Cel działania:- kształtowanie postaw społecznych opartych na otwartości, tolerancji i empatii wobec osób niepełnosprawnych wzrokowo;
- zwiększenie integracji osób niewidomych ze środowiskiem społecznym i poprawienie ich funkcjonowania w tym środowisku;
- przygotowanie społeczeństwa do udzielania właściwej pomocy osobom z dysfunkcją wzroku, zauważenie ich problemów;
- zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych wzrokowo.
Szczegółowy opis działania:Kampania społeczna „Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie” jest organizowana przez "Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille’a" w Bydgoszczy oraz Stowarzyszenie Visus Supremus przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Bydgoszczy.
Celem kampanii jest włączenie przedszkoli, szkół, placówek oświatowych, samorządów i innych organizacji, które w ramach akcji "Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!" podejmą w swoim środowisku lokalnym działania w zakresie upowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania osób z dysfunkcją wzroku.
Dzięki materiałom edukacyjnym zamieszczonym na stronie internetowej "Kujawsko-Pomorskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. L. Braille’a" w Bydgoszczy dzieci poznały potrzeby i możliwości osób niewidomych i słabowidzących.
Wraz z rozpoczęciem akcji dzieci poznały historię Adama i innych uczniów z "Ośrodka dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej w Bydgoszczy", którą przybliżono podczas pierwszego dnia akcji w przedszkolu. W trakcie zajęć wychowawczo-dydaktycznych został zrealizowany cykl dotyczący problematyki osób słabowidzących i niewidomych. Przeprowadzono pogadankę z rodzicami, prawnymi opiekunami na temat kampanii społecznej oraz cyklu zajęć jakie zaplanowano w przedszkolu. Kolejnym działaniem było opowiadanie o niewidomej dziewczynce pt. ,,Bursztynek” - dzieci w poszczególnych grupach miały okazję wsłuchać się w jej treść oraz zrozumieć możliwości i potrzeby osób z dysfunkcją wzroku. W kolejnym dniu został przeprowadzony pokaz slajdów połączony z prezentacją krótkich filmików edukacyjnych, które pozwoliły zobrazować codzienne zmagania i trudy dzieci i młodzieży słabowidzącej i niewidomej.
Ponadto dzięki zajęciom ruchowym w starszych grupach wiekowych, dzieci z zasłoniętymi oczami chustą mogły w bezpośredni sposób wczuć się w rolę osoby niepełnosprawnej. W kolejnym dniu przedstawiono "Krótką historię Białej Laski" dzięki czemu przedszkolaki mogły lepiej zrozumieć pochodzenie Międzynarodowego Dnia Białej Laski. Zaprezentowano przykładowe pomoce dydaktyczne wykorzystywane przez dzieci z dysfunkcją wzroku m.in. książka wykonana z różnych faktur, materiałów, plansze edukacyjne czy alfabet Braille’a.
Zwieńczeniem tygodniowego cyklu zajęć w ramach akcji były próby stworzenia własnego alfabetu Braille’a na dużym formacie papieru oraz wysunięcie praktycznych wniosków dotyczących potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży słabowidzącej i niewidomej.
Efekty działania:Dzieci zwiększyły swoją świadomość na temat niepełnosprawności. Dzięki przeprowadzonym zajęciom edukacyjnym rozumieją nieodwracalność niepełnosprawności oraz ograniczenia towarzyszące ich życiu. Odkryły w jaki sposób dotyk pomaga poznawać otaczający świat.