strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-03-29 18:16 / 361
Z ORTOGRAFIĄ PRZEZ ROK SZKOLNY
Działanie opracowano w placówce:Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wielkim Komorsku
Wielki Komorsk, Grudziądzka 3
86-160 Warlubie
Autor / autorzy działania:Ewa Nalazek, Emilia Kaliszewska, Danuta Puwalska, Barbara Śliwa, Aleksandra Zdunek
spkomorsk@gazeta.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cały rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie klas II-VI
Cel działania:
- uświadomienie uczniom konieczności znajomości reguł ortograficznych w skomputeryzowanym świecie, wyrabianie czujności ortograficznej;
- wzbogacanie wiedzy z różnych dziedzin w powiązaniu z zasadami poprawnej pisowni;
- kształtowanie umiejętności kojarzenia i twórczego myślenia;
- kultywowanie polskich tradycji i ceremoniału szkoły;
- lepsze przygotowanie do sprawdzianu kompetencji.


Szczegółowy opis działania:

Poprawna pisownia stanowi ogromny problem dla uczniów, którzy coraz częściej popełniają błędy w zakresie pisowni podstawowych wyrazów wchodzących w skład ich czynnego słownictwa. Aby poprawić istniejący stan rzeczy postanowiliśmy wdrożyć innowację pedagogiczną „Z ortografią przez rok szkolny", która realizowana była na zajęciach edukacji polonistycznej w kl. II i III, lekcjach języka polskiego w kl. IV-VI oraz kole polonistycznym. Na każdy miesiąc wybrano temat przewodni i zaplanowano konkretne zadania utrwalające pisownię wyrazów zgodnie z zaplanowaną tematyką. Wyrazy i wyrażenia wywieszane były na gazetce w klasie, uczniowie je utrwalali i na zakończenia każdego miesiąca odbywało się dyktando ortograficzne. Uczniowie, którzy napisali dyktando bezbłędnie trafili na klasową listę „mistrzów ortografii". Na koniec każdego semestru uczniowie ci pisali dodatkowe dyktando w celu wyłonienia liderów w każdej klasie. Mistrzowie ortografii na apelu szkolnym otrzymali z rąk dyrektora szkoły plakietki „Mistrza ortografii" oraz dyplomy.
W czerwcu dla klas II i III oraz IV–VI zorganizowaliśmy konkurs o charakterze sportowo–ortograficznym pod hasłem "Ortograficzny przewrót w przód". Każda klasa wybrała 6-osobową drużynę, która wykonywała po 10 zadań sportowych (wyścigi szeregów). Podczas wyścigów uczniowie musieli również wykazać się wiedzą ortograficzną. Czekały na nich krzyżówki, rebusy, uzupełniani, wyliczanki itp. Wszystkie zadania były dostosowane do wieku dzieci, a dodatkowej ocenie jury podlegał również plakat transparent, wykonany przez poszczególne klasy, zgodnie z wylosowanym wcześniej hasłem. Na zwycięzców czekały nagrody.


Oto szczegółowy harmonogram zadań:
1. WRZESIEŃ – POŻEGNANIE LATA
- Ortograficzny powrót do szkoły.
- Ortograficzna przechadzka po wrześniowym lesie.
- Rzućmy śmieci na pożarcie, czyli ortograficznie sprzątamy świat.
- Konkurs na najciekawsze dyktando twórcze na temat „ O późnym lecie".
2. PAŹDZIERNIK – A U NAS JUŻ JESIEŃ
- W ortograficznym ogródku.
- Praca naszych rodziców - wykonanie rejestru najpopularniejszych zawodów.
- Dary jesieni - praca plastyczna i komentarz poetycki do niej.
3. LISTOPAD – LISTOPADOWE DNI I WIECZORY
- Listopadowe święta – pisownia nazw świąt.
- Andrzejkowe wróżby – pisownia nazw zabaw, zwyczajów, obrzędów.
- Przysłowia i ortografia
- Gdy na dworze słota wyczarowujemy piękną historię – konkurs na dyktando twórcze.

4. GRUDZIEŃ – WSZYSCY LUBIMY ŚWIĘTA
- Ze świętym Mikołajem przez ortograficzne kontynenty i pejzaże.
- Redagujemy kartki z życzeniami świątecznymi.
- Bożonarodzeniowy stół pełen ortograficznych potraw.
- Świąteczna choinka pełna ortograficznych ozdób.

5. STYCZEŃ, LUTY – ZIMA I ORTOGRAFIA
- Śnieżki, lód, łyżwy czyli ortograficznie o bezpiecznych zabawach zimowych.
- Redagujemy pozdrowienia z ferii zimowych.
- Wybór mistrza ortografii po I półroczu.

6. MARZEC, KWIECIEŃ – WIOSNA I ORTOGRAFIA
- Jaskółki, przebiśniegi i mrówki obudzone do życia, czyli o wiośnie ortograficznie.
- Ósmy marca – choć dziewczynki świętują, wszyscy ortograficznie pracują.
- Uśmiech od ucha do ucha, czyli prima aprilis pełen ortograficznych oszukaństewek – konkurs na najzabawniejsze opowiadanie.
- Ziemia – nasza planeta – wykonanie plakatu z okazji Dnia Ziemi.

7. MAJ – ŚWIĘTO SZKOŁY I NIE TYLKO
- O patronie szkoły ortograficznie.
- Redagujemy życzenia z okazji Dnia Matki.

8. CZERWIEC
- „Ortograficzny przewrót w przód" – konkurs ortograficzno-sportowy.
- Wybór „mistrza ortografii".



Efekty działania:
• Dobra znajomość zasad ortografii.
• Lepsze wyniki na sprawdzianie kompetencji w zakresie standardu "pisanie".
• Poprawne zapisywanie tekstów z użyciem wyrazów w zakresie czynnego słownika ucznia.
• Rozwój uzdolnień i umiejętności pisarskich i artystycznych.
• Umiejętność współpracy, podejmowania decyzji, ponoszenia za nie odpowiedzialności.
• Kształtowanie osobowości, rozwijanie takich cech jak tolerancja, aktywność, poszanowanie dla polskich tradycji i ceremoniału szkoły.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rada Rodziców

Informacje dodatkowe:
Realizacja innowacji przyniosła pożądane efekty, dlatego postanowiliśmy co roku kontynuować realizację zadań, a organizacja konkursu „Ortograficzny przewrót w przód” wpisuje się już w tradycję naszej szkoły.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.spkomorsk.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl