strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-05-14 21:25 / 222
"Nauczyciele - uczniom"
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa Specjalna nr 4 im. Jana Pawła II w Aleksandrowie Kujawskim
Strażacka 22
87-700 Aleksandrów Kujawski
Autor / autorzy działania:mgr Beata Malko, mgr Renata Krzemińska-Perez
zssnr3aleksandrowkuj@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Przedstawienie teatralne jest jedną z "imprez" realizowanych w każdym roku szkolnym
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie ZSS Nr 3
Cel działania:
- wychowywanie poprzez sztukę i jej wnioski zawarte w morałach i puentach,
- pobudzanie wyobraźni u dzieci w jej estetycznym wymiarze,
- uwrażliwienie na piękno ojczystego języka,
- poznanie, przybliżenie autorów i ich twórczości,
- umożliwienie obejrzenia teatru fizycznie,
- ukazanie szkoły jako instytucji i nauczycieli jako środowiska sprzyjającego ogólnemu rozwojowi dziecka,
- uświadomienie, iż wielka sztuka jest wszędzie, o ile chce się ją dostrzec.

Szczegółowy opis działania:

Szkoła w której pracujemy - Zespół Szkół nr 3 w Aleksandrowie Kujawskim - spełnia szczególną rolę  nie tylko mieście lecz i w regionie. Naszymi uczniami  w klasach podstawowych i w gimnazjum są dzieci  z upośledzeniem umysłowym  w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Status ekonomiczny ich rodzin nie pozwala na wiele przedsięwzięć wychodzących po za zakres obowiązku  organu prowadzącego, a zatem i szkoły również. Niemniej szkoła stara się na ile to możliwe realizować różne programy i akcje  poszerzając zakres swej działalności - nie tylko edukacyjnej. W takim oto kontekście po intensywnym przemyśleniu i przedyskutowaniu postanowiłyśmy dać możliwość dzieciom zobaczenia i przeżycia czegoś wyjątkowego, oryginalnego, a mianowicie opowiadać im o wartościach utrzymujących kondycję moralną człowieka w należytym porządku nie suchym językiem nauki lecz przepięknym słowem i obrazem. Szukałyśmy jakiejś formy, jakiegoś „pasa transmisyjnego”, aby to co kształci i wychowuje trafiło do naszych odbiorców - dzieci. Owym środkiem i formą postanowiłyśmy uczynić teatr - teatr bajki, gdzie klasyków reżyserują i role bajkowych postaci odtwarzają nauczyciele. Tak powstał cykl „Nauczyciele - uczniom”.

Rozpoczęłyśmy w 2002 roku programem słowno-muzycznym „W żółtych płomieniach liści”, aby w następnym roku 2003 pokazać „W krainie baśni i fantazji Jana Brzechwy”, natomiast 2004 rok poświęciłyśmy zobrazowaniu uczniom klimatu, aury czasu ich rodziców przedstawieniem „Powróćmy jak za dawnych lat”. W takiej formie powstał jeszcze jeden spektakl słowno-muzyczny w  2005 roku „Straszny Dwór”.  Wszystkie te wydarzenia przekonały nas o tym, iż dzieci i zapraszani goście swoją autentyczną radością, wzruszeniem i refleksją  zapraszają nas do kontynuacji rozpoczętego cyklu. Dla nas największą nagrodą jest wdzięczność dzieci.

Przygotowania do każdego przedstawienia wymagały wiele wysiłku i czasu. Efekty jednak okazały się być nad miarę zadowalające. Na przedstawienia przyjeżdżały dzieci z innych szkół, przedszkoli, a więc zasięg naszego  „mówienia poezją i muzyką”  znacznie się zwiększył. Uznałyśmy - w roku 2006 - iż nadszedł czas na przygotowanie  jednoaktowej sztuki na podstawie bajki klasyka tego gatunku H. Ch. Andersena  „Calineczka”. Nawiązałyśmy kontakt z Teatrem Lalek "Baj Pomorski" w  Toruniu, od którego otrzymałyśmy bezpłatnie, na czas prób i przedstawienia, stroje. Stroje powstały również dzięki pomocy pani Krystyny Kozłowskiej z Aleksandrowa Kujawskiego, która szyła i po pewnym czasie przekazała wszystkie bezpłatnie, podkreślając szlachetność akcji. Takie zamierzenie, a potem wykonanie wiązało się z ogromnym wysiłkiem również organizacyjnym. Nie wszyscy nauczyciele mieszkają w Aleksandrowie, wielu miało inny czas zajęć, a zatem aby zebrać wszystkich na próbę, nie ujmując nic z planu zajęć dydaktycznych, trzeba było niekiedy spędzić cały dzień w szkole. Bardzo dużą przychylnością i wsparciem obdarzyła nas w tym dziele dyrektorka naszej szkoły Ewa Wochna.

Scenografię wykonywaliśmy własnym kosztem i czasem. Dbaliśmy o detale i w miarę możliwości o dokładne odtworzenie  tła historycznego w postaci akcesoriów, strojów, muzyki. Dopełnieniem było oświetlenie, nagłośnienie, oprawa muzyczna. Próby i przygotowania trwały dwa, trzy, a niekiedy - cztery miesiące. W taki sposób przygotowywaliśmy w następnych latach kolejne przedstawienia uwzględniając Autora Roku. W roku 2009 był nim Juliusz Tuwim i  na tę okoliczność przygotowaliśmy przedstawienie na podstawie wierszy autora wykorzystując również elementy gry z pacynkami. W następnych latach graliśmy: „Królewnę Śnieżkę i siedmiu krasnoludków”,  „Kopciuszka”.  W 2012 pokazaliśmy „Słowika” H.Ch. Andersena. Tę przepiękną bajkę, usytuowaną w kontekście kultury orientu przyjęto ze szczególnym uznaniem. Staraliśmy się pokazać dzieciom - i nie tylko - że ludzie w każdym zakątku Ziemi pragną dobra, sprawiedliwości, przyjaźni, że nie jest barierą kolor skóry, zgoła egzotyczny strój, że inna muzyka pisana jest  takim samym znakiem nuty. Uczniowie mogli, niekiedy po raz pierwszy, zobaczyć „inną okolicę” tego samego świata. Ostatnio, w 2013 sięgnęliśmy do twórczości rosyjskiej - pokazaliśmy „Baśń o dwunastu miesiącach”.

 

Czy osiągnęłyśmy założone cele?  To co jest sztuką, to co jest związane z myślą, emocjami, uczuciami nie jest objęte wymiernością. Tutaj optyka jest bardzo subiektywna i niekiedy wręcz intymna, niemniej jednak można pewne walory dydaktyczne, pedagogiczne  jasno zobaczyć. Uczniowie, dzieci potrzebują - oprócz innych wzorców - również wzorca osobowego, którym w tym przypadku staje się nauczyciel, nauczyciel zintegrowany ze swoimi kolegami w tym co dobre i podaje to tym, którzy dopiero życia się uczą. Takie inicjatywy, opisane każde przedstawienie w prasie, Internecie i w radio, sprzyjają również uwspólnotowieniu się  społeczności lokalnej i szkoły. Szkoła świeci jasno swoim kagankiem oświaty w szerokim rozumieniu.



Efekty działania:
- uczniowie, nawet głębiej upośledzeni umysłowo, bardzo intensywnie emocjonalnie przeżywali oglądane przedstawienia,
- zainteresowanie tematem przedstawienia nie kończyło się na ostatnim zdaniu sztuki, kontynuowano refleksje z tym związane na innych lekcjach, wykonywano również prace plastyczne,
- dookreślenie pozytywnego wizerunku szkoły i nauczyciela, a co za tym idzie, ukazanie szkoły jako organizmu żywego i dynamicznie afirmującego i przekazującego szerokie spektrum życia nie tylko ściśle związanego ze schematem dydaktycznym.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Baj Pomorski - bezpłatne udostępnienie kostiumów w latach 2006-2010,
- pani Krystyna Kozłowska - wypożyczanie kostiumów, bezpłatne przekazanie wszystkich strojów na rzecz nauczycielek –autorek cyklu „Nauczyciele - uczniom”,
- dyrektor MCK w Aleksandrowie Kujawskim p. Gralak- udostępnienie pomieszczenia na przechowywanie kostiumów,
- redaktorzy Gazety Pomorskiej, Nowości, Gazety Aleksandrowskiej- zamieszczanie artykułów dotyczących poszczególnych spektakli,
- Starostwo Powiatowe - fotografowanie a potem umieszczanie zdjęć i artykułów na stronie internetowej powiatu,
- pan Grzegorz Kotnowski – nagrywanie i tworzenie filmoteki, obsługa techniczna przedstawień,
- proboszcz parafii Najświętszej Marii Panny Wspomożycielki Wiernych w Aleksandrowie Kujawskim - bezpłatne wypożyczanie ławek,
- sympatycy i przyjaciele szkoły - udostępnianie potrzebnych rekwizytów, kostiumów, elementów dekoracji.

Informacje dodatkowe:
Z przedstawień zrealizowanych do dnia dzisiejszego powstało:
- 6 płyt DVD z nagraniami filmowymi,
- 6 albumów fotograficznych na płytach DVD,
- w każdym przedstawieniu udział wzięło przeciętnie od 20 do 30 osób,
- 3 miesiące - czas przygotowania premiery,
Przedsięwzięcie to jest ewenementem na skalę ogólnopolską.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie http://zespolszkol3.republika.pl/



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl