strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-06-22 12:42 / 365
Udział w Ogólnopolskim Programie "Partnerskie Przedszkole"
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Niepubliczne POD MUCHOMORKIEM
Szosa Chełmińska 226A
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Urszula Jasińska, Elżbieta Churska, Katarzyna Sobiech
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Od 2001 roku
Forma zajęć:udział w programie
Adresat zajęć:cała społeczność przedszkolna
Cel działania:
Dążenie do tworzenia optymalnych warunków harmonijnego i wszechstronnego rozwoju indywidualnego dziecka oraz wspierania rodziców w pełnieniu przez nich funkcji wychowawczych i opiekuńczych. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest osiągnięcie najwyższego poziomu jakości wykonywanej pracy.

Szczegółowy opis działania:

Prywatne Przedszkole „Pod Muchomorkiem” w Toruniu przystapiło do opracowanego przez Oddział Doskonalenia i Kształcenia Ustawicznego „Partner” w Zabrzu Ogólnopolskiego Programu "Partnerskie Przedszkole" jako pierwsza placówka w województwie kujawsko – pomorskim i jedną z pierwszych w kraju. Miało to miejsce w 2001 roku.

Realizacja programu „Partnerskie Przedszkole” nie jest łatwa. Wymaga kreatywnego, otwartego działania we współpracy z rodzicami, nauczycielami i personelem w celu podmiotowego traktowania dziecka oraz tworzenia pozytywnego klimatu w relacjach przedszkole–dom rodzinny. Istotnym elementem tych relacji jest zaangażowanie rodziców w działalność placówki, ich zapał i chęć tworzenia miejsca przyjaznego dla dzieci.

W pierwszym etapie ubiegania się o tytuł przedszkole udowodniło i udokumentowało osiągnięcie wysokich standardów w następujących obszarach:

  • Baza, zasoby - pozwalające na tworzenie najlepszych warunków wychowania dzieci w partnerskiej atmosferze współdziałania  nauczycieli, rodziców i społeczności lokalnej.
  • Komunikacja interpersonalna - odpowiednia do potrzeb dzieci, personelu i rodziców oraz sprzyjająca utrzymywaniu  dobrych  kontaktów  z  lokalną  społecznością.
  • Marketing - rozpoznanie  potrzeb  dzieci  i  rodziców  oraz  promowanie  swoich usług, rozpoznawanie otoczenia i dopasowanie ofertę  do  jego  oczekiwań.
  • Dziecko - tworzenie   najlepszych   warunków  rozwoju  dzieci  w  harmonii z rówieśnikami, w atmosferze partnerskiej współpracy wszystkich dorosłych  odpowiedzialnych  za  ich  wychowanie.

8 grudnia 2005 roku Kapituła programu przyznała Certyfikat Jakości „Partnerskie Przedszkole” Prywatnemu Przedszkolu „Pod Muchomorkiem” w Toruniu. Pięć lat później placówka została zgłoszona do I Recertyfikacji i 27 kwietnia  2010 r., osiągając wymagane standardy jakości, otrzymała Ogólnopolski Certyfikat Jakości im. Ireny Dzierzgowskiej. Przedszkole zostało także wpisane do Europejskiego Indeksu Profesjonalistów.

Konsekwentnie wdrażając politykę jakości, w roku 2014 przedszkole przystąpiło do II Programu Recertyfikacji „Partnerskie Przedszkole”. W tym etapie szczególny nacisk położono na obszary:

  • Współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym - wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci i pokonywaniu trudności wychowawczych i edukacyjnych, jak również podejmowanie inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, odpowiadającej jego potrzebom.
  • Współpraca z różnymi instytucjami, placówkami oświatowymi, działającymi w środowisku -  ułatwienie przekroczenia progu szkolnego oraz monitorowanie losów absolwentów i lepsze przygotowanie dzieci kończących przedszkole do bezstresowego podejmowania obowiązków szkolnych.
  • Prezentowanie i promowanie działań przedszkola w lokalnych mediach (prasie, telewizji) i na stronie internetowej - publikowanie osiągnięć pracy z wychowankami w czasopismach pedagogicznych: „Wychowaniu w przedszkolu”, „Bliżej przedszkola”, „Przedszkolak”, „45 minut”, stronach internetowych.
  • Pozyskiwanie rodziców do wspomagania ich w pracy dydaktyczno–wychowawczo–opiekuńczej - udział rodziców w akcjach charytatywnych, konkursach okolicznościowych, spotkaniach z przedstawicielami ciekawych zawodów, organizacja wycieczek do zakładów pracy rodziców i ciekawych miejsc w Toruniu.

16 stycznia 2015 r. na VII Kongresie Wychowania Przedszkolnego w Warszawie, dyrektor przedszkola wraz z przedstawicielkami społeczności przedszkolnej  - jako pierwsza w województwie kujawsko-pomorskim - odebrała Nagrodę Jakości „Partnerskie Przedszkole” im. Ireny Dzierzgowskiej. Certyfikat Jakości został przyznany placówce bezterminowo.



Efekty działania:
Zadowolenie dzieci, rodziców, personelu i partnerów współpracujących z placówką. Wzmocnienie pozytywnego wizerunku w środowisku lokalnym pozwala na poczucie bezpieczeństwa w dalszej działalności placówki.
Dla dzieci – poszerzenie wiedzy z różnych obszarów, pogłębienie zainteresowań, poznanie nowych form aktywności, nabycie umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki w szkole.
Dla rodziców – wdrożenie nowych form współpracy aktywizujących do większego zaangażowania w życie przedszkola, większa inicjatywa w realizacji planów miesięcznych (poznawanie zawodów, wspólne przygotowywanie posiłków itp.), utrzymywanie relacji z przedszkolem po opuszczeniu placówki przez dziecko.
Dla środowiska lokalnego – przedstawienie pozytywnego i zróżnicowanego wizerunku wśród urzędów, instytucji, placówek oświatowych i osób prywatnych, uaktywnienie ww. współpartnerów do systematycznej współpracy z placówką.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl