strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-10-25 20:20 / 123
CAŁA DWUDZIESTKA PISZE DYKTANDO
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 20 im. Henryka Sucharskiego we Włocławku
Gałczyńskiego 9a
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Anna Waliszewska, Renata Sieradzka
anna.waliszewska@sp20.com.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:corocznie, od roku 2003
Forma zajęć:konkursowa
Adresat zajęć:uczniowie klas IV-VI, nauczyciele, rodzice, absolw
Cel działania:
Cel główny: - propagowanie kultury języka polskiego w środowisku szkolnym.
Cele szczegółowe:
- poznawanie i rozumienie zasad ortograficznych,
- podniesienie poziomu kompetencji językowych uczniów,
- wyrabianie nawyku językowej dociekliwości poznawczej,
- popularyzacja konkursu jako jednej z form rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
- integracja społeczności lokalnej.


Szczegółowy opis działania:
  1. Wybór tematyki konkursu – Corocznie (od dziesięciu lat) tematyka konkursu jest związana z ważnymi wydarzeniami kulturalnym w kraju i w środowisku szkolnym, np. Mistrz fortepianu – z okazji Roku Chopinowskiego, Polska na czele Europy - przewodnictwo Polski w UE, Prawa człowieka, Żyjemy z pasją – hasła przewodnie Festiwalu nauki.
  2. Ogłoszenie konkursu wśród uczniów klas IV-VI – Poloniści ogłaszają konkurs, podając tematykę i zakres ocenianych wiadomości. Każdego roku kładzie się nacisk na wybrane zasady ortograficzne (np. pisownia wyrażeń przyimkowych albo pisownia „nie” z różnymi częściami mowy), dlatego w tekście występuje więcej przykładów z danej kategorii.   
  3. Eliminacje wstępne - W eliminacjach biorą udział wszyscy uczniowie klas IV – VI (ok. 360 dzieci), którzy piszą w jednym terminie zestaw dwudziestu trudnych wyrazów. Poziom przykładów jest zróżnicowany ze względu na trzy grupy wiekowe – łatwiejszy dla czwartoklasistów, trudniejsze dla klas V i VI. W wyznaczonym dniu nauczyciele wchodzą do klas i dyktują dzieciom zestawy wyrazów. Do finału przechodzi stu uczniów, którzy popełnili najmniej błędów (ok. 33 uczniów z każdej grupy wiekowej). Listy zakwalifikowanych do finału znajdują się na tablicy ogłoszeń przeznaczonych dla uczniów.
  4. Zaproszenie rodziców i nauczycieli do udziału w konkursie – Rodzice, nauczyciele (oprócz polonistów, którzy są członkami komisji konkursowej) i wszyscy zainteresowani wspólną zabawą są zapraszani do udziału w finale za pośrednictwem strony internetowej szkoły. Ponadto rodzice finalistów otrzymują imienne zaproszenia.
  5. Finał – Dyktando finałowe odbywa się podczas Festiwalu nauki (w sobotę, pod koniec maja lub na początku czerwca). Wszyscy uczestnicy (dzieci i dorośli) piszą ten sam, dość trudny tekst, ale zwycięzcy są wyłaniani w pięciu lub sześciu kategoriach: klasy IV, V, VI, nauczyciele, rodzice i goście (np. absolwenci). Co roku zapraszamy do udziału w konkursie przedstawicieli władz samorządowych. Podczas obrad jury uczestnicy konkursu mogą brać udział w zajęciach warsztatowych, wystawach i spotkaniach przygotowanych przez organizatorów Festiwalu nauki.
  6. Ogłoszenie wyników i nagrodzenie uczestników konkursu – Ogłoszenie wyników odbywa się tego samego dnia (po upływie ok. 2 godzin, w czasie sprawdzania prac uczestnicy biorą udział w imprezach festiwalowych). Zwycięzcy w każdej kategorii otrzymują tytuł Mistrza Ortografii, I i II Wicemistrza Ortografii oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez Samorząd Uczniowski i pozyskanych sponsorów. Ponadto każdy z finalistów dyktanda (dotyczy tylko uczniów) ma dodatkową szansę uzyskania nagrody specjalnej, ufundowanej przez dyrektora szkoły za udział w konkursie. W tym celu, bezpośrednio przed przystąpieniem do dyktanda, każdy z uczestników wrzuca do skrzynki wypełniony kupon konkursowy z danymi osobowymi (imię, nazwisko, klasa).
    Po ogłoszeniu wyników konkursu następuje losowanie nagrody specjalnej.


Efekty działania:
- wzrost zainteresowania uczniów udziałem w konkursach z języka polskiego,
- promocja działań szkoły w środowisku,
- zaangażowanie szerszej społeczności w działania edukacyjne szkoły,
- zintegrowanie środowiska szkolnego,
- sukcesy uczniów w konkursach międzyszkolnych:
-laureaci (2011r.) i finaliści (2007r., 2008r., 2009r., 2010r., 2011r.) Przedmiotowego Konkursu z Języka Polskiego,
-II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Języka Polskiego Słowo daję (2009 r.),
- I i II miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Językowym Nie taki diabeł straszny (2010r., 2011r.),
- dwukrotnie wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Polonistycznym Z ortografią na co dzień (2010r., 2011r.).


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
1. Samorząd uczniowski - pozyskanie środków na nagrody.
2. Wydawnictwo Nowa Era - ufundowanie nagród rzeczowych.
3. ANWIL S.A.- ufundowanie nagród rzeczowych.
4. Organizatorzy Festiwalu nauki (zespół zadaniowy) - przygotowanie sali, oprawa muzyczna i plastyczna imprezy.
5. Dyrektor szkoły - ufundowanie nagrody specjalnej.
6. Zespół polonistów - praca w jury konkursowym.


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.sp20.com.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl