strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-09-04 14:26 / 105
Informatyka, zajęcia komputerowe
Działanie opracowano w placówce:Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
Żwirki i Wigury 15 i 21
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Alicja Wolter
awolter@op.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Od 2004 roku. Obecnie realizowana jest IX edycja konkursu.
Forma zajęć:Konkurs z informatyki o zasięgu wojewódzkim.
Adresat zajęć:Uczniowie niepełnosprawni w wieku od 7 do 23 lat.
Cel działania:
- wspólna zabawa z komputerem,
- popularyzacja programu graficznego Paint,
- wytworzenie atmosfery zachęcającej do nauki,
- kształtowanie postaw kreatywnych,
- umożliwienie zaprezentowania swojego talentu,
- zdobywanie doświadczenia w rywalizacji z rówieśnikami,
- wzbogacenie życia szkoły o nowe, atrakcyjne formy.


Szczegółowy opis działania:

Od 2004 roku organizowany jest w SOSW w Toruniu Wojewódzki Konkurs z Informatyki – „Mistrz Grafiki Komputerowej”. Konkurs kierowany jest do wszystkich uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w wieku od 7 do 23 lat. Pozwala wykazać się talentem i ekspresją malarską z wykorzystaniem graficznego programu komputerowego. W edukacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie ważne jest pobudzanie aktywności, stymulowanie do wysiłku, stwarzanie sytuacji umożliwiających odniesienie sukcesu. Dlatego też, tematyka kolejnych edycji konkursu każdorazowo zintegrowana jest ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym, z ważnymi wydarzeniami aktualnie dziejącymi się w szkole, w regionie i w kraju.

Tematyka kolejnych edycji konkursu:

I edycja (rok 2004) – z uwagi na fakt, iż patronem Specjalnego Ośrodka Szkolno– Wychowawczego w Toruniu jest Janusz Korczak, za inspirację prac I edycji konkursu przyjęto słowa: Dzieci! Dumne miejcie zamiary, górne miejcie marzenia i dążcie do sławy. Coś z tego zawsze się stanie”.

II edycja (rok 2005) – rok 2004 został ogłoszony przez Parlament Europejski Rokiem Edukacji przez Sport. Tematyka prac plastycznych II edycji konkursu obejmowała sport oraz zasady fair play we współzawodnictwie sportowym dzieci i młodzieży. Była podsumowaniem licznych wydarzeń i imprez sportowych, które promowały wartości olimpizmu.

III edycja (rok 2006) - tematyka prac konkursowych dotyczyła wiedzy na temat znajomości własnych praw i obowiązków. W szkolnych programach nauczania problematyka ta wchodzi w zakres wielu przedmiotów. Konkurs był okazją do tworzenia takiego klimatu w szkole, aby wiedza dotycząca praw i obowiązków ucznia mogła zostać poszerzona i utrwalona, a uczeń zachęcony do wyrażenia swojej opinii, formułowania poglądów, do swobodnej wypowiedzi w nieco innej, być może bardziej spontanicznej formie, jaką jest ekspresja plastyczna.

IV edycja (rok 2007) - bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, promowanie zachowań jednoznacznie negujących przestępstwo, walkę z obojętnością społeczną na krzywdę drugiego człowieka.

V edycja (rok 2008) –promocja Torunia, przybliżenie historii miasta, które ubiega się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Nadesłane na konkurs prace były interesującą opowieścią o naszym wspaniałym mieście, o jego mieszkańcach i tradycjach.

VI edycja (rok 2009) – z uwagi na fakt, iż we wrześniu 2009 roku Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy w Toruniu obchodził 45. rocznicę powstania - tematyka tej edycji konkursu ponownie dotyczyła osoby patrona naszego Ośrodka – Janusza Korczaka.

VII edycja (rok 2010) – w roku 2010 przypadała 200. rocznica urodzin Fryderyka Chopina, rok ten został ogłoszony przez Konferencję Generalną UNESCO Rokiem Chopinowskim. Konkurs był wspaniałą okazją do odidealizowania Chopina i pokazania go jako młodego człowieka, który miał swoje małe problemy, lubił spacery, słuchanie muzyki
w karczmie, pierwsze miłości...

VIII edycja (rok 2011) – „Pieskie dole i niedole” - wykonywanie prac graficznych o tej tematyce było wspaniałą okazją do rozmowy dotyczącej życia psów, otoczenia zwierząt oraz warunków w jakich one przebywają. Tematyka skłaniała do refleksji nad zwierzętami, nad ich losem. Służyła wyrabianiu właściwej etycznej postawy wobec zwierząt.

IX edycja (rok 2012, tegoroczna edycja konkursu) – w czerwcu byliśmy świadkami wielkiego sportowego wydarzenia – Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012, oficjalnie UEFA EURO 2012. To sportowe wydarzenie było czasem radości, przestrzegania reguł, szacunku dla przeciwnika. Dlatego też ta edycja konkursu o nazwie „Zasady fair play w życiu i sporcie” propaguje zachowania fair play, zasady czystej gry, którymi powinni kierować się nie tylko sportowcy ale i my wszyscy w życiu codziennym.

 

Przebieg konkursu

Wykonane w macierzystych szkołach dwie prace graficzne (z każdego etapu edukacyjnego) przesyłane są drogą elektroniczną na specjalnie utworzone do celów konkursu konto pocztowe: sosw_torun@op.pl Rozstrzygnięciem konkursu jest komisyjne wyłonienie najpiękniejszych, najciekawszych prac, autorzy tych prac otrzymują zaszczytny tytuł Mistrza Grafiki Komputerowej dla każdego etapu edukacyjnego, tzn.

  • Mistrz Grafiki Komputerowej dla ucznia Szkoły Podstawowej
  • Mistrz Grafiki Komputerowej dla ucznia Gimnazjum
  • Mistrz Grafiki Komputerowej dla ucznia Zasadniczej Szkoły Zawodowej
  • Mistrz Grafiki Komputerowej dla ucznia Szkoły Przysposabiającej do Pracy
  • Mistrz Grafiki Komputerowej dla ucznia Zespołów Edukacyjno - Terapeutycznych

Cechą szczególną tego konkursu było znalezienie formuły, która pozwala uczniom poszczególnych etapów edukacyjnych nie tylko doskonalić umiejętności posługiwania się programem graficznym, lecz przede wszystkim odnosić radość z osiąganych sukcesów, nabierać pewności siebie, wierzyć we własne możliwości twórcze. Ważna jest tu również korelacja tematyki konkursu z innymi zajęciami edukacyjnymi polegająca na wieloprzedmiotowym spojrzeniu na realizowane zagadnienia.



Efekty działania:
Dzięki udziałowi w konkursie uczeń:
• doskonali umiejętność posługiwania się programem graficznym Paint,
• planuje i wykonuje pracę na określony temat,
• dostrzega, jak piękne i ciekawe prace powstają za pomocą programu graficznego,
• odnosi radość z osiąganych sukcesów,
• nabiera pewności siebie, wierzy we własne możliwości twórcze.
Organizacja konkursu wzbogaca także wiedzę nauczyciela realizującego tego rodzaju przedsięwzięc. Dzięki temu zdobywa doświadczenie dotyczące:
• planowania i organizacji pracy obejmującej swoim zasięgiem szkoły województwa kujawsko-pomorskiego,
• przygotowania uczniów do rywalizacji z rówieśnikami,
• weryfikacji umiejętności uczniów w bardziej prestiżowych przedsięwzięciach na forum całego województwa.
Podsumowanie kolejnych edycji umieszczane jest na naszej oficjalnej witrynie www. Nasz adres: http://www.sosw.torun.pl. Taka forma działalności pozwala na wymianę doświadczeń i łatwą komunikację.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
• Uczniowie z następujących szkół:
- Zespół Szkół Specjalnych w Brodnicy
- Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 3 w Bydgoszczy
- Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Grudziądzu
- Zespół Szkół Specjalnych w Grudziądzu
- Zespół Szkół w Karnowie
- Zespół Szkół Specjalnych w Koronowie
- Zespół Szkół nr 2 w Sępólnie Krajeńskim
- Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Toruniu
- Zespół Szkół nr 26 w Toruniu
- Zespół Szkół nr 5 w Rypinie
- Zespół Szkół nr 6 w Toruniu
- Zespół Szkół nr 2 w Sępolnie Krajeńskim (Odział Zamiejscowy w Więcborku)
- Zespół Szkół Specjalnych w Świeciu
- Szkoła Podstawowa nr 20 we Włocławku
• Rada Rodziców SOSW w Toruniu (współfinansowanie nagród w konkursie),
• Dyrektor SOSW w Toruniu (współfinansowanie nagród w konkursie).


Informacje dodatkowe:
1. Zainteresowanie konkursem przerosło moje najśmielsze oczekiwania.
2. Nauczyciele, którzy nie zostali powiadomieni o konkursie, a dowiedzieli się o nim z naszej oficjalnej witryny www przysyłali e-maile z zapytaniem o możliwość wzięcia udziału w konkursie.
3. Konkurs otrzymał bardzo pozytywne opinie także z uwagi na fakt, że jest skierowany również dla uczniów Zespołów Edukacyjno–Terapeutycznych. Okazuje się, iż organizatorzy innych konkursów bardzo często po prostu zapominają o uczniach ZET, którzy nie mają możliwości twórczego wykazania się i rywalizacji z rówieśnikami.
Zebrane obserwacje, spostrzeżenia, efekty wynikające z organizacji dziewięciu dotychczasowych edycji konkursu jednoznacznie wskazują, iż projekt ten z całą pewnością będzie kontynuowany w latach następnych.
Szczegółowe informacje o kolejnych edycjach Wojewódzkiego Konkursu z Informatyki "Mistrz Grafiki Komputerowej" http://www.sosw.torun.pl/konkursy_pliki/konkurs_grafika.html




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl