Cel działania:• rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem - rozumienia tekstów i poleceń;
• poszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego - wzrost poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych;
• wzrost zaangażowania rodziców podczas głośnego czytania dzieci w domu;
• rozwijanie wyobraźni, twórczego i kreatywnego myślenia;
• prezentowanie wytworów pracy dzieci i ich talentów;
• rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
• kształtowanie u uczniów postaw i relacji społecznych.
Szczegółowy opis działania:Badania dotyczące umiejętności uczniów wykazały, że brak umiejętności czytania ze zrozumieniem jest przyczyną niepowodzeń szkolnych uczniów. W związku z powyższym szkoła opracowała i wdrożyła innowację pedagogiczną „Od księgi stronicy do świata tajemnicy”. W ramach zajęć edukacyjnych systematycznie prowadzono między innymi: pracę z tekstem, zadawano pytania do tekstu, wskazywano głównych bohaterów, ustalano kolejność zdarzeń, wyszukiwano wskazane fragmenty tekstu, analizowano zadania tekstowe z matematyki, sprawdzano rozumienie poleceń przeczytanych samodzielnie. Raz w miesiącu przeprowadzano testy sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Na zajęciach wykorzystuje się prasę dziecięcą „Bunio”, „Franek” i „Ortofanek”. Dwa razy w tygodniu przed rozpoczęciem zajęć czyta się uczniom literaturę dziecięcą zgodnie z programem pracy szkoły w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Od poniedziałku do piątku uczniowie czytają głośno w domu wybrane teksty pod kontrolą i za potwierdzeniem rodziców. W ramach tego został stworzony arkusz monitorowania tej czynności. Przez cały rok szkolny trwa konkurs czytelniczy na najlepszy dzienniczek lektur prowadzony przez bibliotekę szkolną. Raz w roku przygotowuje się konkurs wiedzowy pt. „Pluszowy miś”, który przygotowuje również dzieci do powiatowego konkursu czytelniczego „Igraszki z lekturą” oraz konkursów organizowanych przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Lnianie. Wszyscy nauczyciele uczestniczyli w warsztatach „Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem”.
Efekty działania:Uczniowie:
• czytają we właściwym tempie - płynnie i poprawnie;
• rozumieją czytane teksty i polecenia;
• otrzymują lepsze wyniki ze sprawdzianów z umiejętności "czytanie";
• wypowiadają się chętniej, ich wypowiedzi są bogatsze, barwniejsze;
• prezentują na forum klasy i szkoły swoje zainteresowania oraz umiejętności: aktorskie, recytatorskie, plastyczne;
• czytają literaturę i czasopisma dziecięce;
• chętniej pracują w grupach, dyskutują na temat przeczytanych książek, są kreatywni, odpowiedzialni za powierzone zadania;
• samodzielnie potrafią zagospodarować czas wolny w domu, czytając literaturę zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Rodzice, nauczyciele, biblioteka gminna, zaprzyjaźnione szkoły podstawowe, partnerzy szkoły.
Informacje dodatkowe:Realizacja innowacji przynosi pożądane efekty. Program działań został umieszczony na tablicy informacyjnej. Działania te prowadzą do lepszej współpracy pomiędzy rodziną a szkołą. Z niektórych naszych propozycji takich jak: głośne czytanie podczas zajęć świetlicowych i w domu przez dziecko, korzystają nauczyciele z innych szkół.