strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-12-26 11:57 / 273
Program adaptacyjny "Razem idziemy do szkoły"
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa Integracyjna w Inowrocławiu
J. KRZYMIŃSKIEGO 4
88-100 Inowrocław
Autor / autorzy działania:Alicja Mielcarek
justtuch@interia.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:część zadań ma charakter stały, spotkania w ramach programu odbywają się w II semestrze roku szkolnego
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:dzieci 5 -6 letnie z inowrocławskich przedszkoli
Cel działania:
Przygotowanie do zmian w życiu całej rodziny; podejmowanie nowych zadań i obowiązków. Przełamanie barier i ułatwienie startu dziecka w szkole.

Szczegółowy opis działania:

Zespół Szkół Integracyjnych im. Powstańców Wielkopolskich w Inowrocławiu tworzy Szkoła Podstawowa Integracyjna oraz Gimnazjum Integracyjne. Nasza szkoła jest placówka w której w codziennej pracy kierujemy sie słowami, iż: "Każde dziecko jest dobre na miarę swoich możliwosci". Zadaniem wszystkich pracowników szkoły jest stworzenie  optymalnych warunków, które pozwolą każdemu uczniowi zapewnić możliwość pełnego rozwoju i samorealizacji.

Staramy się, aby każdy pierwszoklasista przekraczający próg szkoły 1 września czuł się w tym budynku bezpieczny, zadowolony. Od kilku lat ściśle współpracujemy z inowrocławskimi placówkami przedszkolnymi. Zapraszamy dzieci 5 oraz 6 letnie z przedszkoli wraz z wychowawcami na zajęcia szkolne w ramach zajęć otwartych, przedstawień, konkursów. Przedszkolaki w ten sposób nie tylko poznają szkołę, ale dowiadują sie również od starszych koleżanek i kolegów jak wygląda życie szkolne.

Od 2011/2012 roku szkolnego nauczciele podjęli się nowego przedsięwzięcia jakim jest realizacja programu adaptacyjnego: "Razem idziemy do szkoły". Uznaliśmy bowiem, że wsparciem należy otoczyć nie tylko dzieci przedszkolne, ale również ich rodziców.

Systematycznie, od II semestru każdego roku szkolnego, raz na dwa tygodnie odbywaja się w szkole spotkania adaptacyjne dla dzieci 5 i 6 letnich oraz ich rodziców. Spotkania odbywają się zawsze w środy w godzinach popołudniowych. W czasie spotkań nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, wychowawcy klas szóstych, specjaliści szkolni oraz opiekunowie szkolnego wolontariatu wraz z wolontariuszami (uczniami gimnazjum oraz klas szóstych) prowadzą z dziećmi cykl zajęć.

Zajęcia mają charakter zabawy, a każde dziecko ma swojego opiekuna w osobie wolontariusza, który nie tylko czuwa nad jego bezpieczeństwem, ale jest dla niego przewodnikiem. Przedszkolaki uczestniczą w zajęciach:

  • sportowo-ruchowych - realizowanych w sali gimnastycznej wyposażonej w sprzęt, który szkoła pozyskała dzięki rządowemu programowi "Radosna szkoła",
  • plastycznych, w czasie których dzieci mają możliwość rozwijania swoich umiejętności manualnych,
  • ruchowych z elementami stymulacji polisensorycznej - odbywających sie w Sali Doświadczania Świata, gdzie dzieci za pomocą specjalistycznych sprzętów mają możliwość doznawania świata różnymi zmysłami,
  • ogólnorozwojowych realizowanych w salach z wykorzystaniem tablic multimedialnych.

Dzieci oraz rodzice poznają budynek szkolny, sale lekcyjne, bibliotekę z czytelnią multimedialną, świetlicę szkolną, stołówkę, pracownie informatyczne, gabinety specjalistyczne, sale gimnastyczne.

W czasie kiedy dzieci oddają się zabawie, rodzice uczestniczą w spotkaniach z dyrektorem szkoły oraz wychowawcami klas trzecich. W trakcie tych spotkań uzyskują szczegółowe informacje na temat funkcjonowania szkoły oraz mają możliwość zadawania pytań na nurtujące ich tematy dotyczące przyszłości dziecka w szkole, jego rozwoju i umiejętności.

Przed rozpoczęciem realizacji programu w placówkach przedszkolnych organizowane są spotkania informujące o koncepcji programu, przekazane zostają plakaty oraz zaproszenia na zajęcia dla rodziców i dzieci. Informacje o podejmowanych działaniach zamieszczane są na szkolnej stronie internetowej, na której również na bieżąco zamieszczane są fotorelacje z odbytych spotkań.

Jedno z ostatnich spotkań związanych z realizacją programu adaptacyjnego ma miejsce w czasie Drzwi Otwartych Szkoły, które odbywają się tuż przed zapisami dzieci do klas pierwszych.

Realizacja programu i organizowane w ramach niego zajęcia cieszą się zawsze dużym zainteresowaniem ze strony rodziców oraz dzieci. 



Efekty działania:
- stworzenie dzieciom odpowiednich warunków do szybkiej adaptacji w nowym szkolnym środowisku;
- zmniejszanie napięcia związanego z pierwszym kontaktem ze szkołą;
- poznanie zasad funkcjonowania szkoły;
- budowanie przez pracowników szkoły jej pozytywnego wizerunku;
- dokonanie wstępnej obserwacji dziecka; poznanie u dzieci możliwości percepcji wzrokowych, słuchowych, orientacji przestrzennej, koordynacji ruchowej;
- rozpoznanie potrzeb, obaw rodziców;
- zapoznanie rodziców z właściwościami rozwojowymi dziecka osiągającymi dojrzałość szkolną;
- działalność szkolnego wolontariatu; propagowanie wśród młodzieży postaw opiekuńczych;
- stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i akceptacji w kontaktach rodzic-nauczyciel, nauczyciel-dziecko.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl