strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-08-07 14:27 / 242
Matematyka potrafi bawić, przyroda zaciekawić
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Bydgoszczy
Hetmańska 34
85-039 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Arleta Fojucik, Aleksandra Glaza, Justyna Markiewicz, Jolanta Mocka
spnr2@bip.oswiata.bydgoszcz.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:kwiecień 2000 r., cykliczna impreza odbywająca się raz w roku
Forma zajęć:międzyszkolny konkurs matematyczno-przyrodniczy
Adresat zajęć:uczniowie klas 5
Cel działania:
Cel główny:
Rozwijanie pasji i zainteresowań matematyczno – przyrodniczych uczniów zdolnych.

Cele szczegółowe:
Rozbudzanie wśród uczniów ciekawości poznawczej poprzez poszerzanie wiedzy.
Popularyzacja matematyki i przyrody jako nauk przyjaznych uczniom i przydatnych w życiu codziennym.
Kształtowanie umiejętności skutecznego porozumiewania się i efektywnego współdziałania w zespole.
Nauka przez zabawę.
Promowanie organizatora SP nr2 w Bydgoszczy w najbliższym otoczeniu.



Szczegółowy opis działania:

Konkurs organizowany jest cyklicznie. Z uwagi na duże zainteresowanie uczniów w 2007 roku z formy szkolnej przekształcił się w formę międzyszkolną. Ideą konkursu jest integracja dzieci zamieszkujących okolice bydgoskiego Śródmieścia. Szkoły deklarujące chęć udziału w konkursie zgłaszają trzyosobowe drużyny, które biorą udział w zmaganiach konkursowych. Proponowane zadania są różnorodne:

  • rozpoznawanie okazów przyrodniczych i matematycznych,
  • dźwięki w przyrodzie,
  • podróże z mapą; skala i jej wykorzystanie w praktyce;
  • puzzle przyrodnicze,
  • rozpoznawanie tropów,
  • Czyje to gniazdo?; łączenie ptaków z tworzonymi przez nie gniazdami;
  • łamigłówki matematyczne,
  • wykreślanka matematyczna,
  • rebusy i kalambury,
  • kwadraty magiczne,
  • odczytywanie mapy poziomicowej,
  • obserwacje mikroskopowe,
  • tor przeszkód; uczniowie samodzielnie tworzą tor przeszkód wybierając zadania. Prawidłowa odpowiedź uprawnia do przejścia do kolejnego szczebla;
  • krzyżówka matematyczno-przyrodnicza.

Międzyzespołowa forma konkurencji rozwija umiejętność współdziałania w grupie, a sama forma konkursu zachęca uczniów do rozwijania swoich zainteresowań. Konkurencje oceniane są przez jury, w skład którego wchodzą zaproszeni nauczyciele. Wszyscy uczestnicy otrzymują dyplomy i nagrody.



Efekty działania:
- Zdobycie umiejętności współpracy w grupie i dzielenia się swoją wiedzą podczas przygotowywania się do konkursu i eliminacji szkolnych.
- Nabycie umiejętności prezentowania wiedzy i radzenia sobie ze stresem podczas wystąpień publicznych.
- Zdrowa rywalizacja.
- Promocja szkoły w środowisku.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Wydawnictwo GWO i Nowa era – nagrody i dyplomy.
W latach 2010/11 i 2011/12 projekt finansowany w ramach Bydgoskiego Grantu Oświatowego przez Urząd Miasta w Bydgoszczy.
Szkoły podstawowe z Bydgoszczy, opiekunowie uczestników konkursu.


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www/sp2bydgoszcz.home.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl