strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-06-02 12:22 / 82
Realizacja programu edukacji regionalnej "Dzieje Torunia".
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 6 w Toruniu
Łąkowa 13
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Aleksandra Bobecka
szkolapodstawowa6torun@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Program edukacji regionalnej "Dzieje Torunia" realizowany jest od września 2005 roku
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne - koło historyczne
Adresat zajęć:uczniowie klas 4-6
Cel działania:
Celem nadrzędnym programu "Dzieje Torunia" jest zainteresowanie ucznia, mieszkańca Torunia, najbliższym środowiskiem i specyfiką regionu, ukazanie piękna Torunia i możliwości kulturalnych, ekonomicznych, obyczajowych miasta, przygotowanie młodego człowieka do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości.
Cele szczegółowe:
- poznanie najbliższego środowiska i specyfiki regionu,
- nabywanie szacunku do tradycji regionu jako dorobku kulturowego, obyczajowego, ekonomicznego,
- poznanie osób będących autorytetem w środowisku lokalnym,
- uwrażliwianie na piękno i niepowtarzalność różnych miejsc w najbliższej okolicy,
- budzenie zainteresowania historią miasta,
- kształtowanie emocjonalnego związku z Toruniem,
- nauczenie się ciekawego i aktywnego spędzania wolnego czasu,
- dostrzeganie roli mieszkańców w środowisku.

Szczegółowy opis działania:

   Zadaniem koła historycznego i zajęć związanych z realizacją programu edukacji regionalnej "Dzieje Torunia" jest zainteresowanie dziecka przeszłością miasta Torunia, poznanie najbliższego środowiska, specyfiki Torunia, zainteresowanie kulturą, tradycjami, możliwościami miasta i jego mieszkańców, rozwijanie postaw patriotyzmu lokalnego poprzez okazywanie szacunku osobom zasłużonym, autorytetom toruńskim, poznawanie działalności honorowych obywateli miasta Torunia.

   Realizacja programu ma inspirować uczniów do twórczej aktywności, wykorzystać ich zdolności, chęci poszerzania swoich zainteresowań, uczyć efektywnego współdziałania w grupie, oceniania własnej nauki, wiedzy i przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności.

   Opracowany przeze mnie program jest realizowany wśród uczniów klas 4-6. Bloki tematyczne są tak skonstruowane, że można wybierać z nich treści do realizacji w zależności od potrzeb czy ofert, które np. dyktuje kalendarz imprez kulturalnych miasta czy placówki muzealne. W trakcie realizacji programu można urozmaicać go o nowe treści. Program pozwala też na wnoszenie propozycji uczniów, wyboru przez nich tematów z bloku treści edukacyjnych programu, powracania do treści, które wzbudzały szczególne zainteresowanie i sprawiały autentyczną przyjemność np. uczniowie w roli przewodników po Toruniu.

   Program podzielony jest na dziewięć bloków tematycznych obejmujących treści pozwalające poznać uczniowi dzieje miasta Torunia od czasów najstarszych, po dzień dzisiejszy.

Treści edukacyjne obejmują następujące bloki tematyczne:

 1.    Toruń- moje miasto dzisiaj:

         - położenie miasta,

         - symbole miasta,

         - liczba mieszkańców,

         - miejsca użyteczności publicznej,

         - lokalizacja zakładów pracy,

         - Toruń na Liście Dziedzictwa Kulturalnego UNESCO.

 2.     Historyczne początki Torunia:

         - geneza miasta,

         - data lokacji Torunia,

         - najważniejsze wydarzenia historyczne z dziejów miasta.

  3.    Historia Szkoły Podstawowej nr 6 w Toruniu:

         - lokalizacja szkoły,

         - specyfika dzielnicy Mokre,

         - wydarzenia historyczne związane ze szkołą,

         - sławni absolwenci,

         - kroniki szkolne,

         - sztandar szkoły i jego symbolika.

  4.    Legendy toruńskie:

         - wyjaśnienie i zrozumienie pojęcia „legenda”,

         - legendy toruńskie,

         - lokalizacja miejsc, obiektów opisanych w toruńskich legendach.

  5.    Toruń- miasto twierdza:

         - historia umocnień toruńskich,

         - kolejne etapy budowy twierdzy Toruń,

         - znaczenie twierdzy dawniej i w czasach dzisiejszych.

  6.    Muzea toruńskie i ich zbiory:

         - lokalizacja muzeów toruńskich,

         - rodzaje muzeów,

         - zbiory muzealne.

  7.    Pomniki toruńskie :

         - pomniki i tablice pamiątkowe w Toruniu, ich historia i lokalizacja,

         - postacie, które rozsławiły Toruń,

         - Honorowi Obywatele Miasta Torunia.

  8.    Zabytki miasta Torunia:

         - zabytkowe kościoły,

         - cerkiew prawosławna Świętego Mikołaja,

         - bramy,

         - baszty,

         - Ratusz Staromiejski,

         - Dwór Artusa,

         - kamieniczki,

         - spichlerze,

         - Dom Mikołaja Kopernika,

         - ruiny Zamku Krzyżackiego,

         - ruiny Zamku Dybowskiego.

  9.    Współczesne wydarzenia z dziedziny kultury i sztuki miasta Torunia:

         - udział w imprezach kulturalnych miasta,

         - spotkania z ciekawymi ludźmi,

         - organizowanie imprez, akcji charytatywnych na terenie naszej szkoły.

 

      Metody pracy służące osiągnięciu tych celów  to głównie metody wyzwalające aktywność uczniów, dające możliwość prezentacji własnego punktu widzenia, rozwiązywania problemów w sposób twórczy, metody poszukiwania

 i wykorzystywania informacji z rożnych źródeł, dające możliwości oceniania własnej wiedzy i przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności. W szczególności taką rolę  odgrywa wycieczka historyczna zapoznająca ucznia z zabytkami  znajdującymi się w najbliższym środowisku, miejscami upamiętniającymi ważne wydarzenia, wycieczka do muzeum czy placówki kulturalno- oświatowej. Wycieczka pozwala tworzyć nowe doświadczenia, rozwijać zainteresowania, daje możliwości zbierania informacji z różnych źródeł, uczy notowania informacji, które potem można selekcjonować i odpowiednio do realizowanych treści wykorzystywać. Wycieczkę historyczną łączymy też z metodą portfolio, szczególnie ulubioną przez uczniów. Pozwala ona na gromadzenie przez ucznia w teczce materiałów, które dokumentują jego pracę na określony temat. Kompletowanie wiadomości w teczce rozwija umiejętność poszukiwania, gromadzenia, selekcjonowania i daje satysfakcję z możliwości wykorzystania zgromadzonych materiałów na różnych lekcjach i do pracy metodą projektu. Metoda projektu pozwala natomiast na samodzielną i aktywna pracę ucznia nad określonym tematem, prezentację własnego punktu widzenia przy jednoczesnym uwzględnianiu poglądów innych ludzi, efektywnego współdziałania w zespole czy grupie np. przy organizowaniu wystawy. W realizacji programu edukacji regionalnej "Dzieje Torunia" ważnymi metodami są też opis i opowiadanie. Metoda opisu polega na słownym przedstawieniu elementów określonego wydarzenia historycznego. Opis charakteryzuje określone rzeczy, np. zabytkowe budowle, pomniki. W opisie wykorzystujemy plany Torunia, rysunki, zdjęcia. Przy opisie konieczne podanie jest też  przyczyn omawianego wydarzenia, charakterystyki, skutków. Uczniowie często zadają pytania na określony temat i oczekują dokładnej, opisowej odpowiedzi, która ich satysfakcjonuje dając możliwość  poszerzenia wcześniej już posiadanej wiedzy. Opowiadanie jest metodą powszechnie wykorzystywaną przez przewodników. Również uczniowie występując w roli przewodników wykorzystują tę metodę pamiętając, żeby przedstawiać procesy, zjawiska, wydarzenia w sposób dynamiczny. W pracy koła historycznego często trzeba posługiwać się metodą biograficzną np. Honorowi Obywatele Torunia. Poznawanie znanych i zasłużonych dla miasta postaci, zbieranie informacji dotyczących spraw z ich życia, działalności pozwala realizować treści wychowawcze i rozumieć, dlaczego dane postaci historyczne są wzorcami osobowymi. W pracy z uczniami niezbędna jest też dyskusja. Może to być  dyskusja poprzedzona wykładem na określony temat. Metoda ta polega na zorganizowanej wymianie poglądów pomiędzy nauczycielem a uczniami, uczniami a zaproszonymi gośćmi itp.

      Oczywiście oprócz stosowania wyżej wymienionych metod pracy przeplatają się też inne. Wszystko zależy od sytuacji, tematu a przede wszystkim od możliwości uczniów. Często oni sami sugerują metodę, którą chcą pracować. Zawsze staram się wybierać takie metody, dzięki którym uczniowie uzyskają największe efekty pracy i dużą satysfakcję.

      Zamierzone cele osiągam w oparciu o następujące działania:

         - organizowanie wycieczek tematycznych związanych z realizowanymi treściami,

         - pracę z mapą i planem Torunia,

         - pracę z literaturą dotyczącą historii Torunia,

         - wykorzystaniu filmów o Toruniu,

         - wykorzystaniu wiadomości z Internetu,

         - wycieczki do muzeum,

         - udział w zajęciach muzealnych,

         - spotkania z ciekawymi ludźmi zasłużonymi dla szkoły, miasta, regionu,

         - udział w imprezach kulturalnych miasta np. Toruński Festiwal Nauki i Sztuki,



Efekty działania:
Po zrealizowaniu programu uczniowie posiadają dużą wiedzę na temat dziejów naszego miasta, dostrzegają wpływ wartości związanych z kulturą regionu na życie poszczególnych ludzi, świadomie i aktywnie uczestniczą w życiu wspólnoty lokalnej.
Jednocześnie w trakcie realizacji programu doskonalą takie umiejętności jak:
- poszukiwanie i posługiwanie się różnymi źródłami informacji,
- korzystanie z Internetu,
- praca z mapą, planem, literaturą historyczną,
- gromadzenie materiałów i segregowanie metodą portfolio,
- interpretacja tekstu historycznego,
- wypowiedzi ustne,
- udział w dyskusji,
- komunikowanie się i współpraca w grupie,
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, czasowych i przestrzennych.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie, Muzeum Etnograficzne w Toruniu, Muzeum Okręgowe w Ratuszu, Dom Kopernika, Przedsiębiorstwo Turystyczno - Gastronomiczne Twierdza Toruń, Fort IV, Dom Eskenów, Centrum Kultury Zamek Krzyżacki, Muzeum Podróżników im.Tony'ego Halika, Towarzystwo Miłośników Torunia, Toruński Festiwal Nauki i Sztuki, Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Oddział Przewodnicki, Fundacja Archiwum i Muzeum Pomorskie Armii Krajowej oraz Wojskowej Służby Polek, Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego i VIII LO w Toruniu oraz Wydział Edukacji Urzędu Miasta Torunia - Miejski Konkurs Historyczny "Dzieje Torunia" pod patronatem Prezydenta Miasta Torunia.



Informacje dodatkowe:
Inspiracją do tytułu i zakresu treści tego programu stał się Miejski Konkurs Historyczny "Dzieje Torunia", do którego uczniowie przygotowują sie od wielu lat, w którym chętnie uczestniczą i zdobywają liczne sukcesy.
W III edycji konkursu-9 miejsce, w IV edycji-2 miejsce, w VI edycji-10 miejsce, w VII edycji 6 miejsce, w VIII edycji-9 miejsce, w XII edycji-9 miejsce oraz w V edycji-1 miejsce pod względem liczby uczestników.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.szkolapodstawowa6torun ( galeria zdjęć )



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl