Cel działania:Celem realizacji projektu Szkoła Humanitarna było rozpowszechnienie wśród młodzieży szkolnej i społeczności lokalnej wiedzy na temat ubóstwa i nieposzanowania praw pracowników z krajów Globalnego Południa. Ponadto, uświadomiono odbiorcom projektu, że część rzeczy codziennego użytku powstaje w miejscach pracy, gdzie nie są zachowane prawa pracownicze, a warunki urągają godności człowieka. Kształcono także postawy wychowawcze poprzez podkreślanie znaczenia osobowości człowieka, a nie ocenianie przez pryzmat posiadanej markowej odzieży.
Szczegółowy opis działania:Szkoła Humanitarna jest to roczny projekt edukacyjny skierowany do różnych typów szkół w Polsce. Jego celem jest zwiększenie wiedzy uczniów i uczennic z zakresu globalnych zależności na przykładzie trzech tematów: prawa do wody, edukacji, dostępu do żywności. Jego zadaniem jest także kształtowanie u młodzieży postaw odpowiedzialności i solidarności z mieszkańcami krajów Południa.
Jesienią 2010 roku, po przystąpieniu ZSS do projektu, powstał w placówce Klub Szkoły Humanitarnej zrzeszający 14 członków z trzech oddziałów, ale liczba uczniów realizujących wszystkie elementy projektu wyniosła 30. Członkowie klubu i ich opiekun odbyli szkolenie w ramach Edukacji Globalnej. Do realizacji wybrali obszar: prawa człowieka, tworząc projekt Metka i kod kreskowy źródłem tajemnic.
Spotkania klubu odbywały się raz w tygodniu, podczas których opracowano regulamin klubu, wydano gazetkę, pisano bloga, a także umieszczano informacje na stronie internetowej szkoły. Zrzeszeni zajęli się dystrybucją pisma Pomagamy oraz stworzeniem szkolnej biblioteczki z literaturą i filmami na temat kluczowych zagadnień projektu. Przygotowali ulotki z edukacji globalnej i zagadnień szkoły humanitarnej. Powyższe materiały zostały wykorzystane również w akcji pedagogizacji rodziców uczniów podczas wywiadówek.
Zajęcia z edukacji globalnej dla młodzieży przeprowadzono na lekcjach biologii (Wpływ głodu na organizm człowieka), geografii (Sudan - w poszukiwaniu wody),godzinach wychowawczych (Prawa człowieka). Objęto nimi 600 uczniów z wszystkich typów szkół wchodzących w skład zespołu szkół.
Wielkim zainteresowaniem społeczności szkolnej, zaproszonych gości z PAH-u oraz mediów, cieszyło się przedstawienie- pokaz mody, podsumowujące projekt, a ukazujące proces powstawania ubrań w krajach, gdzie nagminnie łamane są prawa człowieka.
Efekty działania:Otrzymanie Certyfikatu Szkoły Humanitarnej Polskiej Akcji Humanitarnej.
Ponadto:
- przygotowanie prezentacji multimedialnych,
- przygotowanie ulotek,
- zwrócenie uwagi na skutki globalnej produkcji,
- uzmysłowienie konieczności sprawdzania zawartości szafy, pod kątem mody i etyki,
- pokaz mody z surowców wtórnych,
- podniesienie świadomości młodzieży i dorosłych na temat miejsca i sposobu powstawania rzeczy codziennego użytku, w tym ubrań i obuwia,
- zwrócenie uwagi na możliwość przekazania rzeczy z własnej szafy na cele charytatywne lub oddania ich w drugi obieg,
- zwracanie uwagi na metkę, a nie markę ubioru,
- świadome dokonywanie zakupów.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Dominika Rypa - Polska Akcja Humanitarna, biuro w Toruniu ( zakres - edukacja globalna),
Adam Markuszewski - Centrum Edukacji Obywatelskiej ( zakres - metoda projektu),
Joanna Bryszewska - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie (zakres - realizacja wspólnych projektów).
Informacje dodatkowe:W kolejnych latach uczniowie zrzeszeni w Klubie Szkoły Humanitarnej przygotowują projekty z Edukacji Globalnej. W czerwcu 2012 roku wraz z koordynatorem brali udział w Targach Szkół Humanitarnych w Białobrzegach, na którym obecni byli przedstawiciele Centrum Edukacji Obywatelskiej, Polskiej Akcji Humanitarnej, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Ministerstwa Rolnictwa i Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zss.q4.pl |