strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-04-21 19:33 / 208
Wykorzystanie komputera w kształceniu stolarzy z lekkim upośledzeniem umysłowym w zakresie konstrukcji stolarskich w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej.
Działanie opracowano w placówce:Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
Żwirki i Wigury 15 i 21
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Mieczysława Długokencka
miecia@poczta.onet.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Od 2007 roku- nadal.
Forma zajęć:Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne.
Adresat zajęć:Uczniowie ZSZ Specjalnej w zawodzie stolarz.
Cel działania:
Polepszenie jakości kształcenia stolarzy w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej.
Stworzenie za pomocą komputera multimedialnych środków dydaktycznych dla potrzeb kształcenia stolarzy w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej w zakresie konstrukcji stolarskich.


Szczegółowy opis działania:

Brak odrębnie opracowanych podręczników do przedmiotów zawodowych dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim zmusiło mnie do samodzielnej, twórczej pracy, aby zwiększyć szanse tych uczniów podczas egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Doświadczenie zawodowe, które zebrałam w toku pracy dydaktyczno – wychowawczej (od 2004 r.) na stanowisku nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w zawodzie stolarz w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Toruniu zaowocowało wdrażaniem od 2007 r. multimedialnych środków dydaktycznych i napisaniem pracy naukowej (dyplomowej), w której zaprezentowane zagadnienia dotyczące stolarstwa były ściśle związane z programem nauczania dla zawodu stolarz.

Przyswojenie  zagadnień związanych z konstrukcjami meblarskimi wymaga od uczniów z upośledzeniem umysłowym określonego poziomu myślenia abstrakcyjnego. Zaburzone funkcje utrudniają uczniom generowanie właściwych wyobrażeń konstrukcji stolarskich i wpływają na kłopoty z zapamiętywaniem zarówno w pamięci dowolnej, jak i mimowolnej. Prezentacje multimedialne wypełniają uczniom tę lukę intelektualną i prezentują gotowe schematy w różnych zastosowaniach przestrzennych i technologicznych, co przekłada się na właściwe zrozumienie ich konstrukcji  i trwałe zapamiętanie. Zaproponowane prezentacje multimedialne przyczyniają się do polepszenia jakości kształcenia stolarzy w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej. Pobudzenie wyobraźni i skupienie uwagi dowolnej przez uatrakcyjnienie procesu nauczania - uczenia się pozwalają na pełniejsze i szybsze przyswojenie materiału nauczania.

Staram się zawsze zainteresować młodzież nie tylko wiedzą ściśle związaną z programem nauczania, ale także rozwojem techniki, poszerzaniem znajomości nowoczesnych materiałów i technologii. Na przykład w roku szkolnym 2008/2009 zorganizowałam konkurs „Technika na przestrzeni lat”, który cieszył się dużym zainteresowaniem. Wzięło w nim udział aż 41 uczniów, w tym 13 stolarzy. Omawiam ciekawostki techniczne, które wzbudzają ogromne zainteresowanie uczniów, np. jak powstaje kij hokejowy, jak buduje się kajaki. Jednocześnie sięgam do tradycyjnego rzemiosła polskiego - bednarstwo, ciesielstwo, dekarstwo, kołodziejstwo, dawne i współczesne budownictwo drewniane, góralszczyzna, tradycje wiejskie - wsi kaszubskiej, kujawskiej. Uzupełnieniem tych informacji są kolejne ciekawostki z zakresu drewnianego budownictwa światowego, np. dom japoński, świątynia chińska czy też chata buszmenów. Podczas prowadzonych zajęć wykazuję się inwencją twórczą w stosowaniu różnorodnych form i metod pracy, czyniąc je atrakcyjnymi i wyzwalającymi aktywność uczniów. W przyjaznej i miłej atmosferze uczniowie czują się bezpiecznie, a każde działanie, które w efekcie daje uczniom możliwość zrozumienia zjawisk społecznych, kulturowych i technicznych, rozbudza ciekawość i tworzy warunki do rozwoju wyobraźni.



Efekty działania:
Młodzież upośledzona umysłowo dzięki wizualizacji wiadomości z zakresu stolarstwa w sposób łatwiejszy i szybszy osiąga pozytywne efekty dydaktyczne.
Uczniowie kształcący się w zawodzie stolarz od 2007 r. biorą udział w Ogólnopolskim Turnieju Budowlanym "Złota Kielnia". Dzięki zapałowi, odwadze i wytrwałości nasi uczniowie potrafili wyjść poza mury ośrodka i - jako jedyni ze szkoły specjalnej - rywalizują z innymi uczniami szkół zawodowych. Uczeń kształcący się w zawodzie stolarz w roku 2007 zdobył II miejsce w Eliminacjach Okręgowych Turnieju "Złota Kielnia". Natomiast w Finale Centralnym zajął III miejsce. Jest to ogromne wyróżnienie dla niego, tym bardziej, że był jedynym uczniem ze szkoły specjalnej. Wszyscy uczniowie kształcący się w zawodzie stolarz deklarują co roku chęć przystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i przystępują do niego. Zdawalność egzaminu wzrosła od 50% w roku 2005 do 100% w roku 2012.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Zakład stolarski w Zamościu k. Bydgoszczy - pokaz parku maszynowego, cyfryzacja w procesie produkcji, proces produkcyjny i technologiczny wyrobów meblarskich, pokaz połączeń i złączy stolarskich, rodzaje wykończania powierzchni drewnianych, konstrukcje meblarskie i rzeźba w drewnie
- UKW w Bydgoszczy, Wydz. Matematyki, Fizyki i Techniki, Katedra Konstrukcji Drewnianych - wsparcie i doradztwo merytoryczne.


Informacje dodatkowe:
W procesie dydaktycznym wykorzystuje się zwykle wiele metod i środków dydaktycznych, aby efektywnie i ciekawie przekazać wiadomości i umiejętności, jakie uczeń powinien opanować podczas danej lekcji. W dobie rozwoju edukacji informatycznej nauczyciel każdego przedmiotu powinien skutecznie i efektywnie wykorzystywać również nowoczesny środek dydaktyczny, czyli komputer. Komputer - nowoczesny środek dydaktyczny stosowany w czasie lekcji wyzwala dużą aktywność i zainteresowanie uczniów. Każdy nauczyciel planujący wykorzystanie komputera podczas zajęć lekcyjnych powinien zdawać sobie sprawę, że pełny sukces można odnieść stosując starannie dobrany program edukacyjny lub właściwie przygotowaną prezentacje multimedialną. Aktywny i świadomy udział młodzieży w procesie uczenia się należy do największych problemów dydaktycznych. Ciekawe rozwiązania metodyczne, interesujące lekcje, a także barwne ilustracje sprzyjają aktywizacji dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl