strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-06-11 20:29 / 89
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kontekście zmian w prawie oświatowym
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 11 im. Pablo Nerudy w Toruniu
Gagarina 36
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:koordynatora do planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:część działań ma charakter stały, a pozostałe ustalane są na rok szkolny
Forma zajęć:Szkolenia, praca w Zespołach, zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie wymagający pomocy psycholog.-pedagog.
Cel działania:
Wdrożenie rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Szczegółowy opis działania:

1. Powołanie koordynatora do planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

2. Udział koordynatora w szkoleniach zewnętrznych dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kontekście nowych rozporządzeń MEN.

3. Szkolenie rady pedagogicznej przez doradcę metodycznego.

4. Szkolenia nauczycieli na zespołach przedmiotowych przez koordynatora.

5. Dokonanie zmian w Statucie szkoły.

6. Opracowanie dokumentów:

- Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

- Procedury warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów.

- Regulamin funkcjonowania zespołu planującego i koordynującego pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole.

- Karty Indywidualnych Potrzeb Uczniów i Planów Działań Wspierających.

7. Prowadzenie działań pedagogicznych mających na celu: rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów, rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.

8. Powołanie zespołów ds. planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

9. Szkolenia nauczycieli podczas zebrań zespołu ds. planowania i koordynowania  pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

10. Praca nauczycieli w zespołach.

11. Założenie Kart Indywidualnych Potrzeb dla uczniów.

12. Ułożenie Planów Działań Wspierających.

13. Przeprowadzenie szkoleń dla rodziców:

- Szkolenie przedstawicieli rad oddziałowych rodziców na temat zmian prawa oświatowego.

- Pedagogizacja rodziców podczas cyklicznych spotkań prowadzonych przez logopedę i nauczyciela terapeutę pedagogicznego.

- Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce.

- Udzielanie porad i konsultacji rodzicom i prawnym opiekunom uczniów z trudnościami logopedycznymi i specyficznymi trudnościami w nauce.

14. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Toruniu.

15. Dokonanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 

 



Efekty działania:
1. Nauczyciele są przygotowani do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kontekście nowych rozporządzeń MEN.
2. Założenie 77 Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia.
3. Udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w formie zajęć logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych, dydaktyczno-wyrównawczych.
4. Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniów z oddziałów dokonanej w kwietniu i maju 2012r.; 37% dzieci kończy terapię w trakcie jednego roku szkolnego, co skutkuje sukcesami w nauce.
5. Rodzice uczniów chętnie uczestniczą w szkoleniach i zajęciach otwartych; otrzymują dodatkowe informacje i materiały do ćwiczeń z dzieckiem w domu.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
1. Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu oraz CKU Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i doskonalenia Nauczycieli – dostosowanie szkoleń do potrzeb nauczycieli.
2. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Toruniu: kierowanie uczniów na badania psychologiczno-pedagogiczne oraz udzielanie porad i konsultacji rodzicom i nauczycielom.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl