strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-06-06 14:44 / 84
Wojewódzki Konkurs Literacki - W zaczarowanym świecie baśni, czyli praca nad rozwojem wyobraźni z wykorzystaniem globalnej sieci elektronicznej.
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 32 im. Floriana Kaji z Oddziałami Sportowymi i Dwujęzycznymi w Bydgoszczy
Bałtycka 59
85-707 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Ewa Wiśniewska - Szawluk, Małgorzata Chudzińska
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:praca całoroczna, finał konkursu
Forma zajęć:zajęcia lekcyjne, warsztaty, turniej, konkurs
Adresat zajęć:uczniowie klas IV woj. kujawsko-pomorskiego
Cel działania:
Cel główny:
Rozwijanie i kształtowanie zainteresowań i pasji literackich i informatycznych; wspieranie aktywności uczniowskiej oraz kształcenie umiejętności przeżywania sukcesów i porażek poprzez pobudzanie chęci do podejmowania działań twórczych wykraczających poza program szkolny.

Cele szczegółowe:
 uczeń rozwija wyobraźnię i odnajduje w utworach ogólne sensy,
 rozpoznaje wartości reprezentowane w utworze, potrafi ocenić zachowania bohaterów,
 umiejętnie i rozsądnie posługuje się globalną siecią, zna jej zalety i korzyści, jest świadomy zagrożeń,
 samodzielnie loguje się na witrynie internetowej szkoły, rozwiązuje test, przesyła go na serwer,
 doskonali umiejętności w zakresie posługiwania się programami Paint, Microsoft Office Word i Power Point,
 nabiera umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uświadamia sobie swoje mocne strony.


Szczegółowy opis działania:

   Dla wielu ludzi na świecie baśnie stanowią najdroższe wspomnienie dzieciństwa, wspomnienie pierwszej               książkii pierwszego wzruszenia literackiego. Nic dziwnego, bowiem gatunek ten można zaliczyć do najstarszych form literatury dziecięcej, dla którego nie istnieją granice geograficzne, gdyż wędruje z tymi, którzy go opowiadają, ciągle znajdując nowych czytelników.

W krainie baśni jest pełno królewien i królewiczów, wróżek i krasnoludków, diabłów, smoków, potworów,                  siłaczy i czarnoksiężników. Ale jest też w tej krainie Dobro i Zło, dwie moce niezmiennie toczące ze sobą walkę, w której prawie zawsze zwycięża Dobro.

Baśnie, dzięki temu, że wykorzystują fantazję, łatwiej wprowadzają w wiele problemów współczesności. Uczą przewidywać i wyciągać wnioski z postępowania bohaterów. Angażują też przeżycia pozytywne po stronie Dobra, ułatwiając w ten sposób kształtowanie pierwszych pojęć moralnych. Pokazują zatem, jak wspaniały jest świat czystej wyobraźni, i że może on być równie ciekawy, jak świat rzeczywisty.

Utwory baśniowe rozwijają także wrażliwość estetyczną poprzez piękno formy, języka, opisów, uczą rozumienia ludzi innych ras i narodów, zapoznają z ich obyczajami, geografią i przyrodą. Są zatem ważnym środkiem wychowania współczesnego człowieka.

Trudno wyobrazić sobie dziecko pozbawione fantazji i wyobraźni. Kraina fantazji to kraina dobra, piękna                  i cudownych marzeń, miejsce, w którym można stać się kimś wyjątkowym i niezwykłym, gdzie niespełnione marzenia stają się nagle realne. To tu można zdobyć sławę i zyskać wiernych przyjaciół, pokonać groźnego  smoka i pomóc skrzywdzonemu.

I na tym właśnie polega fenomen baśni. Swoista logika i nieskomplikowana moralność tych utworów pozwalają uwierzyć, że Dobro zawsze zwycięży, a uczciwość i sprawiedliwość zostaną nagrodzone.

                                                             

     Konkurs podzielony jest na etapy. Jego realizacja opiera się na kształtowaniu postaw pożądanych wśród uczniów poprzez uświadomienie mocnych stron każdego członka grupy, jako potencjału do pracy z drugim człowiekiem oraz umiejętności aktywnego doznawania piękna, dobra  i przeniesieniu tych wartości na działanie. A ponieważ w procesie komunikowania się ludzi to właśnie Internet coraz częściej, chcąc, nie chcąc odgrywa bardzo ważną rolę, zatem od pierwszego zetknięcia się dziecka z tym źródłem informacji należy kreować takie sytuacje, które dadzą dziecku możliwość samodzielnego odkrycia niezaprzeczalnych zalet i korzyści, jakie niesie ze sobą globalna sieć.

 

W pierwszym etapie w projekcie biorą udział wszyscy uczniowie z klas czwartych. Przez cały rok poznają baśnie z podstawowego kanonu lektur, poznają terminologię związaną z wyznacznikami baśni i podejmują pierwsze próby napisania tej formy wypowiedzi, wykorzystując w tym celu program Word oraz ilustrują opowieść w programie Paint. Przesyłają prace na adres mailowy biblioteki szkolnej. Wydrukowane prace zostają zaprezentowane w formie wystawy i  pozostają w zbiorach biblioteki jako publikacja.

 

W drugim etapie wszyscy uczniowie przystępują do turnieju baśniowego, (test na piloty - Testico), na podstawie którego wyłonione zostaną osoby do udziału w konkursie na szczeblu wojewódzkim. Dzieci otrzymują obowiązującą listę lektur, a następnie przystępują do półfinału – rozwiązują test wielokrotnego wyboru.

 

       Etap trzeci projektu to konkurs internetowy. Przeprowadzany jest   w pracowni internetowej każdej szkoły, która zgłosiła swoich reprezentantów. Uczeń otwiera stronę internetową szkoły-organizatora konkursu, pobiera plik, rozwiązuje test i przesyła go na adres mailowy organizatora. Na podstawie poprawnych odpowiedzi wyłaniani są finaliści.

 

          W finale – etapie czwartym – finaliści przygotowują prezentację   w programie Power Point i przedstawiają ją przed jury, które wyłania laureatów, biorąc pod uwagę wszystkie wykonane przez poszczególnych uczniów zadania. W bieżącym roku szkolnym każdy z finalistów przygotował na finał prezentację multimedialną w programie Power Point lub Prezi na temat: „Magiczna moc w walce ze złem. W jaki sposób w baśniach bohaterowie wykorzystują magiczne właściwości, aby dobro triumfowało?”

 

Każdą prezentację jury  oceniało w 4 kategoriach:

- sposób prezentacji tematu – uczeń powinien starać się nie czytać tekstu ze slajdów;

- wartość merytoryczna przedstawianych treści – dobór utworów, nie tylko z kanonu lektur, trafność argumentów;

- język, płynność, poprawność wypowiedzi – zwracaliśmy uwagę m.in.: na błędy językowe, budowę zdań;

- czas wypowiedzi – nie mógł przekroczyć 3 min.

 

Wierzymy, że przyjęta przez nas formuła półfinału konkursu  z wykorzystaniem globalnej sieci internetowej   w znacznym stopniu ułatwia  wzięcie udziału w konkursie, a wykorzystanie  technologii komputerow-informacyjnej sprawia, że staje się on atrakcyjną formą rywalizacji miedzy uczniami województwa kujawsko-pomorskiego.





Efekty działania:
1. Zapoznanie z literaturą o wartościach uniwersalnych, ponadczasowych.
2. Rozwój wyobraźni.
3. Umiejętność rywalizacji z innymi.
4. Sprawność posługiwania się komputerem i programami Word, Paint, Power Point (Prezi.).


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Nauczyciele (poloniści i informatycy) ze szkół województwa kujawsko-pomorskiego.
Rodzice uczestników konkursu.
Rada Rodziców przy ZS 21 w Bydgoszczy.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl