Cel działania:- zapoznanie dzieci z historią powstania pluszowego misia;
- kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych i artystycznych;
- nabywanie umiejętności pracy i zabawy w zespole;
- podwyższanie poziomu koordynacji słuchowo-ruchowej;
- integrowanie dzieci młodszych i starszych podczas wspólnie wykonywanych zadań;
- rozwijanie umiejętności improwizacji.
Szczegółowy opis działania:Pluszowymi misiami bawią się dzieci na całym świecie. Czasem trudno uwierzyć, że maskotkę pluszowego misia wymyślono i poraz pierwszy uszyto dopiero na początku ubiegłego wieku. Historia pluszowego misia wiąże się z prezydentem Stanów Zjednoczonych Theodore Roosevelt, który podczas polowania w roku 1902 uratował życie małemu niedżwiadkowi. Zdarzenie to uwiecznił i opublikował w gazecie znany rysownik. Rycina ta stała się inspiracją do uszycia pierwszej maskotki pluszowego misia nazwanego Teddy Bear. W 2002 roku z okazji jego setnych urodzin ustanowiono Światowy Dzień Pluszowego Misia.
We współczesnym świecie mediów i zabawek elektronicznych maskotka pluszowego misia może być mało atrakcyjna, a bajki o Misiu Uszatku czy Kubusiu Puchatku muszą konkurować z bohaterami kreskówek. Mimo to pluszowego misia kochają wszyscy zarówno dzieci, jak i dorośli. Jako ulubiona dziecięca zabawka miś stał się również ulubionym bohaterem literackim. Dlatego też, od wielu lat w Szkole Podstawowej nr 1 im. Józefa Piłsudskiego obchodzony jest Światowy Dzień Pluszowego Misia w bibliotece szkolnej. Uczestniczą w nim dzieci z "0" i uczniowie klas I-III.
Organizowany jest cykl zajęć bibliotecznych oraz warsztatów plastycznych poświęconych postaci misia w książce dla dzieci, filmach, bajkach oraz w książkach przyrodniczych. Dzieci biorą udział w wysłuchaniu histori pluszowego misia, nauce tańca wesołych misiów do piosenki "Jadą, jadą Misie", w zagadkach muzycznch - po wysłuchaniu fragmentów muzycznych dzieci odgadują z jakiej bajki pochodzi muzyka: "Miś Uszatek", "Miś Kolargol", "Kubuś Puchatek". Uczestniczą w oglądaniu inscenizacji pt. "Przygody Misia Rozbujnisia" w wykonaniu uczniów z kółka teatralnego, malowaniu farbami plakatowymi "Mój ulubiony miś", zabawie ruchowej "Co się dzieje?" z wykorzystaniem chusty animacyjnej, dorysowywaniu brakujących części "Wesoły miś”, układaniu całości z części do bajki "Miś Uszatek". Prowadzimy rozmowy w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego pt. "Naprawimy misia". Następuje degustacja "Małego co nieco" - miodu, dżemu, białego sera, kremu czekoladowego.
Jedną ze wspólnie zorganizowanych atrakcji jest "Wystawa Pluszowego Misia". W tym roku najstarszy miś liczył sobie 40 lat i był pamiątką rodzinną jednego z uczniów. Następnym etapem przedsięwzięcia były warsztaty plastyczne, w czasie których uczniowie rozwijają swoje zdolności artystyczne wykonując prace plastycne. Ostatnim etapem obchodów święta jest zorganizowanie wystawy prac plastycznych dzieci i zdjęć z udziału w warsztatach. Na koniec wszystkie dzieci uczestniczą w misiowej dyskotece.
Efekty działania:Obchody pluszowego misia budują pozytywną postawę wobec literatury dziecięcej.
Działania te polegają na uświadomieniu dzieciom jak ważne jest posiadanie dobrego przyjaciela. Dzieci nabywają umiejętności uważnego słuchania i oglądania. Rozwijają swoją wyobraźnię i kreatywność. Pogłębiają swoją aktywność czytelniczą i społeczną. Przedsięwzięcie wzbogaca ofertę edukacyjną szkoły o spotkanie z bohaterami książkowymi, filmowymi i pluszowymi.
Dzieci poszerzają wiedzę na temat edukacji czytelniczej. Przyczyniają się do stworzenia przyjaznej atmosfery i właściwych relacji w szkole i w środowisku. Promują szkołę w środowisku lokalnym.
Projekt bardzo pozytywnie oceniony przez uczniów i nauczycieli. Wśród dzieci cieszył się dużym zainteresowaniem, szczególnie udział w zajęciach bibliotecznych.
Duże zaangażowanie wśród uczniów było widać także podczas przedstawiania swoich zabawek, a następnie podczas odgrywania scenek teatralnych z misiami.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Rada Rodziców - słodki upominek;
Rodzice uczniów - wystawa "Pluszaków";
Nauczyciel bibliotekarze - opracowanie i przygotowanie przedsięwzięcia;
Nauczyciele oddziałów "0" i klas I-III - pomoc w zorganizowaniu przedsięwzięcia.
Informacje dodatkowe:Atrakcyjność zajęć sprawia, że uczniowie bardzo chętnie biorą w nim udział. Uczniowie aktywnie spędzają czas bawiąc się i ucząc oraz integrując się z innymi klasami.
Projekt przynosi korzyści uczniom, rodzicom i nauczycielom. Zdjęcia i opisy spotkań znajdują się na stronie internetowej szkoły.