strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-02-28 18:53 / 46
Zajęcia regionalno-artystyczne
Działanie opracowano w placówce:Publiczne Gimnazjum im. Jana Kasprowicza w Zakrzewie
LEŚNA 3A
87-707 Zakrzewo
Autor / autorzy działania:Anna Grabowska i Ryszard Modrzejewski
gimzakrzewo@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od września 2006 r.
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie kl. I-III gimnazjum
Cel działania:
Celem nadrzędnym zajęć jest kształtowanie poczucia własnej tożsamości, więzi z najbliższym środowiskiem, regionem poprzez poznanie kultury, tradycji, zwyczajów i historii "Małej Ojczyzny" oraz włączenie do pracy uczniów z trudnościami w nauce i problemami wychowawczymi. Ponadto zajęcia:
- rozwijają uzdolnienia plastyczne młodzieży, ich pomysłowość, wyobraźnię oraz różne formy ekspresji plastycznej;
- umożliwiają bliższe zapoznanie ze sztuką użytkową i rękodziełem artystycznym;
- służą poznaniu różnorodnych materiałów do modelowania kompozycji przestrzennych i płaskich;
- przekazują uczniom wiedzę o regionie poprzez poznanie zwyczajów i obrzędów;
- uczą szacunku do miejsc pamięci narodowej i dziedzictwa kulturowego;
- stwarzają uczniom warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych - społeczności lokalnej;
- wdrażają do wartościowego spędzania czasu wolnego i pracy nad własnym talentem;
- kształtują właściwe postawy: odpowiedzialność, dyscyplinę.

Szczegółowy opis działania:

  Kółko regionalno-artystyczne działa od września 2006 r. Zajęcia te każdego roku szkolnego cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem uczniów. Młodzież na zajęcia przychodzi chętnie; wiedzę zdobywa przede wszystkim poprzez bezpośrednie działanie, tak jak głosi motto przyjęte przez nasze gimnazjum „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi wziąć udział, a zrozumiem”. 
  Na zajęciach uczniowie są wprowadzani w świat tradycji regionu poprzez pogadanki na temat historii i kultury Kujaw. Uczniowie wykonują ozdoby i dekoracje związane z obrzędowością naszego regionu, które są stałym elementem dekoracyjnym szkoły i izby kujawskiej. W ramach pracy tego koła organizowane są biwaki artystyczne na których wykonywane są przede wszystkim prace o dużych gabarytach (rzeźby, elementy dekoracyjne na uroczystości szkolne i środowiskowe). 
  Zadaniem pracy koła jest również prowadzenie Izby Kujawskiej poprzez działania plastyczne oraz systematyczne wzbogacanie jej wystroju o nowe eksponaty. W Izbie Kujawskiej odbywają się zajęcia, których celem jest przybliżenie uczniom tradycji, sztuki, rękodzieła, stroju i wystroju wnętrz w regionie kujawskim.
  W ramach zajęć uczniowie wykonują:
- dekoracje zawierające regionalne motywy ludowe: serwety, obrusy z motywem haftu kujawskiego;
- witraże – cztery pory roku malowane na szkle;
- malowanie na szkle (ceramice) motywów kujawskich;
- prace techniką linorytu, drzeworytu, miedziorytu;
- modelowanie rzeźby w glinie i styropianie;
- artystyczne lalki kolekcjonerskie;
- odlewy z gipsu;
- wolne kopie znanych artystów z wykorzystaniem technik: olej, akryl, ikona; 
- prace techniką haftu krzyżykowego (grafiki Ty Wilsona) i matematycznego (kartki okolicznościowe, zakładki, zaproszenia);
- ozdoby techniką filcowania na sucho i mokro (korale, broszki);
- elementy strojów techniką szydełkowania (czapki, szaliki, chusty);
- prototyp "skrzyni kujawskiej”;
- papieroplastykę;
- rzemiosło artystyczne – wiklina;
- elementy dekoracyjne – scenografie. 
  Wpływ na treść i przebieg zajęć mają także sami uczestnicy. Inspiracją do wykonywania prac plastycznych jest miłe i ciekawe spędzenie wolnego czasu oraz poznanie sztuki od strony artysty. Uczniowie sami proponują sposób wykorzystania pewnych elementów w pracy plastycznej. Wykonanie ozdoby zależy zatem od kreatywności ucznia. Owoce pracy kółka prezentowane są przede wszystkim podczas szkolnych spotkań z rodzicami tzw. „wywiadówkach” oraz stanowią stały element dekoracji szkoły. Ponadto w ramach pracy kółka uczniowie przygotowują różne prace min. przeznaczone na WOŚP.
   Uczniowie wykonując prace plastyczne słuchają muzyki i piosenek ludowych, co niewątpliwie wzbogaca ich muzyczną wiedzę o regionie oraz wprowadza miłą atmosferę. Działalność kółka, pozwala wpływać na rozwój emocjonalny ucznia, kształtować właściwe postawy wobec otaczającego świata, poprzez rozbudzanie wrażliwości wewnętrznej. Dodatkowo ma też charakter oddziaływania terapeutycznego. W zajęciach uczestniczy grupa uczniów z problemami wychowawczymi, która na tych spotkaniach zachowuje się inaczej pokazując tym, że można bezinteresownie działać na rzecz innych i czerpać z tego satysfakcję.
  Kółko regionalno-artystyczne aktywizuje nie tylko uczniów, ale stanowi równie z doskonałą płaszczyznę do współpracy z rodzicami, którzy angażują się w poszukiwanie min. nowych eksponatów do izby.
Każda impreza szkolna i środowiskowa wyróżnia się bogatą scenografią, co można zobaczyć na zdjęciach z tych uroczystości umieszczonych za stronie internetowej szkoły. Za te nietypowe dekoracje i twórczość w ramach koła zostaliśmy zaproszeni na wojewódzką inaugurację Roku Szkoły z Pasją, która miała miejsce we wrześniu 2011 roku w Zespole Szkół w Stawkach koło Aleksandrowa Kujawskiego. Prace uczniów jakie zostały zaprezentowane na wystawie cieszyły się dużym zainteresowaniem wszystkich zaproszonych gości. 



Efekty działania:
- uczniowie znają swój region pod względem etnograficznym i kulturowym;
- uczniowie czują się emocjonalnie związani ze swoją "Małą Ojczyzną";
- uczniowie mają poczucie pewności i własnej wartości, ponieważ ich praca jest eksponowana na terenie szkoły i poza nią
- uczniowie sami poszukują informacji o regionie w różnych źródłach informacji;
- uczniowie mają szacunek do dorobku poprzednich pokoleń oraz potrzebę pielęgnowania tradycji i zwyczajów regionu;
- znają różne techniki plastyczne i artystyczne, które często łączą i wykorzystują w pracach indywidualnych poza szkołą (prezenty, laurki, kartki okolicznościowe);
- potrafią pracować w grupie;
- rozwijają swoją pomysłowość i oryginalność;
- dekoracje wykonane przez uczniów są eksponowane na szkolnych korytarzach;
- zaproszeni goście, przyjaciele szkoły, rodzice mają możliwość zwiedzania i oglądania osiągnięć artystycznych uczniów.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Miejscowi artyści - doskonalenie warsztatu artystycznego i zdobycie wiedzy o regionie "Małej Ojczyźnie";
- Rada Rodziców, Sklepik Uczniowski "Elfik" - współfinansowanie wydatków na materiały potrzebne do wykonania przez uczniów dzieł artystycznych;
- Rada Pedagogiczna - wspieranie działań grupy, opieka w czasie prowadzonych zajęć nad młodzieżą;
- Samorząd Gminny - finansowanie prowadzonych zajęć oraz współfinansowanie zakupu materiałów pasmanteryjnych
i plastycznych;
- Dom Kultury w Zakrzewie - udostępnianie sali w celu prezentowania dorobku artystycznego grupy młodzieży;
- Sponsorzy - umożliwianie rozwoju zainteresowań uczniów poprzez finansowanie materiałów niezbędnych do pracy.

Wszystkim serdecznie dziękujemy za współpracę i wspieranie naszych działań.


Informacje dodatkowe:
Spotkania odbywają się systematycznie w wymiarze 3 godzin w tygodniu oraz dodatkowo organizowane są biwaki artystyczne piątkowo-sobotnie.
Zajęcia te prowadzone są z funduszy samorządowych oraz w ramach godzin z Karty Nauczyciela i realizowanych projektów np. "Uczeń na 6 w Powiecie Aleksandrowskim", "Uczenie się przez całe życie", "Comenius", "Młodzież w działaniu".


http://wwww.gimnazjumzakrzewo.pl/


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.gimnazjumzakrzewo.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl