strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-03-24 15:46 / 57
Program Comenius - Uczenie się przez całe życie
Działanie opracowano w placówce:Gimnazjum nr 1 im. Ziemi Kujawskiej w Gniewkowie
Dworcowa 11
88-140 Gniewkowo
Autor / autorzy działania:Hanna Kowalska, Joanna Robak
gimgniewkowo@poczta.onet.pl
Dział i zakres działania:edukacja europejska
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:01.09.2009- 31.08.2011
Forma zajęć:Zajęcia dodatkowe z j. angielskiego
Adresat zajęć:Uczniowie w wieku 13-16 lat
Cel działania:
- wymiana doświadczeń między szkołami z krajów partnerskich;
- zwiększanie wśród uczniów motywacji do nauki;
- wzbogacenie warsztatu nauczycieli o nowe metody pracy;
- kształtowanie postaw otwartości i tolerancji wobec obcych kultur;
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkół partnerskich;
- wzrost świadomości o globalnych problemach z zakresu ochrony środowiska.

Szczegółowy opis działania:

Projekt „ZAANGAŻOWANI W ŚRODOWISKO” - opis działania

Dane z obserwacji i przewidywania klimatu dostarczają licznych dowodów na to, że nasze środowisko jest bardzo podatne na wszelkie zmiany klimatyczne z szeroko zakrojonymi konsekwencjami dla ludzkości i ekosystemów. Dzięki naszemu projektowi pragnęliśmy rozwijać w całej społeczności szkolnej świadomość ekologiczną poprzez nauczanie tego jak ogromne jest dziś znaczenie wody w naszym życiu oraz jak w przyszłości powinniśmy zmienić swoje nawyki. Poprzez naszą współpracę chcieliśmy sprostać wyzwaniu Europejskiego Roku Twórczości i Innowacji, aby w ten sposób wzmocnić świadomość znaczenia inwencji twórczej i innowacji w rozwoju osobistym, społecznym i ekonomicznym. Uczniowie zbadali  różnorodne zasoby wodne w swojej okolicy ucząc się jednocześnie o ekosystemach. Wzięli czynny udział w badaniu źródeł wykorzystania i ochrony wody w swoich szkołach, domach i społecznościach. Uczniowie wymienili się  informacjami i porównali  je poprzez komunikację ze swoimi partnerami. Zachęcani byli  do równoważenia podobieństw i różnic w swojej wiedzy dotyczącej wody, jak również do komunikowania się z kolegami z innych krajów, aby w ten sposób poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą znaczenia wody i problemów z nią związanych. Wzbogaceni tymi informacjami, uczniowie byli  zachęcani do badania, dyskutowania i rozwijania praktycznych pomysłów, które wzmocniły  naszą świadomość ochrony środowiska. Nauczyciele wymienili się doświadczeniami z zakresu metodyki  i sposobów  nauczania z praktycznego punktu widzenia.

1. Przygotowanie broszurek  na temat wykorzystania i nadużywania wody w Polsce.

2. Źródła wody  wokół nas - uczniowie wykonali zdjęcia zbiorników wodnych znajdujących się w Polsce.

3. Wspomnienia z wizyt - uczniowie przygotowali plakaty ilustrujące ich pobyt w krajach szkół partnerskich oraz wizytę gości zagranicznych w Polsce.

4. Zakładki do książek – uczniowie przygotowali  zakładki do książek obrazujące florę i faunę regionu. Następnie wymienili  się nimi z partnerami.

5. Kartki świąteczne - uczniowie przygotowali i  wymienili się kartkami świątecznymi.

6. Albumy rodzinne - uczniowie biorący udział w projekcie przygotowali albumy rodzinne i zaprezentowali je swoim partnerom. Albumy rodzinne zostały wystawione podczas wizyty we Włoszech.

7. DVD program informacyjny w konwencji wiadomości na temat środowiska z naszego kraju.Nasi uczniowie przygotowali nagranie DVD w konwencji wiadomości na temat środowiska z Polski, które zostało zaprezentowane w Bilbao.

8. Sporty wodne - w czasie pobytu w Bilbao został zorganizowany dwudniowy pobyt na wyspie Zuhatzara. Uczniowie mogli uprawiać tam sporty wodne takie jak: wioślarstwo, kajakarstwo, windsurfing i pływanie.

9. Ankieta na temat gospodarki odpadami w domach rodzinnych. W naszej szkole uczniowie przeprowadzili ankietę na temat gospodarki odpadami w domach rodzinnych. Wynikami ankiety podzielili się z partnerami podczas wizyty we Włoszech.

10. Słownik wielojęzyczny - uczniowie przygotowali  słownik wielojęzyczny na takie tematy jak: szkoła, rodzina, ubrania, zdrowie, etc.

11. Kalendarz – uczniowie stworzyli kalendarz wykorzystując zdjęcia ukazujące różne zbiorniki wodne w naszych krajach.

12 Strona internetowa projektu „irakaslecomenius.blogspot.com”. Koordynator projektu "Zaangażowani w środowisko", szkoła baskijska, stworzyła stronę internetową dla nas i naszego projektu. Adres strony to: http://irakaslecomenius.blogspot.com Strona ta zawiera wiadomości o naszych działaniach z uczniami, zdjęcia, mobilności, artykuły. Wszystkie szkoły partnerskie współtworzyły stronę umieszczając artykuły, wiadomości promujące projekt.

13. Wizyty uczniów i nauczycieli w szkołach partnerskich w Kraju Basków, Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoszech i Polsce.

Formy prowadzenia zajęć:

- zajęcia on-line;

- praca projektowa;

- wywiady;

- drama;

- zajęcia dodatkowe w terenie;

- wizyty w szkołach partnerskich.

Opis niektórych działań podjętych w ramach projektu znajduje się na stronie internetowej szkoły. www.gimgniewkowo.republika.pl.

Natomiast oficjalny opis działań i produktów końcowych projektu znajduje się na stronie www.europeansharedtreasure.eu .



Efekty działania:
- wzrost świadomości ekologicznej uczniów;
- nawiązanie międzynarodowych przyjaźni;
- kształcenie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim i zachęcenie do nauki innych języków obcych;
- poznawanie kultury obcych państw;
- wizyta przedstawicieli szkół partnerskich z Włoch, Hiszpanii, Turcji, Wielkiej Brytanii, wycieczka do Krakowa, Wieliczki, Oświęcimia i Torunia, zwiedzanie Gniewkowa - przybliżenie historii i kultury Polski i regionu, ukazanie polskiego stylu życia.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
1. Urząd Miejski w Gniewkowie;
2. Firmy Interlight i Bonduelle;
3. Prasa lokalna Gniewkorama i Express Inowrocławski;
4. Parafia św. Mikołaja i św. Konstancji w Gniewkowie.



Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.gimgniewkowo.republika.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl