strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-12-20 10:31 / 160
W krainie bajkolandii - projekt edukacyjny
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Samorządowe
Kościelna 2
86-120 Pruszcz
Autor / autorzy działania:Anna Kalinowska, Anna Babińska
przedszkolepruszcz@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:23.04.-11.05.2012r
Forma zajęć:indywidualna, zespołowa, grupowa
Adresat zajęć:dzieci 4-letnie
Cel działania:
- wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej (zapoznanie z bajkami:Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, Kot w butach, Jaś i Małgosia, Smerfy, Mała syrenka, Kubuś Puchatek);
- rozwijanie potrzeby kontaktu z książką;
- budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- rozbudzanie wyobraźni;
- wyrabianie nawyku poszanowania książek;
- wiązanie treści utworów z różnymi formami ekspresji;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
- kształtowanie umiejętności językowych i artykulacyjnych;
- integracja grupy poprzez właściwe komunikowanie się i współdziałanie;
- stwarzanie przyjaznej atmosfery do osiągania sukcesów dzieciom;
- samoocena własnej pracy przez dzieci i prezentacja jej efektów.


Szczegółowy opis działania:

Książka odgrywa bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Już od najmłodszych lat dostarcza wielu głębokich przeżyć, aktywizuje rozwój intelektualny i emocjonalny, wycisza, pobudza wyobraźnię, poszerza słownictwo. Dlatego postanowiłyśmy stworzyć powyższy projekt edukacyjny wykorzystując do tego znane i lubiane dzieciom bajki. Na trzy tygodnie przed rozpoczęciem zajęć dzieci przynosiły do przedszkola rekwizyty związane z każdą z bajek. W ten sposób wspólnie stworzyliśmy „Kącik bajek”. W pierwszym dniu projektu odwiedziliśmy Gminną Bibliotekę w Pruszczu. Dzieci zapoznały się z księgozbiorem znajdującym się w bibliotece oraz z zasadami korzystania z książek. Wysłuchały opowiadania czytanego przez panią bibliotekarkę. Następnie, w sali przedszkolnej, stworzyły własne zakładki do książek. W drugim dniu dzieci przyniosły do przedszkola swoje ulubione książeczki. Wspólnie stworzyliśmy dalszy ciąg bajki pt. „Jaś i Małgosia”, tworząc własną książeczkę z ilustracjami przedszkolaków. W kolejnym dniu dzieci mogły zabawić się w projektantów mody. Ubierały swoich kolegów i koleżanki w przeróżne kolorowe ubrania, które przyniosły z domów. Śmiech na ustach dzieci wskazywał, że zabawa bardzo im się podobała. W tym dniu odbył się konkurs na najlepszą księżniczkę i najlepszego księcia. Dzieci zostały poddane różnym zadaniom powiązanym z poznanymi bajkami, m. in. segregowanie grochu i fasoli. W czwartym dniu projektu poznaliśmy bajkę „O zielonym Kapturku”. Zadaniem dzieci było wyłapanie nieprawidłowych informacji. Przedszkolacy kolorowali ilustracje oraz odgadywały zagadki dotyczące poznanych utworów. W kolejnym dniu dzieci do przedszkola przyszły ubrane na niebiesko, upodabniając się do znanych postaci z bajki – Smerfów. Maluchy lepiły z plasteliny swojego ulubionego Smerfa. W tym dniu ulepione Smerfy wykorzystałyśmy do przeliczania w zakresie dostępnym dla dzieci, a następnie zostały wykorzystane do naszej makiety, którą tworzyliśmy w kolejnym tygodniu. Przez cały czas trwania projektu, do przedszkola codziennie zapraszaliśmy rodziców, aby w ramach poobiedniej relaksacji czytali dzieciom poznane bajki. W ten sposób kontynuowali nasz udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.



Efekty działania:
Założone cele zostały osiągnięte. Efektem naszego tygodniowego projektu było stworzenie wraz z dziećmi makiety Bajkolandii, którą zaprezentowaliśmy podczas Pikniku Rodzinnego w czerwcu bieżącego roku. Projekt, zarówno maluchom, jak i dorosłym bardzo się podobał. Wywnioskowałyśmy to z rozmów z dziećmi i ich rodzicami oraz z zaangażowania w nasze zajęcia.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Rodzice: pomoc w przygotowaniu Kącika Bajek, czytanie książek, ubranie dzieci na niebiesko, przynoszenie materiałów potrzebnych do stworzenia makiety;
- Gminna Biblioteka w Pruszczu: zwiedzanie biblioteki, czytanie wybranego utworu przez panią bibliotekarkę.


Informacje dodatkowe:
Projekt realizowany w ramach koncepcji pracy przedszkola "Samodzielność źródłem sukcesu".

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.przedszkolepruszcz.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl