strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-03-24 15:52 / 56
Warsztaty terenowe w ramach Klubu Twórczego Ucznia na ścieżce przyrodniczo-leśnej Balczewo-Rejna
Działanie opracowano w placówce:Gimnazjum nr 1 im. Ziemi Kujawskiej w Gniewkowie
Dworcowa 11
88-140 Gniewkowo
Autor / autorzy działania:Paulina Krychowiak-Popławska
gimgniewkowo@poczta.onet.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Zadanie ustalane na dany rok szkolny
Forma zajęć:Zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:Uczniowie szkół gminy Gniewkowo
Cel działania:
Cel ogólny: włączenie się w obchody Międzynarodowego Roku Lasów.
Cele szczegółowe:
- podniesienie świadomości młodzieży na temat ochrony, zarządzania, zrównoważonego rozwoju lasów;
- podkreślenie roli lasów w życiu człowieka;
- podkreślenie wpływu człowieka na lasy jako podstawę dobrobytu;
- uświadomienie, że lasy są podstawowym elementem zachowania różnorodności biologicznej;
- pobudzenie uczniów do twórczej działalności;
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.


Szczegółowy opis działania:

Przeprowadzenie zajęć terenowych dla zainteresowanej młodzieży na ścieżce przyrodniczo-leśnej Balczewo–Rejna w ramach działalności Gminnego Klubu Twórczego Ucznia w Gniewkowie. Uczestnicy : uczniowie  wszystkich szkół gminy Gniewkowo

 

Warsztaty obejmowały:

1. Zajęcia na ścieżce przyrodniczo- leśnej Balczewo – Rejna

* zwiedzanie ścieżki przyrodniczo – leśnej z przewodnikiem;

* omawianie zagadnień związanych z kolejnymi przystankami na ścieżce:

- zrąb, cisy, użytek ekologiczny, fazy rozwojowe drzewostanów, dęby, rezerwat Balczewo, podszyt, sosna, przebudowa drzewostanów, żywicowanie, las mieszany, budowa piętrowa lasu, partia kontrolna, poletko łowieckie;

* wspólne rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt spotkanych na ścieżce;

* posadzenie drzewa;

* zbieranie materiałów do twórczej pracy uczniów (zdjęcia, liście, szyszki itp..)

2. Przejazd autokarem do Rezerwatu Rejna i zwiedzanie z przewodnikiem

 3. Każdy zespół wykonuje pracę na temat ścieżki przyrodniczo-leśnej i umieszcza w niej ususzone okazy roślin, szyszki, zdjęcia itp. zebrane podczas zajęć 



Efekty działania:
- podniesienie świadomości młodzieży na temat lasów, ich roli w życiu człowieka i potrzebie ochrony;
- rozpowszechnienie postawy proekologicznej wśród młodzieży;
- zebranie materiałów do twórczej pracy (np. zdjęcia, okazy roślin) i użycie ich do wykonania zielnika, albumu;
- przyswojenie wiedzy i umiejętności związanych z realizowanymi zagadnienia;
- stworzenie scenariusza zajęć terenowych na ścieżce przyrodniczo leśnej Balczewo-Rejna.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Gminny Klub Twórczego Ucznia w Gniewkowie (główny Organizator zajęć);
- Nadleśnictwo Gniewkowo ( pomoc w organizacji zajęć) - zajęcia z przewodnikiem na ścieżce przyrodniczo-leśnej, oprowadzenie po rezerwatach oraz ścieżce, przeprowadzenie pogadanek na temat ochrony, zarządzania i zrównoważonego rozwoju lasów);
- nauczyciele z wszystkich szkół gminy Gniewkowo (opieka nad uczniami biorącymi udział w zajęciach, przeprowadzenie zajęć terenowych oraz nadzorowanie i koordynowanie pracy uczniów.)


Informacje dodatkowe:
Gimnazjum nr 1 im. Ziemi Kujawskiej zgłosiło scenariusz oraz prezentację multimedialną z zajęć terenowych przeprowadzonych podczas warsztatów do wojewódzkiego konkursu "Poznajemy nasze lasy". Konkurs na najciekawsze zajęcia terenowe ogłoszony był w ramach obchodów Międzynarodowego Roku Lasów. Praca zajęła II miejsce w województwie kujawsko-pomorskim w kategorii: gimnazjum.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.gimgniewkowo.republika.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl