Cel działania:- propagowanie kultury języka polskiego;
- kształcenie mówionego i pisanego języka dzieci podczas różnorodnych ćwiczeń, uwrażliwienie na bogactwo i piękno ojczystego języka;
- zapoznanie uczniów z różnorodnymi źródłami słownikowymi, poprawnym schematem językowym, sposobami konstruowania wypowiedzi;
- rozwijanie umiejętności samodzielnego tworzenia tekstów poetyckich materiałów dziennikarskich, swobodnej twórczości pozwalającej na wszechstronny rozwój dziecka;
- promowanie i motywowanie uzdolnionych uczniów.
Szczegółowy opis działania:Praca z dziećmi w integracyjnej klasie I była realizowana zgodnie z założeniami autorskiego programu rozwijania literackich uzdolnień uczniów. Spotykaliśmy się raz w tygodniu. Dzieci układały rymowanki, „bawiły się słowem”, tworzyły „dziwne wyrazy”. Wzbogacaliśmy język wypowiedzi wyszukując w słownikach synonimy użytych wyrazów, tworzyliśmy zwroty, porównania i epitety. Dzięki tej pracy teksty pisane przez dzieci były ciekawe i świadczyły o pewnym poziomie kultury czytelniczej. Zajęcia literackie polegały także na poznawaniu twórczości klasyków poezji dziecięcej (M. Konopnickiej, J. Tuwima, J. Brzechwy). Ponadto, śledziliśmy poczynania rówieśników i starszych kolegów uczniów, które publikowała prasa lokalna. Czytaliśmy dodatek do „Gazety Pomorskiej” – Bajbus oraz dodatek dla dzieci i młodzieży wydawany przez Miesięcznik Literacki „Akant”. Chętnie braliśmy udział w tzw. spotkaniach czytelniczych z twórcami poezji dziecięcej, organizowanych przez filie Miejskiej Biblioteki Publicznej. Odpowiadaliśmy na zaproszenia do udziału w konkursach literackich. Dość często uczniowie zdobywali nagrody i wyróżnienia.
Wszystkie formy aktywności uczniów zawsze były przez nas omawiane. Dzieci chętnie wypowiadały się na temat zdobytych doświadczeń. Uczyły się w ten sposób wymieniać poglądy i kształtowały swój gust literacki.
Edukacja literacka to nie jedyna forma oddziaływań, w której uczestniczyli uczniowie. Stałym elementem naszych spotkań było słuchanie popularnych utworów muzyki klasycznej. Stawała się dla nich inspiracją, wyzwalała pozytywne emocje, wyciszała i rozbudzała wyobraźnię.
Proponowane formy pracy intelektualnej wzbogacały i rozwijały dzieci, zachęcały do kontynuowania tych zainteresowań. Stworzyły możliwość pożytecznego wypełnienia czasu wolnego dzieci i stały się ciekawą ofertą szkoły w zakresie zajęć pozalekcyjnych.
Efekty działania:Praca i zabawa słowem daje nam radość, służy nawiązywaniu kontaktów, promuje szkołę. Uczniowie zdobywają nowe doświadczenia, smakują radość z sukcesów, poznają gorycz porażki.
Piszemy teksty do gazet i czasopism. Możemy pochwalić się tomikami naszych wierszy. Nasze sukcesy:
- wyróżnienie w VI Ogólnopolskim Konkursie Literackim "Mój wiersz o Chopinie";
- wyróżnienie w I Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim o Laur K. Janicjusza w Żninie;
- nagroda główna w IX Konkursie na Baśń "Pewnego dnia";
- nagroda główna w IX i X Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim "Otwórzmy okna";
- III, IV, V i VII m. w IV Konkursie Poetyckim Kujawskiego Stowarzyszenia Literatów;
- II i III nagroda w konkursie Zarządu Rejonowego PCK;
- wyróżnienie w Międzyszkolnym Konkursie Maskotka Fundacji Benignus;
- wyróżnienie w VI edycji konkursu "Wiosna na Kujawach" w Osięcinach.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Gazeta Pomorska,
- Miejskie Biblioteki Dziecięce,
- Organizatorzy Konkursów Literackich (muzea, domy kultury, placówki oświatowe, organizacje społeczne).
Współpraca dotyczyła organizacji konkursów, warsztatów i spotkań literackich.
Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.sp20.com.pl |