strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-02-11 20:35 / 42
Mały artysta
Działanie opracowano w placówce:Miejski Zespół Szkół w Radziejowie
Szkolna 28
88-200 Radziejów
Autor / autorzy działania:Anna Odważna
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cały rok szkolny 2011/2012
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:Uczniowie klas II szkoły podstawowej
Cel działania:
Głównym celem programu koła jest wzbogacenie wszechstronnego rozwoju osobowości dzieci poprzez kształcące i wychowawcze wartości działań plastycznych, muzycznych, teatralnych, recytatorskich.
Cele szczegółowe to:
- stymulowanie różnych form aktywności uczniów;
- rozwijanie wyobraźni ruchowo-przestrzennej;
- budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej;
- rozbudzanie motywacji do zajmowania się działalnością artystyczną;
- popularyzacja kultury artystycznej wśród dzieci, rozwijanie ich zmysłu artystycznego oraz możliwości zaprezentowania efektu swojej pracy przed innymi;
- wdrażanie do odkrywania swoich uzdolnień;
- wdrażanie do poszukiwania twórczych działań i rozwiązań;
- wdrażanie do kreatywnej pracy w zespole z przestrzeganiem zasad dyscypliny;
- rozwijanie sprawności manualnych;
- zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi oraz umiejętne ich łączenie w swoich pracach.


Szczegółowy opis działania:

Zajęcia „Mały Artysta” prowadzone są drugi rok z 16 – osobową grupą. Dzieci realizują się tutaj poprzez zabawy plastyczne, grupowe i indywidualne, uwzględniające kreatywność, indywidualizm i swobodną ekspresję.
Uczą się też piosenek, tańców. Bardzo to lubią, zwłaszcza poprzez różne zabawy próbując głosem i całym ciałem wyrazić swoją dziecięcą ekspresję. Dzięki temu rozwijają pamięć, ćwiczą koordynację psychoruchową, kształtują poczucie rytmu.
Są  bardziej śmiałe, łatwiej  im też opanować stres.
Na zajęciach koła uczniowie podejmują takie działania jak: 

- zabawy z kolorem

- stosowanie różnorodnych technik plastycznych

- wykonywanie dekoracji i rekwizytów

- projektowanie i wykonywanie przestrzennych i płaskich form użytkowych

- oglądanie reprodukcji dzieł plastycznych

- śpiew i ćwiczenia mowy – ćwiczenie prawidłowej postawy i oddechu, artykulacji, dykcji, intonacji 

- recytacje utworów wierszowanych i fragmentów prozy

- improwizowanie krótkich scenek

- śpiewanie wybranych piosenek

- inscenizacje wybranych utworów

- ruch przy muzyce – tańce, zabawy ze śpiewem, gry i zabawy ruchowe

- swobodna ekspresja ruchowa

- wypowiedzi na temat własnych wytworów, próby samooceny.



Efekty działania:
Uczeń:
- posługuje się różnorodnymi technikami plastycznymi;
- planuje pracę, właściwie stosuje i oszczędnie gospodaruje narzędziami i materiałami;
- dba o estetyczny wygląd własny i otoczenia;
- potrafi zaśpiewać i zatańczyć wybrane utwory;
- pogłębia wiadomości i umiejętności muzyczne, wokalne i taneczne;
- potrafi panować nad emocjami;
- potrafi recytować wiersz z uwzględnieniem rytmu, podziału logicznego, akcentu logicznego, intonacji;
- interpretuje wiersz;
- prezentuje wiersz: recytując, śpiewając, inscenizując;
- bierze udział w konkursach.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rodzice - udzielanie informacji informacji.
Nauczyciele - wymiana doświadczeń.
Dyrekcja szkoły - zakup pomocy.
Radziejowski Dom Kultury, Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna - uczniowie oglądają wystawy plastyczne organizowane przez RDK i bibliotekę.
Inne szkoły - uczniowie biorą udział w konkursach plastycznych organizowanych przez szkoły lub inne instytucje.

Informacje dodatkowe:
Zajęcia koła "Mały Artysta" cieszą się powodzeniem u uczniów. Widać zaangażowanie, aktywność, systematyczność. Udział w tych zajęciach stwarza dzieciom możliwość pielęgnowania swoich zainteresowań, rozwijania uzdolnień, a także niekiedy uświadomienia sobie dotąd nie odkrytych predyspozycji. Niektórzy uczniowie stali się śmielsi. Podczas imprez klasowych udowodnili, że potrafią się zaprezentować, a nawet zaskoczyć ogromną aktywnością i kreatywnością. Lubią odgrywanie scenek, poznając w ten sposób siebie i odkrywając własne możliwości. Ponadto dzieci mają dostęp do różnorodnych, nowoczesnych środków i pomocy, które zapewnia im szkoła.
Również rodzice są usatysfakcjonowani z uczestnictwa dzieci w różnych formach pozalekcyjnych.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl