Cel działania:- zapobieganie i obniżenie poziomu agresji u dzieci;
- kształtowanie oczekiwanych zachowań prospołecznych;
- nawiązywanie pozytywnych kontaktów z kolegami.
Szczegółowy opis działania:W ramach programu dzieci uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach, w których nie ma zwycięstwa i przegranej, rozwijały swoje sprawności manualne poprzez wykonywanie prac plastycznych. Poznały także nową technikę – technikę tworzenia mandali, która daje odprężenie i wyciszenie organizmu. Poniżej przedstawiam róże przykłady zabaw, które zostały zreailizowane podczas programu.
Dostrzeganie agresywnych uczuć i ich wyrażanie
Zabawa 1: Mowa ciała
Dzieci siedzą w kole lub przy stoliku, każde dziecko otrzymuje karteczkę, na której narysowany został jakiś stan emocjonalny – wystraszony, obrażony, wściekły, wesoły, smutny – który musi pokazać. Po każdej demonstracji dzieci próbują odgadnąć, jakie uczucie miało zostać wyrażone. Po zakończeniu zabawy nastąpiła dyskusja na temat: Po czym można rozpoznać różne stany emocjonalne? Jakie uczucia są łatwiejsze do pokazania? Jakie uczucia są wyrażane w podobny sposób, jak ich nie pomylić?
Zabawa 2: Malowanie uczuć
Dzieci malują uczucia: wściekłość, zdenerwowanie, strach, bezradność, przerażenie, itp. Następnie, kto chciał opowiadał, objaśniał swój obrazek. Na zakończenie odbyła się rozmowa, w jaki sposób ten obrazek można zmienić na pozytywny. Trzeba spróbować ze „strachu” zrobić „pewność siebie” poprzez np. dodanie innych kolorów, zmianę kształtów, itp.
Rozumienie siebie samych i innych ludzi
Zabawa 1: Znajomość charakterów
Wszyscy otrzymują kartkę papieru, na której są narysowane kontury człowieka. Do tego szkicu każde z dzieci dorysowuje to, co uważa za najbardziej charakterystyczne u siebie samego, np.
- usta, jeśli jest szczególnie często uśmiechnięte;
- serce, jeżeli jest osobą wrażliwą;
- pięści, jeśli jest osobą skorą do bicia;
- i tak dalej…
Opanowanie złości i agresji, a także ich przezwyciężanie
Zabawa 1: Start rakiety
Dzieci np.:
- bębnią palcami po blacie stołu, najpierw cicho i powoli, potem coraz szybciej i głośniej;
- uderzają płaskimi dłońmi o stół albo klaszczą, również z natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie;
- tupią nogami zaczynając cicho i powoli, a potem coraz głośniej i szybciej;
- cicho naśladują brzęczenie owadów przechodząc do głośnego wrzasku;
- wstają gwałtownie ze swoich miejsc, wyrzucają z bardzo głośnym wrzaskiem ramiona do góry;
- powoli siadają na swoich miejscach, naśladują brzęczenie owadów, które stopniowo zanika, aż wszystko ucichnie.
Zabawa 2: Nadepnąć na odcisk
Dzieci dobierają się parami i chwytają się za ręce. Pomiędzy nimi leży na podłodze kartka z gazety „odcisk”. Każde dziecko próbuje teraz przeciągnąć swojego partnera na swoją stronę tak, aby musiał nadepnąć na odcisk.
Zabawa 3: Plecy o plecy
Dzieci tworzą dwa szeregi i chwytają się pod ręce. Oba rzędy odwracają się do siebie plecami i próbują odepchnąć przeciwników. Nie może przy tym dojść do rozerwania któregoś z szeregów.
Zabawa ta może być przeprowadzana w rozmaicie zestawionych rzędach.
Zakończenie – rozmowa, dyskusja.
Jak łatwiej działać skutecznie, samodzielnie czy zespołowo?
Nawiązywanie kontaktów i współpracy
Zabawa 1: Budowle
Dzieci dzielimy na zespoły liczące od 6 do 8 uczestników. Na sygnał prowadzącego, każdy zespół wykonuje określone zadanie tworząc z siebie różne „budowle”. Polecamy np.:
- Zbudujcie dom!
- Zbudujcie mur!
- Zbudujcie pojazd!
- itp.
W tym ćwiczeniu, przy identycznych poleceniach, można wprowadzać zmiany w składzie zespołów.
Zakończenie – dyskusja.
Co łatwiej osiągnąć poprzez wspólne działanie?
Czy dzieci mogą się wspólnie bronić?
Zabawa 2: Grupowy obrazek
Dzieci malują obrazek na podany temat. Na sygnał, każde dziecko przekazuje kartkę sąsiadowi, aby ten dorysował swój element. Kończymy, gdy kartki wracają do właścicieli.
Medytacja plastyczna- mandala
Rozdanie przez nauczyciela rysunków mandali dla dzieci celem pokolorowania ich kredkami woskowymi lub ołówkowymi. Mandale kolorowane są przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej.
Efekty działania:W ramach realizacji programu dzieci posiadły umiejętność rozpoznawania dobra od zła, rozwiązywania różnych konfliktów. Rozpoznają elementy wyzwalające złość i agresję. Okazują wzajemną życzliwość, integrują się z grupą i podporządkowują się regułom panującym w grupie.