strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-01-08 08:30 / 172
Nocny Festiwal Filmowy
Działanie opracowano w placówce:Gimnazjum nr 9 im. Powstańców Wielkopolskich w Bydgoszczy
Gajowa 94
85-717 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Beata Milewska
gimnr9@bip.oswiata.bydgoszcz.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Cyklicznie, raz w roku szkolnym
Forma zajęć:Zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:Uczniowie Gimnazjum nr 9
Cel działania:
Cele szczegółowe:
- poznanie elementów historii kina i wybranych gatunków filmowych oraz podstawowych pojęć związanych z ekranizacją, montażem, produkcją;
- świadome odbieranie dzieła kultury, w tym m.in.: odróżnianie faktu od opinii, fikcji od kłamstwa, rozpoznawanie wypowiedzi o charakterze emocjonalnym i perswazyjnym, rozpoznawanie intencji wypowiedzi, dostrzeganie w wypowiedzi ewentualnych przejawów agresji i manipulacji;
- doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury;
- porównywanie różnych tekstów kultury, dostrzeganie kontekstów;
- zauważenie różnorodności problematyki podejmowanej przez kino oraz różnorodności kulturowej otaczającego świata;
- doskonalenie umiejętności dyskusji i recenzowania;
- tworzenie planu twórczego własnej wypowiedzi, w tym konspektu lekcji;
- ćwiczenie umiejętności samodzielnego docierania do informacji.


Szczegółowy opis działania:

Od roku szkolnego 2009/2010 realizuję w Gimnazjum nr 9 innowację pedagogiczną Obraz – słowo – myśl: moja przygoda z filmem; rozszerzenie programu nauczania języka polskiego w klasach I-III gimnazjum. Szybko okazało się, że jedna dodatkowa godzina zajęć w tygodniu to za mało, by realizować ambitne projekty, szczególnie te związane z Filmoteką Szkolną (pakiet filmów FSz posiada większość szkół w Polsce). W dodatku, w drugim roku wdrażania innowacji, stanęłam przed koniecznością zaplanowania obowiązkowych projektów edukacyjnych realizowanych przez wychowanków. Jednym z nich był Dzień z Filmoteką Szkolną. Ośmioro uczniów zdecydowało się na opracowanie lekcji filmowej i zaprezentowanie uczniom innych klas wybranego dokumentu. Już podczas wspólnego opracowywania harmonogramu działań zauważyliśmy, że potrzebujemy kilku godzin lekcyjnych na przedyskutowanie proponowanego przez młodych ludzi schematu lekcji. Dobrze by było także zaprezentować filmy oraz ich analizę przed potencjalnymi odbiorcami. W ten sposób zrodził się pomysł  Nocy Filmowej. Pierwsza z nich odbyła się wiosną 2011 roku i szumnie została przez nas nazwana Nocnym Festiwalem Filmów Dokumentalnych. Spotkaliśmy się na terenie szkoły w piątek o godz. 19.00, by rozejść się do domów w sobotę o godz. 6.00 rano. W wydarzeniu uczestniczyło 26 uczniów i pięcioro opiekunów. Zaczęliśmy od wysłuchania uczniowskich propozycji analizy opracowanych dzieł. Przyszli prelegenci nie tylko dowiedzieli się, czy opracowany przez nich materiał jest ciekawy i czy wraz z filmem „zmieści się” w jednej godzinie lekcyjnej, ale także przełamali tremę zawsze towarzyszącą występom przed rówieśnikami.  Po przedyskutowaniu efektu pracy realizatorów projektu obejrzeliśmy kilkanaście filmów dokumentalnych i dokumentalizowanych poprzedzonych nauczycielskim komentarzem na temat formy, problematyki, kontekstu. Wprowadzenie tego typu w edukacji filmowej moim zdaniem jest konieczne, szczególnie gdy w grę wchodzi trudny, ambitny repertuar. Uczniowie tej nocy poznali między innymi takie dzieła, jak: „Z punktu widzenia nocnego portiera”, „Gadające głowy”  i „Siedem kobiet w różnym wieku” K. Kieślowskiego, „Nienormalnych” J. Bławata, „Chleb” G. Skurskiego, „Fotoamatora” D. Jabłońskiego, „Męską sprawę” S. Fabickiego czy „Wszystko może się przytrafić” M. Łozińskiego. Materiał nie był łatwy, pomysł wydawał się ryzykowny, impreza jednak bardzo spodobała się uczniom i odtąd różne jej odmiany z powodzeniem są realizowane w naszej szkole.

 

O czym należy pamiętać podczas planowania Nocy Filmowej:

- o imprezie odpowiednio wcześnie należy powiadomić Straż Miejską oraz firmę ochroniarską, aby światło i ruchy wewnątrz budynku nie budziły podejrzeń; konieczne są także zgody rodziców na udział w imprezie oraz numery ich telefonów kontaktowych;

- na terenie szkoły musi znajdować się osoba upoważniona do otwierania i zamykania szkoły; w naszym przypadku obecny był pan woźny;

- przed spotkaniem dobrze przygotować salę; wychodzę z założenia, że wszyscy zebrani powinni uczestniczyć w czynnościach porządkowych, dlatego cała grupa wynosiła ławki na korytarz, a z sali gimnastycznej przynosiła materace, z których jednak korzystaliśmy dopiero po północy, by uniknąć wczesnej epidemii senności;

- dobrze zadbać o przerwę lub przerwy na posiłek; można zamówić pizzę, przynieść własnoręcznie upieczone ciasta lub nawet wspólnie zjeść przyniesione kanapki; my ustawiliśmy wyniesione z sali ławki w jeden długi stół i pół godziny ucztowaliśmy; taka przerwa to zastrzyk energii, ale też odpoczynek przed dalsza koniecznością skupienia uwagi; przydadzą się także 2-3 przerwy techniczne na wywietrzenie sali;

- po zastąpieniu krzeseł materacami momentalnie wzrasta niebezpieczeństwo senności; można ją ograniczyć ustalając, że osoba, która pierwsza przyśnie, przynosi w poniedziałek po cukierku dla całej klasy; wydatek niewielki, skuteczność ogromna i wielka radość, gdy przyśnie nauczyciel;

- repertuar należy starannie dobrać; trudniejsze filmy proponuję oglądać na początku lub tuż po przerwie, a łatwiejsze pod koniec imprezy.



Efekty działania:
- dopracowanie projektu "Dzień z Filmoteką Szkolną”", a co z tym się wiązało - zainteresowanie filmem dokumentalnym i dokumentalizowanym uczniów naszej szkoły;
- cykliczne organizowanie Nocy Filmowych, także w innych szkołach (czerwiec 2010 Nocny Festiwal Filmów Dokumentalnych w VI LO w Bydgoszczy poszerzony o filmy Marii Zmarz-Koczanowicz; czerwiec 2012 Noc Filmowa będąca przeglądem dzieł dotyczących wyłącznie problemów młodzieży, od dokumentu po fabułę);
- podniesienie atrakcyjności edukacji nie tylko filmowej;
- poszerzanie zainteresowań młodych ludzi, pokazanie, że atrakcyjna może być także sztuka wysoka; wyrabianie postawy krytycznego odbiorcy;
- nauka współpracy i współodpowiedzialności za wspólny projekt;
- promocja szkoły w lokalnym środowisku.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Pałac Młodzieży w Bydgoszczy - w organizacji imprez filmowych w naszej szkole i poza nią pomaga mi pan Dominik Wierski, który prowadzi pracownię filmową w bydgoskim PM (doradztwo merytoryczne, dostęp do sali widowiskowej - prócz Nocy Filmowych zorganizowaliśmy kilka projekcji poprzedzonych prelekcjami lub połączonych z warsztatami filmowymi).






© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl