strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-02-01 17:11 / 37
"Ty i ja - teatry to są dwa"
Działanie opracowano w placówce:Publiczne Gimnazjum im. Jana Kasprowicza w Zakrzewie
LEŚNA 3A
87-707 Zakrzewo
Autor / autorzy działania:Anna Grabowska, Aleksandra Wilniewczyc, Violetta Werner i Ryszard Modrzejewski
gimzakrzewo@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od 2001 r.
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie kl. I-III gimnazjum
Cel działania:
Nadrzędnym celem zajęć teatralnych jest wszechstronne kształtowanie osobowości uczniów poprzez ukazywanie tajników ludzkich zachowań, motywów i konsekwencji ich działań, wzbogacenie wiedzy ogólnej, udział w życiu społeczno-kulturalnym lokalnej społeczności oraz współtworzenie dzieła scenicznego.
Ponadto zajęcia służą:
- zaznajomieniu uczniów z wartościowymi utworami literackimi, językiem teatru;
- rozwijaniu wyobraźni, wrażliwości i kreatywności;
- stwarzaniu możliwości do swobodnej ekspresji plastycznej podczas tworzenia dekoracji i strojów;
- rozwijaniu uzdolnień aktorskich, plastycznych, muzycznych i innych predyspozycji indywidualnych;
- przygotowaniu do odbioru sztuki teatralnej;
- integracji zespołu, rozwijaniu umiejętności współdziałania w zespole;
- kształtowaniu poczucia odpowiedzialności i dyscypliny, samodzielności, wytrwałości i rzetelności w pracy;
- dostarczaniu radosnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych;
- wzmacnianiu poczucia własnej wartości.


Szczegółowy opis działania:

       „Ty i ja – teatry to są dwa” – słowa Edwarda Stachury stały się inspiracją do prowadzenia zajęć teatralno–artystycznych z grupą gimnazjalistów. Trwa to już od 2001 roku. Uczniowie zmieniają się, ale zawsze jest bardzo duża grupa chętnych do pracy pozalekcyjnej. Dla każdego znajdzie się odpowiednia „rola do odegrania”. Członkowie grupy przygotowują wiele zadań, których efektem jest coroczne przedstawienie. Początkowo były to sztuki teatralne inspirowane „Opowieścią wigilijną” i „Poskromieniem złośnicy”. Później, coroczne wieczornice dla lokalnej społeczności prezentowane w szkole lub domu kultury. Każda z nich ma inny motyw przewodni, czego odzwierciedleniem są tytuły przedstawień: „Wieża Babel”, „Wolności Anioły”, „Chwała Bohaterom”, „Piękna nasza Polska cała”, „Non omnis moriar”, „Katyń – pamiętamy”, „Uśmiech Ojczyzny”.

Zaczynamy od szukania pomysłu i inspiracji, potem zbieramy odpowiednie materiały literackie. Najwięcej czasu zajmuje tworzenie scenariusza i scenopisu. Prócz tego musi być odpowiednia oprawa muzyczna, oryginalna i ciekawa scenografia, właściwe kostiumy, afisze, zaproszenia, nagrywanie spektaklu, zdjęcia. Uczniowie wybierają sobie zadania według swoich zainteresowań, predyspozycji, szczególnych uzdolnień. Zazwyczaj praca nad jednym spektaklem trwa około trzech miesięcy i ma podobny przebieg:
1. Poznajemy się, czyli ustalamy wspólne oczekiwania, określamy zasady naszych spotkań i pracy, szukamy pomysłu na ciekawe przedstawienie.
2. Potrafimy więcej niż nam się wydaje, czyli gromadzimy materiały literackie i muzyczne, tworzymy scenariusz       i scenopis, planujemy szczegółowe działania, przydzielamy zadania uczniom dzieląc ich na grupy.
3. Integracja forum ekspresji, czyli czytamy scenariusz, dobieramy role, improwizujemy, doskonalimy język aktora.
4. Teatr to nie tylko aktorzy, czyli planujemy i projektujemy: kostiumy, scenografię, oprawę muzyczną, światło, afisz teatralny, zaproszenia. Uczestnicy zajęć rozplanowują swoje działania w grupach – każda z osobna zajmuje się zbieraniem odpowiednich materiałów i wykonaniem założonych zadań.
5. Co to będzie, co to będzie?, czyli próby z tekstem aktorów – ruch sceniczny, mimika, gestykulacja, wykorzystanie żywych elementów scenografii, wykorzystanie statystów i chóru. Dokonywanie ewentualnych zmian.
6. A teraz wszyscy razem, czyli próby całego zespołu, doskonalenie gry aktorskiej, zgranie wszystkich elementów składowych przedstawienia, częściowe wykorzystanie kostiumów i scenografii.
7. Wszystko jest ważne, czyli próba generalna na scenie z pełną scenografią, kostiumami, charakteryzacją. Dopinamy wszystko na ostatni guzik.
8. Zapraszamy, czyli ustalenie listy gości specjalnych, zatwierdzenie ostatecznej wersji afiszów i zaproszeń.
9. Premiera!, czyli spektakl teatralny dla widzów, zarejestrowanie przedstawienia na kamerze, wykonanie zdjęć.
10. Uff, już po wszystkim!, czyli techniczne obrabianie zdjęć, montaż filmowy, umieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły. 
11. Reminiscencja, czyli czas na wspomnienia i ocenę wspólnej pracy: wymiana wrażeń, oglądanie zarejestrowanego spektaklu, wyłonienie najlepszych scen i ról, korygowanie błędów na przyszłość.

     Podczas zajęć teatralno–artystycznych uczniowie często nie tylko rozwijają swoje uzdolnienia, ale także odkrywają nowe, dotychczas im samym nieznane. Uczą się współpracy w różnych zespołach. Mają świadomość, że praca każdego   z nich ma wpływ na końcowy efekt, czyli na sukces lub porażkę. Gdy pojawiają się problemy to należy je na bieżąco rozwiązywać, co stanowi prawdziwą „szkołę życia”.
    Do wspólnych działań chętnie włączają się uczniowie z dysfunkcjami rozwojowymi oraz sprawiający trudności wychowawcze. W ramach naszych zajęć mają okazję wykazać, że wiele potrafią, że można im zaufać, że umieją sprostać powierzonym im zadaniom, zwłaszcza gdy są za nie odpowiedzialni.



Efekty działania:
Uczniowie:
- znają swoją wartość, otwierają się na współpracę w zespole, czują więź emocjonalną z grupą, ze szkołą;
- poznają tajniki pracy teatralno-artystycznej, poszukują najlepszych rozwiązań scenicznych;
- znają różne techniki "bycia na scenie", nawiązują kontakt z widzem, posługują się różnorodnymi formami plastycznymi, muzycznymi;
- odnoszą swoje małe i duże sukcesy wśród rówieśników, rodziców, społeczności lokalnej;
Do tej pory grupy teatralno-artystyczne przygotowały:
- dwa spektakle teatralne: "Opowieść wigilijna" i "Poskromienie złośnicy";
- montaż słowno-muzyczny o Janie Kasprowiczu (nadanie imienia szkole);
- wieczornice poezji patriotycznej;
- montaż wspomnieniowy z okazji 10-lecia szkoły;
- spektakle pożegnalne trzecioklasistów: "Gdy rozum śpi", "Sąd nad Gimnazjonem", "Wsio rybki", "Szopka szkolna";
- przedstawienie upamiętniające Jana Pawła II pt. "Świadek Nadziei"

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rada Rodziców, Sklepik Uczniowski "Elfik - współfinansują wydatki na scenografię, kostiumy;
Gminny Dom Kultury w Zakrzewie - udostępnienie sali widowiskowej na próby i pomoc w zorganizowaniu przedstawienia dla społeczności lokalnej, profesjonalne oświetlenie sceny i nagłośnienie;
Kółko plastyczne - profesjonalna pomoc w przygotowaniu scenografii;
Chór szkolny - przygotowanie oprawy muzycznej;
Zaprzyjaźnieni muzycy pp.: Igor Nowicki, Tomasz Cybulski, Marcin Grabowski - pomoc w przygotowaniu podkładów muzycznych;
Firma "Twój Kadr" - profesjonalna pomoc w filmowaniu i fotografowaniu (prowadzona przez absolwentów naszej szkoły);
Rada Pedagogiczna PG w Zakrzewie - wspieranie działań grupy, pomoc w organizowaniu finałowych występów, dodatkowa opieka nad młodzieżą;
Dyrektor Gimnazjum im. Jana Kasprowicza w Zakrzewie p. Anna Lewandowska "dobry duch" grupy artystyczno-teatralnej.

Informacje dodatkowe:
Efekty naszej pracy można obejrzeć na stronie internetowej szkoły: http://wwww.gimnazjumzakrzewo.pl/
w zakładce "Dobra praktyka".
A w najbliższym czasie planujemy publikację naszych najlepszych scenariuszy (również w Internecie) w ramach popularyzowania "Przykładów dobrych praktyk".

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.gimnazjumzakrzewo.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl