Cel działania:Najważniejszymi zamierzeniami projektu były tygodniowe praktyki zawodowych w firmie Siemens Professional Education Regensburg oraz warsztaty z komputerowego wspomagania projektowania w programie Solid Edg. Dla młodzieży polskiej była to sposobność bezpośredniego kontaktu z językiem niemieckim.
Szczegółowy opis działania:Współpraca pomiędzy Zespołem Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu a Staatliche Fachoberschule und Berufsoberschule z Regensburga trwała od 2003 roku. W ramach niej grupa polskiej młodzieży odbywała praktyki zawodowe w SIEMENS PROFESSIONAL EDUCATION REGENSBURG. Podczas praktyk polscy uczniowie mieli możliwość samodzielnego wykonania przyrządów do sprawdzania ciągłości obwodów elektrycznych, odbycia zajęć w laboratorium chemicznym z wykonywania struktur półprzewodnikowych (microchip) oraz zapoznania się z techniką SMD (lutowanie powierzchniowe elementów elektronicznych). Stałym elementem były wizyty w różnych zakładach (BMW, INFINEON, SIEMENS). Ponadto, młodzież polska uczestniczyła w kilkudniowych warsztatach z komputerowego wspomagania projektowania w programie Solid Edge.
Z kolei, młodzież niemiecka podczas pobytu w ZSMEiE odbywa praktyki z zakresu komputerowego wspomagania projektowania w programie AutoCAD.
Praktyki (młodzieży polskiej i niemieckiej) potwierdzane były odpowiednimi certyfikatami.
Efekty działania:Podczas praktyk w firmie Siemens uczniowie polscy mieli możliwość zapoznanie z najnowszą technologią, nowoczesnym sprzętem będącym na wyposażeniu koncernu, ze sposobami wykorzystywania najnowszej techniki w edukacji młodzieży oraz metodami praktycznej nauki zawodu. Ważne jest to, że uczniowie mogli poznać sposób i jakość pracy w nowoczesnym koncernie.
Warsztaty z komputerowego wspomagania projektowania w programie Solid Edge, były okazją do zapoznanie się ze sposobami wykorzystania wersji komputerowej rysunku technicznego w edukacji młodzieży niemieckiej i porównanie niniejszego programu z wersją wykorzystywaną przez uczniów polskich.
Udział w programie w znacznym stopniu zmotywował uczniów do nauki języków obcych. Spotkania były świetną okazją do poznania przez polską młodzież innej kultury, zwyczajów, a także mentalności rówieśników z Niemiec.
Praktyki potwierdzane były certyfikatami, które przede wszystkim dla uczniów polskich, mają niebagatelne znaczenie w kontekście podnosze
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Instytucją, która brała udział w dofinansowaniu projektu była Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.
Informacje dodatkowe:W 2006 roku projekt otrzymał I nagrodę w konkursie na polsko-niemieckie projekty szkolne. Uczniowie w Polsce i Niemczech chcą poznać swoich sąsiadów. Patronat nad konkursem objęły Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej RP.