Cel działania:- kształtowanie odwagi, samodzielności, odpowiedzialności;
- wdrażanie do szanowania cudzej własności;
- przestrzeganie norm zachowań regulujących współżycie w grupie;
- poznaje własnych możliwości poprzez udział w zabawach w terenowych;
- doskonalenie samodzielności i zaradności.
Szczegółowy opis działania:W poszukiwaniu atrakcyjnych metod i form pracy z dziećmi, wprowadziliśmy zajęcia dla dzieci 5,6-letnich w niezwykłej scenerii - w nocy. Zajęcia organizowane przez przedszkole nocą, dzieci i rodzice przyjęli z wielkim entuzjazmem, dlatego kontynuujemy organizację tych zajęć od 3 lat.
Podstawową formą realizacji są działania praktyczne, m.in. wycieczki, spacery, warsztaty, zabawy nocą z latarkami, spotkania, warsztaty kulinarne, imprezy okolicznościowe, bale, dyskoteki, podchody, czynności samoobsługowe. Wpływają one na dbania o własne zdrowie i stosowanie się do zasad bezpieczeństwa, kształcenie samodzielności, rozwijanie niezbędnych umiejętności społecznych w relacjach z innymi. Działania te poszerzają zasób wiedzy i skalę przeżyć dzieci.
Realizacja nocy w przedszkolu jest wynikiem dużego zaangażowania dzieci i rodziców w przygotowanie ich do spędzonej nocy w przedszkolu. Jest to test na samodzielność i aktywność dzieci.
Noc w naszym przedszkolu to również okazja do poznawania otaczającej nas rzeczywistości:
- społeczno-kulturowej – poznanie naszego miasta, między innymi: zabytki, w tym zamek krzyżacki, Muzeum Piernika, kawiarnie, do których zapraszają rodzice w celu degustowania różnych smaków czekolady;
- technicznej – zajęcia w Młynie Wiedzy;
- przyrodniczej – spacer po łące, poznanie jej ekosystemu.
Rodzice i wszyscy pracownicy przedszkola są partnerami w realizacji tych działań. Są uczestnikami wielkiej przygody.
Efekty działania:Dziecko:
- umie zadbać o higienę osobistą;
- właściwie zachowuje się przy stole, nakrywa do stołu, sprząta po sobie, przygotowuje sobie kolację;
- samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o swoje rzeczy;
- utrzymuje porządek w swoim otoczeniu;
- jest sprawne fizycznie, lub na miarę swoich możliwości;
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej;
- samodzielnie radzi sobie w różnych sytuacjach życiowych.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Rodzice wychowanków - przygotowanie do spędzenia przez dzieci nocy w przedszkolu.
Informacje dodatkowe:Sposoby upowszechniania:
- strona internetowa;
- kronika przedszkola;
- gazetka przedszkolna;
- prezentacja podczas I Kongresu Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego "Wszystkie dzieci są zdolne", który odbył się 23 maja 2015 r. w Toruniu
Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie bimbambino.pl |