strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt




baza szkół i placówek oświatowych

kalendarium kuratora

oferty pracy dla nauczycieli

konkursy przedmiotowe kuratora

przykłady dobrych praktyw w szkole

Lekcja historii.

Reforma edukacji

Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach

Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach

Innowacje w edukacji

Podnoszenie jakości pracy szkół

Uczeń niepełnosprawny w szkole

Wspieranie rozwoju dzicka młodszego

Szkolnictwo Zawodowe

BIP biuletyn informacji publicznej

www.edupolis.pl
Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-04-15 09:52 / 363
Zielony dzień - powitanie wiosny
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Niepubliczne "Muchomorek"
Morcinka 10
85-317 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Bożena Stypczyńska, Aneta Lewandowska
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:20.03.2015
Forma zajęć:indywidualna, zespołowa
Adresat zajęć:Rodzice i dzieci
Cel działania:
- podtrzymywanie tradycji związanej z powitaniem pierwszego dnia wiosny, rozumienie cykliczności występowania pór roku;
- utrwalenie nazwy koloru zielonego oraz umiejętności i szybkiego rozpoznania tej barwy w otoczeniu;
- doskonalenie spostrzegawczości ruchowej oraz szybkiej orientacji;
- nabywanie umiejętności współdziałania w zespole;
- kształtowanie wyobraźni muzycznej poprzez improwizację ruchową;
- wprowadzenie nastroju radości, zabawy, dobrego humoru.

Szczegółowy opis działania:

20 marca 2015 r. w Przedszkolu "Muchopmorek" zrobiło się zielono i wiosennie, bo został zorganizowany „Zielony Dzień”, by uczcić przyjście nowej pory roku. Tego dnia królowała zieleń; przedszkolaki oraz personel przyszli w zielonych strojach. Wszystkie wydarzenia tego dnia skupione były wokół koloru zielonego, bo to kolor kojarzący się z wiosną i przyjazny środowisku. Dzieci samodzielnie przygotowywały śniadanie (na zasadzie stołu szwedzkiego). Dominowały produkty zielone, tj.: ogórek, rzeżucha, szczypiorek, kiełki, sałata. Ta forma działania bardzo spodobała się dzieciom. Nawet "niejadki" zjadły z apetytem samodzielnie przygotowane kanapki. Ponadto każda grupa miała za zadanie przygotowanie elementów dekoracyjnych na spotkanie z "panią wiosną". Były to kolorowe opaski na głowę, zielone wstążki na patykach, zielone kokardy, frędzle, itp. Panie z grupy III wraz z dziećmi i rodzicami zadbały o odświętny wystrój sali, w której odbyło się spotkanie (gazetka tematyczna, zielone balony akcesoria i rekwizyty).

Po powitaniu na przedszkolnej scenie pojawili się aktorzy - dzieci z grupy "Wiewiórek", które wprowadziły wszystkich w wiosenny nastrój pięknie recytując  wiersze i śpiewając piosenki. Poszczególne grupy prezentowały swoje umiejętności wokalne i zaśpiewały wspólną piosenkę na powitanie nowej pory roku. Prowadząca spotkanie przedstawiła dzieciom kukłę odchodzącej zimy - Marzannę. Następnie "pani wiosna" zadała przedszkolakom kilka zagadek związanych z kolorem zielonym. Dzieci bez trudu odgadły wszystkie zagadki. Występy dzieci, konkursy i zagadki przeplatane były zabawami ruchowymi i pląsami, co wzbudziło radość dzieci. Na zakończenie spotkania wszyscy wyrazili swoje zadowolenie z nadejścia wiosny poprzez wspólny taniec.

To nie był koniec zielonego dnia, ponieważ w każdej grupie dzieci bawiły się zielonymi zabawkami, które przyniosły z domu. II śniadanie oraz obiad w swoim menu zawierały potrawy zielone. Każde dziecko idące do domu dostało na pożegnanie zielony balon.



Efekty działania:
- radość całego środowiska przedszkolnego - dzieci, nauczycieli ze spotkania;
- wspólne przeżywanie emocji związanych z powitaniem wiosny;
- zaangażowanie dzieci, rodziców i nauczycieli w podejmowanie różnorodnych, ciekawych działań;
- wprowadzanie innych, nowatorskich sposobów powitania wiosny;
- propagowanie zdrowego żywienia wśród dzieci.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Nauczyciele - przygotowanie stroju bądź też akcesoriów dla dziecka, aktywne uczestnictwo w zabawach;
- Rodzice - dostarczenie elementów dekoracyjnych, nagród dla dzieci, przygotowanie strojów i akcesoriów dla swoich pociech.

Informacje dodatkowe:
Organizatorzy przygotowali:
- scenę oraz dekoracje i rekwizyty;
- stroje do przedstawienia;
- obsługę techniczną oraz nagłośnienie;
- program artystyczny podczas imprezy;
- słodycze jako nagrody.




© Copyright 2018 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl