Cel działania:- podtrzymywanie tradycji związanej z powitaniem pierwszego dnia wiosny, rozumienie cykliczności występowania pór roku;
- utrwalenie nazwy koloru zielonego oraz umiejętności i szybkiego rozpoznania tej barwy w otoczeniu;
- doskonalenie spostrzegawczości ruchowej oraz szybkiej orientacji;
- nabywanie umiejętności współdziałania w zespole;
- kształtowanie wyobraźni muzycznej poprzez improwizację ruchową;
- wprowadzenie nastroju radości, zabawy, dobrego humoru.
Szczegółowy opis działania:20 marca 2015 r. w Przedszkolu "Muchopmorek" zrobiło się zielono i wiosennie, bo został zorganizowany „Zielony Dzień”, by uczcić przyjście nowej pory roku. Tego dnia królowała zieleń; przedszkolaki oraz personel przyszli w zielonych strojach. Wszystkie wydarzenia tego dnia skupione były wokół koloru zielonego, bo to kolor kojarzący się z wiosną i przyjazny środowisku. Dzieci samodzielnie przygotowywały śniadanie (na zasadzie stołu szwedzkiego). Dominowały produkty zielone, tj.: ogórek, rzeżucha, szczypiorek, kiełki, sałata. Ta forma działania bardzo spodobała się dzieciom. Nawet "niejadki" zjadły z apetytem samodzielnie przygotowane kanapki. Ponadto każda grupa miała za zadanie przygotowanie elementów dekoracyjnych na spotkanie z "panią wiosną". Były to kolorowe opaski na głowę, zielone wstążki na patykach, zielone kokardy, frędzle, itp. Panie z grupy III wraz z dziećmi i rodzicami zadbały o odświętny wystrój sali, w której odbyło się spotkanie (gazetka tematyczna, zielone balony akcesoria i rekwizyty).
Po powitaniu na przedszkolnej scenie pojawili się aktorzy - dzieci z grupy "Wiewiórek", które wprowadziły wszystkich w wiosenny nastrój pięknie recytując wiersze i śpiewając piosenki. Poszczególne grupy prezentowały swoje umiejętności wokalne i zaśpiewały wspólną piosenkę na powitanie nowej pory roku. Prowadząca spotkanie przedstawiła dzieciom kukłę odchodzącej zimy - Marzannę. Następnie "pani wiosna" zadała przedszkolakom kilka zagadek związanych z kolorem zielonym. Dzieci bez trudu odgadły wszystkie zagadki. Występy dzieci, konkursy i zagadki przeplatane były zabawami ruchowymi i pląsami, co wzbudziło radość dzieci. Na zakończenie spotkania wszyscy wyrazili swoje zadowolenie z nadejścia wiosny poprzez wspólny taniec.
To nie był koniec zielonego dnia, ponieważ w każdej grupie dzieci bawiły się zielonymi zabawkami, które przyniosły z domu. II śniadanie oraz obiad w swoim menu zawierały potrawy zielone. Każde dziecko idące do domu dostało na pożegnanie zielony balon.
Efekty działania:- radość całego środowiska przedszkolnego - dzieci, nauczycieli ze spotkania;
- wspólne przeżywanie emocji związanych z powitaniem wiosny;
- zaangażowanie dzieci, rodziców i nauczycieli w podejmowanie różnorodnych, ciekawych działań;
- wprowadzanie innych, nowatorskich sposobów powitania wiosny;
- propagowanie zdrowego żywienia wśród dzieci.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Nauczyciele - przygotowanie stroju bądź też akcesoriów dla dziecka, aktywne uczestnictwo w zabawach;
- Rodzice - dostarczenie elementów dekoracyjnych, nagród dla dzieci, przygotowanie strojów i akcesoriów dla swoich pociech.
Informacje dodatkowe:Organizatorzy przygotowali:
- scenę oraz dekoracje i rekwizyty;
- stroje do przedstawienia;
- obsługę techniczną oraz nagłośnienie;
- program artystyczny podczas imprezy;
- słodycze jako nagrody.