziom znaczenia rozwoju wielokulturowego społeczeństwa europejskiego otwartego na przyjaźń między narodami, tolerancję wobec inności. Szkoły uczestniczące w projekcie wymieniły doświadczenia dotyczące pracy z młodzieżą, realizacją zadań statutowych szkół.

POZNAJMY NASZĄ KULTURĘ
Poznajmy naszą kulturę, 2008
W ostatnich kilku latach nasza szkoła uczestniczyła w wymianach zagranicznych, które przybliżyły młodym ludziom inne kraje, ich języki, kulturę, mieszkańców. Jednak w dalszym ciągu  nieodkryte pozostają, równie ciekawe, odleglejsze rejony naszej Ojczyzny. Dlatego też dzięki Fundacji Schumana zrealizowaliśmy program wymian  ze szkołami z terenu Polski. Naszym partnerem był Zespół Szkół w Pietrzykowicach. Dzięki temu mogliśmy poznać kulturę i zwyczaje okolic Żywca.

UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE COMENIUS
Different cultures but the same voices, 2008 - 2010
Celem projektu były spotkania ludzi aktywnych z różnych krajów i stworzenie „większego świata”, w którym istnieje tolerancja kulturowa dla każdego człowieka. W trakcie pracy nad projektem poznaliśmy tradycje, zwyczaje, piosenki i tańce ludowe, rzemiosło, sztukę, regionalne potrawy i napoje, zabytki historyczne i osobliwe zakątki natury krajów biorących udział w projekcie (Turcja, Litwa, Rumunia, Hiszpania).

MŁODZI GŁOSUJĄ
Na bieżąco uczniowie naszego gimnazjum uczestniczą w projektach Centrum Edukacji Obywatelskiej mając możliwość oddania swoich głosów w wyborach. Celem przedsięwzięcia jest zmiana nastawienia społeczeństwa, a w szczególności młodych ludzi, do wyborów i działalności obywatelskiej oraz przygotowanie uczniów do podejmowania świadomych decyzji wyborczych.

3. Konkursy

„Moja szkoła w Unii Europejskiej - VII edycja”, 2009
Program edukacyjny Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej
W ramach konkursu VII edycji programu „Moja szkoła w Unii Europejskiej”. Weronika Wronecka z zespołem zajęła III miejsce w konkursie wojewódzkim. Przygotowała esej  „Pięć lat w europejskiej rodzinie państw i narodów. Korzyści dla polskiej młodzieży, społeczeństwa i państwa”. 6 maja w Bydgoszczy odbyła się uroczysta konferencja, w trakcie której Wojewoda i Kurator Oświaty nagrodzili laureatów konkursu.

II Wojewódzkiego Konkursu „Lead Story”, 2010
Adrian Mielcarek zajął I miejsce w konkursie na prezentację multimedialną o własnym regionie w języku angielskim. Organizatorem był Młodzieżowy Dom Kultury im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu. Honorowy patronat nad konkursem objął Starosta Inowrocławski Tadeusz Majewski.

Konkurs wiedzy o Unii Europejskiej, 2010
Mateusz Wielogórski otrzymał wyróżnienie w I Konkursie Wiedzy o Unii Europejskiej organizowanym przez Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Toruniu.



Efekty działania:
- osoby uczestniczące w wymianach, wyjazdach i wycieczkach;
- osoby zarządzające projektami;
- uczniowie gimnazjum, korzystający z produktów końcowych podczas lekcji historii, języka polskiego, godzin z wychowawcą itp.;
- gazety okolicznościowe na temat projektów;
- prezentacje multimedialne;
- galerie fotograficzne;
- strona internetowa;
- kalendarze;
- zwiększenie zdolności; interpersonalnych, organizacyjnych, analitycznych, osobistych;
- wzrost świadomości, wiedzy, zadowolenia, pewności siebie;
- zwiększenie motywacji do działania, odwagi, przedsiębiorczości;
- zwiększenie zdolności komunikacyjnych;
- bliższe poznanie partnerów projektów;
- poznanie systemów edukacyjnych oraz funkcjonowania szkół partnerskich;
- poznanie innych stylów życia, zwyczajów i obyczajów;
- lepsze poznanie własnego regionu;
- poznanie podstaw języka partnerów;
- doskonalenie umiejętności lingwistycznych;
- wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych;
- doskonalenie współpracy.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
W czasie realizacji działań Szkolnego Klubu Europejskiego współpracujemy z następującymi instytucjami i firmami:
- Urząd Marszałkowski w Toruniu;
- Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu;
- Urząd Komitetu Integracji Europejskiej w Warszawie;
- Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie;
- Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie;
- Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Toruniu;
- Stowarzyszenie Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych OKNO;
- Urząd Gminy w Dąbrowie Biskupiej;
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dąbrowie Biskupiej;
- Ośrodek Sportu i Rekreacji w Inowrocławiu;
- Sanatorium Uzdrowiskowe OAZA w Inowrocławiu;
- Bractwo Rycerskie KERIN;
- Nadleśnictwo Gniewkowo;
- Izba Pamięci im. Generała Władysława Sikorskiego w Parchaniu;
- Muzeum Archeologiczne w Biskupinie;
- Muzeum Okręgowe w Toruniu;
- Książnica Kopernikańska w Toruniu;
- Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu;
- Zakład Fotograficzny G. Imański,.

Informacje dodatkowe:
Realizowane cele oraz uzyskiwane efekty są znaczące:
- poczucie dumy z własnej szkoły, miejscowości, regionu, kraju,
- motywacja do uczenia się języków obcych,
- motywacja do realizacji kolejnych projektów międzynarodowych,
- otwartość w kontaktach międzyludzkich,
- gotowość do dania większej autonomii uczniom.
Angażujemy wiele osób współpracujących: EPSILON Tomasz Stabulewicz, Gminna Biblioteka Publiczna w Dąbrowie Biskupiej, Zespól ludowy "Radojewiczanie", Zaprzyjaźnione szkoły, Parafie rzymskokatolickie, Gazeta Pomorska.
Współpraca obejmuje pomoc merytoryczną, wsparcie finansowe, pomoc przy realizacji zadań, promocję

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zs-dabrowa-biskupia.republika.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl