strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-01-08 08:48 / 152
"Poznaję swoje ciało" - edukacja seksualna
Działanie opracowano w placówce:Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem
Słoneczna 26
85-348 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Adrianna Kuś, Magdalena Lica, Katarzyna Sochacka
magdalena.lica@op.pl,kummix@o2.pl,sowa36@onet.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:2011-2013
Forma zajęć:zajęcia terapeutyczne
Adresat zajęć:uczniowie, rodzice, nauczyciele, terapeuci
Cel działania:
Innowacja ma na celu rozwijanie odpowiednich zachowań związanych ze sferą seksualną u uczniów z autyzmem oraz właściwych sposobów reagowania dorosłych na przejawy ich seksualności (rodziców, nauczycieli, terapeutów, wolontariuszy).
Cele szczegółowe:
- dziecko potrafi identyfikować się z własną płcią;
- dziecko potrafi wskazać różnice w budowie ciała dziewczynki i chłopca;
- dziecko potrafi zachować dystans fizyczny w kontakcie z różnymi osobami (dziecko stosuje odpowiednie formy kontaktu w zależności od relacji z daną osobą);
- dziecko nazywa w prawidłowy sposób miejsca intymne (np. penis, srom, piersi itp.);
- dziecko dba o higienę własnego ciała;
- dziecko przestrzega zasad obowiązujących w różnych sytuacjach społecznych (załatwianie potrzeb fizjologic w miejscach do tego przeznaczonych);
- dziecko dostrzega zmiany zachodzące w miejscach intymnych(dojrzewanie);
- rodzice wspierają sferę seksualną własnego dziecka;
- nauczyciele, terapeuci dbają o poszanowanie sfery intymnej

Szczegółowy opis działania:

Realizacja innowacji przebiega wielotorowo tzn. poprzez:

- współpracę z zespołem terapeutów i wolontariuszy;

- współpracę z rodzicami;

- zajęcia z uczniami (ośrodka i podopiecznymi punktu konsultacyjnego).

 

W związku z powyższym stosowane są rożne formy prowadzenia zajęć:

- cykliczne zajęcia grupowe dla dzieci z ośrodka;

- indywidualne spotkania terapeutyczne w punkcie konsultacyjnym;

- warsztaty z rodzicami, w tym również zorganizowanie spotkania ze specjalistą z zakresu seksuologii;spotkania z zespołem terapeutów z ośrodka, nauczycielami z klas integracyjnych i klas specjalnych.

 

W roku szkolnym 2011/2012 innowacja obejmowała:

- uczniów ośrodka,

- podopiecznych punktu konsultacyjnego

- rodziców dzieci

- terapeutów ośrodka

- nauczycieli klas specjalnych dla dzieci z autyzmem ZS nr 29

- nauczycieli klas integracyjnych ZS nr 29.

 

W roku szkolnym 2012/13 dodatkowo włączeni zostaną wolontariusze, uczniowie klas specjalnych, uczniowie grupy integracyjnej „O" ZS nr 29 oraz uczniowie klas IV-VI.

 

Innowacja w roku szkolnym 2011/21 zawierała następujące działania:

- cykliczne zajęcia grupowe w ośrodku (tematyka: świadomość płci - jestem dziewczynką, jestem chłopcem, charakterystyczny dla danej płci ubiór, różnice między dziewczynką a chłopcem, nazewnictwo miejsc intymnych, poszanowanie własnej intymności) - zajęcia realizowane w grupie dzieci 5-7 letnich;

- indywidualne spotkania terapeutyczne w punkcie konsultacyjnym (tematyka - program o dojrzewaniu płciowym dziewcząt - zmiany w okresie dojrzewania, ochrona intymnych części ciała, higiena dojrzewającej dziewczyny - nauka przyklejania i odklejania podpasek, higieniczne usuwanie ich, itp.);

- program profilaktyczny - ochrona przed wykorzystaniem seksualnym; „dobry i zły dorosły" (co wolno dorosłym, co jest w kontaktach z nimi niedozwolone), sytuacje niebezpieczne („nieznajomy"), odgrywanie scenek z „nieznajomym", przedział wiekowy - młodzież w wieku 12-18 lat;

- warsztaty z rodzicami, przeprowadzenie ankiety dotyczącej ich postawy wobec seksualności dzieci, oczekiwań związanych z edukacją seksualną, analizowanie zgłoszonych przez nich tematów związanych z tą sferą, tworzenie możliwości do wymiany doświadczeń między rodzicami. Dzięki tym działaniom udało się dostosować treści realizowanych zajęć do oczekiwań rodziców oraz zaprosić do współpracy specjalistów(zaproszenie seksuologa - poprowadzenie spotkania w formie pogadanki, podczas spotkania poruszane były tematy zgłoszone przez rodziców, np.: jak reagować na przejawy masturbacji dziecięcej, jak przygotować dziecko do okresu dojrzewania, do pierwszej miłości, kontaktu z płcią przeciwną);

- spotkania z zespołem terapeutów z ośrodka, nauczycielami z klas integracyjnych i klas specjalnych - uwrażliwianie na kwestie związane z seksualnością uczniów, dzielenie się doświadczeniami.



Efekty działania:
- poszerzenie kompetencji uczniów ośrodka w zakresie wiedzy o własnej płci i kwestiach z nią z wiązanych (różnicowanie płci, dobieranie odpowiedniego ubioru, dbanie o ochronę swojej intymności w miejscach publicznych itp.);
- wdrożenie odpowiednich umiejętności u podopiecznych punktu konsultacyjnego, m.in. przygotowanie do miesiączki, reagowanie na niebezpieczeństwo ze strony "obcego";
- zmiana nastawienia rodziców do kwestii edukacji seksualnej swoich dzieci;
- stworzenie bazy pomocy dydaktycznych wykorzystywanych podczas zajęć z edukacji seksualnej (materiał obrazkowy, filmy);
- opracowanie "Kodeksu etycznego" - zbioru zasad skierowanych do nauczycieli, rodziców, wolontariuszy, terapeutów, mających na celu uwrażliwianie na kwestie związane z seksualnością dzieci niepełnosprawnych, ochronę i poszanowanie ich sfery intymnej. Kodeks motywuje dorosłych do wprowadzania w życie dzieci podstawowych umiejętności związanych ze sferą seksualną. Został zatwierdzony przez radę pedagogiczną.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- ścisła współpraca ze wszystkimi podmiotami ZS nr 29, wdrażanie odpowiednich postaw wobec kwestii seksualności dzieci z niepełnosprawnością u wszystkich członków rad pedagogicznych przedszkola, szkoły i ośrodka;
- współpraca ze specjalistą (konsultowanie działań związanych z innowacją), dr Izabelą Fornalik, która jest pedagogiem specjalnym, edukatorem seksualnym, wykładowcą na kilku uczelniach, m.in. na Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorką pierwszych w Polsce poradników na temat seksualności osób niepełnosprawnych.

Informacje dodatkowe:
Plany związane z dalszą realizacją innowacji "Poznaję swoje ciało":
- rozszerzenie idei "Kodeksu Etycznego" wśród klas integracyjnych ZS nr 29 (przy współpracy z nauczycielem prowadzącym zajęcia z wychowania do życia w rodzinie);
- prowadzenie zajęć z elementami edukacji seksualnej w klasie integracyjnej oraz w klasach specjalnych małolicznych dla dzieci z autyzmem (tzw. diadach);
- kontynuacja spotkań z rodzicami dających szansę na wymianę doświadczeń, rozwiązywanie bieżących kwestii związanych ze sferą seksualną ich dzieci;
- zapraszanie do placówki specjalistów na spotkania z rodzicami (edukatorów seksualnych, seksuologów, lekarzy);
- zorganizowanie spotkania dla wolontariuszy współpracujących z ośrodkiem mającego na celu zobligowanie do przestrzegania "Kodeksu Etycznego".




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl