Cel działania:- rozwijanie zdolności uczniów;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej i poetyckiej uczniów;
- motywowanie do pisania wierszy;
- motywowanie do poznawania poezji;
- udział w konkursach literackich;
- promowanie ucznia zdolnego i jego pracy.
Szczegółowy opis działania:Poezja nie jest popularna wśród współczesnej młodzieży, a pisanie wierszy cieszy się jeszcze mniejszym zainteresowaniem. W latach 2005-2008 podjęłam pracę z uczniem, który posiadał umiejętność analizowania i przeżywania poezji, a z czasem podjął próbę zmierzenia się z nią jako twórca. Był to chłopiec o dużej wrażliwości, o bogatym wnętrzu, lubiący literaturę, posiadający sporą wiedzę literacką i operujący bogatym słownictwem. Trudno było nie zauważyć jego zdolności i umiejętności, a z drugiej strony początkowo niełatwo było go namówić do rozwijania swego poetyckiego talentu. Był bardzo zamknięty, nie wierzył w swoje możliwości, bał się porażki. Pierwsze sukcesy na szczeblu międzyszkolnym wyzwoliły w nim motywację do pracy i pozwoliły zapomnieć o wcześniejszych obawach. Od tej pory sam zabiegał o współpracę, a swoje przeżycia, radości i smutki, refleksje o życiu, uczuciach i potrzebach zamykał w pięknych strofach. Jego wiersze były mądre i bardzo dojrzałe, co u osób nie znających go budziło zdumienie. Trzyletnia indywidualna praca zaowocowała sukcesami na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim, co potwierdziły liczne wysokie nagrody. Swoimi wierszami wzbudzał zainteresowanie jurorów wszystkich konkursów poetyckich. Pracę kontynuował także wtedy, gdy był już uczniem gimnazjum. W dalszym ciągu prosił o pomoc i opinię na temat swoich wierszy.
Kolejne trzy lata, 2008-2011, były kontynuacją pracy, tym razem z uczennicą o szczególnej wrażliwości poetyckiej, bogatej wyobraźni i ogromnej wiedzy literackiej, które ułatwiały jej pisanie pięknych, chociaż trudnych wierszy. Dziewczynka motywowana sukcesami osiąganymi na różnych konkursach chętnie sięgała po pióro i uwieczniała swoje refleksje oraz obserwacje życia w poetyckiej formie. Znała swoją wartość i lubiła prezentować ją publicznie.
Czasami w pracach z uczniami uzdolnionymi poetycko brały udział dzieci interesujące się poezją i podejmujące próby pisania pierwszych wierszy. Była to dla nich dobra lekcja, która także przyniosła pozytywne wyniki.
Oprócz udziału w konkursach poetyckich, które zawsze kończyły się sukcesami uczniowie - poeci prezentowali swe wiersze na imprezach literackich organizowanych przez opiekunkę we współpracy z MiPBP i radziejowskimi parafiami. W czasie spotkań uczniowską poezję prezentowali sami twórcy oraz ich koleżanki - recytatorki. Promocja młodych poetów i ich utworów miała miejsce w mediach lokalnych i regionalnych, a także ogólnopolskich oraz w zbiorkach wierszy, będących owocem konkursów literackich. Można je znaleźć także na stronach internetowych.
Wszyscy poświęciliśmy bardzo dużo czasu i pracy, ale nikt z nas nie żałuje, bo nie był on stracony, wręcz przeciwnie przyniósł znakomite rezultaty.
Efekty działania:1. Nagrody:
- II m w Ogólnopolskim Konkursie Literackim im. Fr. Becińskiego;
- Wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie Literackim im. Fr. Becińskiego - 3x;
- II m w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim dla Dzieci i Młodzieży "KUJAWY" - 2x;
- Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim dla Dzieci i Młodzieży "KUJAWY";
- II m w Ogólnopolskim Konkursie "Zimowanki, czyli zimowe rymowanki"; - 5x
- Wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie "Zimowanki, czyli zimowe rymowanki" - 3x
- I m w Ogólnopolskim Konkursie Literackim;
- III m w Ogólnopolskim Konkursie Literackim - 2x;
- Wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie Literackim - 3x;
- I m w Ogólnopolskim Festiwalu Maryjnym;
- Wyróżnienie w Ogólnopolskim Festiwalu Maryjnym;
- Nagrody i wyróżnienia w powiatowych i międzyszkolnych konkursach poetyckich.
2. Podziękowania:
- Podziękowania od organizatorów konkursów poetyckich i literackich.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Radziejowie;
- Parafie rzymsko-katolickie w Radziejowie.
Informacje dodatkowe:Zajęcia są prowadzone bezpłatnie. Były dostosowane do potrzeb uczniów. Mieli oni okazję uczestniczyć w warsztatach poetyckich oraz rozmawiać z poetami z dorobkiem poetyckim. Spotykali się także z twórcami regionalnymi.