strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt




Dobry Start

baza szkół i placówek oświatowych

kalendarium kuratora

oferty pracy dla nauczycieli

konkursy przedmiotowe kuratora

przykłady dobrych praktyw w szkole

Niepodległa

Lekcja historii.

Reforma edukacji

Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach

Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach

Innowacje w edukacji

Podnoszenie jakości pracy szkół

Uczeń niepełnosprawny w szkole

Wspieranie rozwoju dzicka młodszego

Szkolnictwo Zawodowe

RODO

BIP biuletyn informacji publicznej

www.edupolis.pl
Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-05-17 17:24 / 372
Światowy Dzień Pluszowego Misia
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Izbicy Kujawskiej
Tymieniecka 1
87-865 Izbica Kujawska
Autor / autorzy działania:Beata Łojewska i Dorota Wojciechowska
sp1izbicakuj@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od ponad 10 lat
Forma zajęć:cykl zajęć bibliotecznych
Adresat zajęć:dzieci z "0" i uczniowie kl. I-III
Cel działania:
- zapoznanie dzieci z historią powstania pluszowego misia;
- kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych i artystycznych;
- nabywanie umiejętności pracy i zabawy w zespole;
- podwyższanie poziomu koordynacji słuchowo-ruchowej;
- integrowanie dzieci młodszych i starszych podczas wspólnie wykonywanych zadań;
- rozwijanie umiejętności improwizacji.

Szczegółowy opis działania:

Pluszowymi misiami bawią się dzieci na całym świecie. Czasem trudno uwierzyć, że maskotkę pluszowego misia wymyślono i poraz pierwszy uszyto dopiero na początku ubiegłego wieku. Historia pluszowego misia wiąże się z prezydentem Stanów Zjednoczonych Theodore Roosevelt, który  podczas polowania w roku 1902 uratował życie małemu niedżwiadkowi. Zdarzenie to uwiecznił i opublikował w gazecie znany rysownik. Rycina ta stała się inspiracją do uszycia pierwszej maskotki pluszowego misia nazwanego Teddy Bear. W 2002 roku z okazji jego setnych urodzin ustanowiono Światowy Dzień Pluszowego Misia.
We współczesnym świecie mediów i zabawek elektronicznych maskotka pluszowego misia może być mało atrakcyjna, a bajki o Misiu Uszatku czy Kubusiu Puchatku muszą konkurować z bohaterami kreskówek. Mimo to pluszowego misia kochają wszyscy zarówno dzieci, jak i dorośli. Jako ulubiona dziecięca zabawka miś stał się również ulubionym bohaterem literackim. Dlatego też, od wielu lat w Szkole Podstawowej nr 1 im. Józefa Piłsudskiego obchodzony jest Światowy Dzień Pluszowego Misia w bibliotece szkolnej. Uczestniczą w nim dzieci z "0" i uczniowie klas I-III.
Organizowany jest cykl zajęć bibliotecznych oraz warsztatów plastycznych poświęconych postaci misia w książce dla dzieci, filmach, bajkach oraz w książkach przyrodniczych. Dzieci biorą udział w wysłuchaniu histori pluszowego misia, nauce tańca wesołych misiów  do piosenki "Jadą, jadą Misie", w zagadkach  muzycznch -  po wysłuchaniu fragmentów muzycznych dzieci odgadują z jakiej bajki pochodzi muzyka: "Miś Uszatek", "Miś Kolargol", "Kubuś Puchatek". Uczestniczą w oglądaniu inscenizacji pt. "Przygody Misia Rozbujnisia" w wykonaniu  uczniów z kółka teatralnego, malowaniu farbami plakatowymi "Mój ulubiony miś", zabawie ruchowej "Co się dzieje?" z wykorzystaniem chusty animacyjnej, dorysowywaniu brakujących części "Wesoły miś”, układaniu całości z części  do bajki "Miś Uszatek". Prowadzimy rozmowy w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego pt. "Naprawimy misia". Następuje degustacja "Małego co nieco" -  miodu, dżemu, białego sera, kremu czekoladowego.
Jedną ze wspólnie zorganizowanych atrakcji jest "Wystawa Pluszowego Misia". W tym roku najstarszy miś liczył sobie 40 lat i był pamiątką rodzinną jednego z uczniów. Następnym etapem przedsięwzięcia były warsztaty plastyczne, w czasie których uczniowie rozwijają swoje zdolności artystyczne wykonując prace plastycne. Ostatnim etapem obchodów święta jest zorganizowanie wystawy prac plastycznych dzieci i zdjęć z udziału w warsztatach. Na koniec wszystkie dzieci uczestniczą w misiowej dyskotece.



Efekty działania:
Obchody pluszowego misia budują pozytywną postawę wobec literatury dziecięcej.
Działania te polegają na uświadomieniu dzieciom jak ważne jest posiadanie dobrego przyjaciela. Dzieci nabywają umiejętności uważnego słuchania i oglądania. Rozwijają swoją wyobraźnię i kreatywność. Pogłębiają swoją aktywność czytelniczą i społeczną. Przedsięwzięcie wzbogaca ofertę edukacyjną szkoły o spotkanie z bohaterami książkowymi, filmowymi i pluszowymi.
Dzieci poszerzają wiedzę na temat edukacji czytelniczej. Przyczyniają się do stworzenia przyjaznej atmosfery i właściwych relacji w szkole i w środowisku. Promują szkołę w środowisku lokalnym.
Projekt bardzo pozytywnie oceniony przez uczniów i nauczycieli. Wśród dzieci cieszył się dużym zainteresowaniem, szczególnie udział w zajęciach bibliotecznych.
Duże zaangażowanie wśród uczniów było widać także podczas przedstawiania swoich zabawek, a następnie podczas odgrywania scenek teatralnych z misiami.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rada Rodziców - słodki upominek;
Rodzice uczniów - wystawa "Pluszaków";
Nauczyciel bibliotekarze - opracowanie i przygotowanie przedsięwzięcia;
Nauczyciele oddziałów "0" i klas I-III - pomoc w zorganizowaniu przedsięwzięcia.


Informacje dodatkowe:
Atrakcyjność zajęć sprawia, że uczniowie bardzo chętnie biorą w nim udział. Uczniowie aktywnie spędzają czas bawiąc się i ucząc oraz integrując się z innymi klasami.
Projekt przynosi korzyści uczniom, rodzicom i nauczycielom. Zdjęcia i opisy spotkań znajdują się na stronie internetowej szkoły.




Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.spizbicakuj.pl



© Copyright 2018 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl