strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-02-02 20:56 / 36
"Architeaching" - Projekt realizowany w ramach "Comenius" - uczenie się przez całe życie"
Działanie opracowano w placówce:Miejski Zespół Szkół w Radziejowie
Szkolna 28
88-200 Radziejów
Autor / autorzy działania:Przemysław Stolarski
pstol1@yahoo.pl
Dział i zakres działania:edukacja europejska
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Dwa lata szkolne
Forma zajęć:Zajęcia pozalekcyjne oraz wyjazdowe
Adresat zajęć:Uczniowie Gimnazjum
Cel działania:
Celem projektu pt. "Architeaching" realizowanego w ramach akcji "Comenius - uczenie się przez całe życie", jest poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu architektury w powiązaniu o przedmioty realizowane w trzecim etapie edukacyjnym tj. informatyka, historia, matematyka, plastyka, literatura, geografia, chemia, biologia, języki obce. Uczniowie wspólnie z nauczycielami uczą się zdobywać i wykorzystywać wiedzę w celu realizacji projektu i wspólnie odnajdować powiązania pomiędzy przedmiotami szkolnymi a otaczającą ich przestrzenią. Celem nadrzędnym jest projektowanie istniejących budowli i miast zarówno tych istniejących, jak i tych z przeszłości i przyszłości.

Szczegółowy opis działania:

Projekt „Architeaching” jest realizowany w ramach programu "Comenius – uczenie się przez całe życie". Projekt trwa dwa lata tj. 2011-2013 i jest efektem współpracy 7 placówek edukacyjnych z takich krajów jak: Włochy, Hiszpania, Cypr, Łotwa, Polska, Rumunia – 2 szkoły. Projekt polega na szczegółowym poznaniu zagadnień związanych z architekturą i co za tym idzie dziedzinami nauki, które nierozerwalnie łączą się z tematyką projektu. W realizacji projektu biorą udział uczniowie klasy Ia, chętni uczniowie klas drugich oraz nauczyciele, których umiejętności i wiedza zostanie wykorzystana do prawidłowej realizacji projektu.

Uczniowie, w pierwszej fazie projektu, zapoznają się z wszystkimi elementami nauki, które mają wpływ na powstawanie budowli i miast. Uczniowie uczestniczą w mini lekcjach – wykładach, podczas których poznają, w jaki sposób dziedziny nauki i sztuki nauczane w szkole wpływają na proces powstawania i projektowania budowli. Uczniowie poznają w jaki sposób przyroda i jej zasoby wpływają na tworzenie i inspirowanie do tworzenia budowli architektonicznych; w jaki sposób i za pomocą jakich narzędzi i materiałów człowiek konstruuje budynki, miasta;  w jaki sposób architektura i jej elementy wpływają na otoczenie człowieka; w jaki sposób architektura i  jej piękno są opisywane w literaturze, historii, sztuce i nauce. Uczniowie i nauczyciele biorą udział w wyjazdach zagranicznych, podczas których mogą podzielić się wiadomościami, doświadczeniami i mają możliwość zaprezentowania własnych dokonań.

W drugiej fazie projektu, uczniowie i nauczyciele poznają programy komputerowe wykorzystywane do tworzenia grafiki komputerowej dwuwymiarowej i trójwymiarowej. Za jej pomocą tworzą istniejące budowle. Mają szansę zaprojektowania własnej wizji miasta z przyszłości. Praca z komputerem pozwoli uczniom i nauczycielom opanowanie zagadnień z zakresu informatyki w sposób efektywny.

Przez cały okres trwania projektu uczniowie i ich opiekunowie mają kontakt z językiem angielskim, który będzie poszerzany o słownictwo wykraczające podstawę programową, a efektem tej pracy będzie wielojęzyczny słownik terminów architektonicznych. Projekt jest zaplanowany w ten sposób, aby uczestnicy projektu stopniowo rozwijali swoje umiejętności i zainteresowania. Dużą rolę podczas realizacji projektu odgrywa wielokulturowość, otwartość i praktyczne wykorzystywanie wiedzy poznanej podczas zajęć szkolnych. Dodatkowym plusem jest wyposażenie uczniów i nauczycieli w umiejętności prezentowania własnych dokonań poprzez publiczne przedstawienie swoich prac i projektów oraz umiejętności komunikacyjne poprzez realizowanie materiałów audio i video.



Efekty działania:
- wzbogacenie wiedzy na temat sposobu projektowania budowli i miast za pomocą technik komputerowych 2D i 3D;
- rozwinięcie umiejętności posługiwania się komputerem i językiem angielskim;
- skorelowanie wiadomości w obrębie architektury z przedmiotów takich jak matematyka, historia, literatura, biologia, chemia, geografia, plastyka;
- poszerzenie wyobraźni przestrzennej;
- stworzenie komputerowych modeli budowli, miast z teraźniejszości, przeszłości i przyszłości
- promowanie kreatywności i przedsiębiorczości;
- tworzenie zainteresowań w obrębie przedmiotów technicznych,
- praktyczne wykorzystywanie i nabywanie nowych umiejętności językowych, kulturowych i społecznych, komunikacyjnych;
- dzielenie się wiedzą i umiejętnościami na poziomie europejskim;
- podniesienie kompetencji językowych, komputerowych wśród uczniów i nauczycieli,
- zdobywanie umiejętności komputerowych;
- poznanie historii architektury krajów europejskich;
- poszerzenie oferty edukacyjnej w szkole.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
W projekcie bierze udział 7 szkół z 6 krajów. Współpraca przebiega poprzez utrzymywanie kontaktów, dzielenie się doświadczeniami z realizacji projektu podczas spotkań roboczych, prezentowanie własnych dokonań oraz własnego regiony i kraju na arenie międzynarodowej.
1. Liceul Teoretic "Mihail Kogalniceanu" Vaslui, Rumunia; główny koordynator;
2. Istituto di Istruzione Superiore "Vanvitelli Stracca Angelini", Wlochy; partner
3. INSTITUTO DE ENSENANZA SECUNDARIA TURANIANA; Hiszpania; partner
4. REGIONAL GYMNASIUM OF XYLOTYMPOU; Cypr; partner
5. Jaunmuižas Pamatskola; Łotwa; partner
6. MZS - Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Franciszka Becińskiego; Polska; partner
7. Agrupamento de Escolas de Vialonga; Portugalia; partner
8. ŞCOALA CU CLASELE I-VIII OANŢU structură a ŞCOLII DE ARTE ŞI MESERII PINGĂRAŢI; Rumunia – partner


Informacje dodatkowe:
Wszystkie informacje o realizacji projektu, artykuły, programy telewizyjne, albumy zdjęć i materiały do realizacji projektu są umieszczone na stronie internetowej projektu: www.architeaching.ro

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.architeaching.ro



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl