Cel działania:- podnoszenie umiejętności psychomotorycznych uczniów;
- kształtowanie umiejętności skutecznej współpracy w zespole;
- rozwijanie innych form aktywności ruchowej sprzyjających kształtowaniu nawyku spędzania czasu wolnego z największym pożytkiem dla zdrowia psychicznego i fizycznego.
Szczegółowy opis działania:Uczniowie klas sportowych uczestniczą w wielu godzinach zajęć sportowych: lekcjach wychowania fizycznego, zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych (kluby sportowe). Nauczyciele wychowania fizycznego zapewniają wychowankom pomoc i wsparcie związane z edukacją sportową, jak również z edukacją związaną z innymi przedmiotami poprzez:
- indywidualne podejście dla ucznia zdolnego;
- pracę z uczniem niezmotywowanym, nadrobianie zaległości z innych przedmiotów we współpracy z nauczycielami;
- prowadzenie indywidualnych rozmów z nauczycielami - znalezienie efektywnych rozwiązań problemów danego ucznia.
Klasy sportowe są zobligowane do uczestniczenia w obozach, biwakach sportowych w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych, które służą doskonaleniu umiejętności techniczno-taktycznych. Pracują nad wydolnością organizmu, gibkością, szybkością, rywalizacją w oparciu o zasady fair play, itp.
Tak organizowany czas treningowy zakłada również realizację celów wychowawczych takich jak: integracja zespołu klasowego, współpraca zespołowa, wsparcie i pomoc ze strony rówieśników.
Organizacja wyżej wymienionych form jest bezpłatna dla uczniów - wykorzystana jest baza szkoły, a praca nauczycieli jest oparta na pracy społecznej.
Oprócz stacjonarnych obozów i biwaków klasy sportowe mają organizowane różnorodne i nietypowe formy wyjazdowe rekreacyjno-sportowe:
- cykliczne wyjazdy na naukę jazdy na nartach;
- cykliczne wyjazdy na ściankę wspinaczkową;
- biwaki, obozy wyjazdow, na których uczą się: pływania kajakami, maskowania w lesie, radzenia sobie z zagrożeniami w lesia, teorii podchodów (znaki, szyfry), topografii terenu, używania kompasów w czasie podchodów w dzień i w nocy, elementów samoobrony, pokonywania mostu linowego, wdrażania poznanej wcześniej taktyki walki podczas paintballu, podstaw survivalu.
Efekty działania:Dzięki takim działaniom klasy sportowe osiągają sukcesy na szczeblach powiatowych, wojewódzkich i ogólnopolskich, np:
- III miejsce w Mistrzostwach Polski Szkół Gimnazjalnych w tenisie stołowym i Mistrzostwach Polski juniorek młodszych w grze podwójnej;
- V miejsce w Mistrzostwach Polski Juniorów w tenisie stołowym - gra drużynowa i w Mistrzostwach Polski Szkół Gimnazjalnych w tenisie stołowym - gra drużynowa;
- Grand Prix Polski w tenisie stołowym - juniorki młodsze;
- I miejsce w Wojewódzkiej Gimnazjadzie w sztafetowych biegach przełajowych 10x1000 chłopców.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Rodzice - współpraca w organizacji posiłków w czasie biwaków, obozów, wsparcie finansowe.
Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.gimbarcin.pl |